سه‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: عدم توافق کشورها بر سر موضوعات محیط زیست، باعث شده تا تنظیم توافق‌نامه برای نشست کنوانسیون تغییرات اقلیمی سازمان ملل در ماه دسامبر با تاخیر روبرو شود

به گزارش بی‌بی‌سی، از 10 تا 14 آگوست هزار نفر از نمایندگان کشورهای مختلف در زمینه محیط زیست برای مذاکرات غیر رسمی و میان‌دوره‌ای کنوانسیون تغییرات اقلیمی سازمان ملل (UNFCCC) در شهر بون گردهم آمده‌اند.[آشنایی با هیئت بین‌دولتی تغییر آب و هوا (IPCC)]

 یوو دو بوئر؛ از مقامات ارشد محیط زیست سازمان ملل در جلسه میان‌دوره‌ای رایزنی‌ها در شهر بون آلمان از کندبودن پیشرفت‌ مذاکرات ابراز نگرانی کرده است با این حال اعلام کرد که نشانه‌های مثبت سیاسی وجود دارد.

کنفرانس کپنهاگ سازمان ملل تنها 118 روز دیگر شروع به کار می‌کند و یکی از اهداف شرکت‌کنندگان نشست بون، تنظیم توافق‌نامه‌ای برای امضاء توسط مقامات رسمی کشورها در کپنهاگ است.

پیش‌بینی می‌شود که اولین موضوع مورد بررسی در کپنهاگ الزامات کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای باشد.

پیشتر کشورهای توسعه‌یافته از جمله آمریکا از عدم وجود محدودیت محیط‌ زیستی برای کشورهای درحال توسعه مانند چین و هند در مفاد توافقات کاهش گازهای گلخانه‌ای ابراز ناراحتی کرده‌اند.

از طرفی کشورهای در حال توسعه، جهان صنعتی را مقصر تولید گارهای گلخانه‌ای می دانند و همین امر مذاکرات پیشین را با بن‌بست روبرو ساخت.

سفیر هند در نشست بون در این مورد گفت: "نیمی از جمعیت هند در روستاها زندگی می‌کنند. آن‌ها به لامپ و گاز مایع دسترسی ندارند. به همین دلیل هم مسخره‌است که کسی بگوید هند بزرگترین گسیل کننده گازهای گلخانه‌ای‌ است."

یکی دیگر از موانع مذاکرات مشترک مشکلات مالی است. به نظر بیشتر اعضای نشست کشورهایی که مصوب تولید گازهای گلخانه‌ای هستند موظفند برای تأمین هزینه‌های مبارزه با اثرات این گازها به کشورهایی که با مشکلات ناشی از گرمایش جهانی روبرو هستند، کمک مالی کنند.

کد خبر 87585

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز