مهدی کشوریان: با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بسیاری از کالاها بیشتر از سوی مردم روزه‌دار موردتوجه قرار می‌گیرد

و همین استقبال کافی است تا افراد سودجو برای کسب سود بیشتر قیمت کالاهای خود را افزایش دهند. برای جلوگیری از این گرانی از سوی سازمان میادین میوه‌و‌تره‌بار برنامه‌هایی در نظر گرفته شده که از هفته گذشته آغاز شده است. بار دیگر ماه مبارک رمضان از راه رسید. ماهی که یاد‌آور خاطرات پدر، مادر، مادربزرگ‌ و پدربزرگ‌ و... است.

نوای آرام‌بخش «ربنا»، صدای روح‌بخش «اذان»، عطر دلنشین «جا نماز»، سفره پربرکت «افطار» و فضای روحانی «سحر» همه و همه یادآور روزگاری است که با شور و شوق یک ماه از آن‌چه دل‌مان می‌خواهد می‌گذریم تا به یاد فقرا و کسانی باشیم که خیلی از روزهای سال را با شکمی‌خالی به شب می‌رسانند تا یاد بگیریم که چگونه قدر نعمت‌های خداوند را بیشتر بدانیم و شکرانه‌اش را به‌جا آوریم...

همه این حس‌های قشنگ اما اگر با یک دلهره به‌نام تامین سفره افطار و سحری این ایام توام شود جای خود را به تاثیراتی منفی خواهد داد. همه ساله با نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان عده‌ای سرخود اقدام به گرانی اجناس خاص  این‌ماه می‌کنند. گران‌فروشی در این ایام خریدار هم دارد و سودجویان که اطمینان دارند مردم از مایحتاج سفره‌های خاص این ماه چشم‌پوشی نمی‌کنند، فتیله قیمت‌ها را بالا می‌برند.

برچسب‌هایی بر اقلام خود می‌چسبانند که خرید را برای قشری از جامعه غیرممکن می‌کند. استقبال بی‌شمار مردم از برخی کالا‌ها سبب می‌شود تا این کالا‌ها با افزایش قیمت روبه‌رو شوند؛ اقلامی هم‌چون گوشت، مرغ، خرما و برخی حبوبات در ماه مبارک رمضان ازجمله کالاهایی هستند که بیشترین مصرف را دارند و بسیاری از شهروندان برای مراسم افطاری باید آن‌ها را خریداری کنند.

از این‌رو با رشد قیمت روبه‌رو می‌شوند که این رشد قیمت سبب می‌شود برخی از برپایی چنین میهمانی‌های پرفیضی صرف‌نظر کنند. افزایش قیمت مرغ از چند هفته گذشته آغاز شده بود و می‌آمد که در ماه مبارک رمضان به اوج خودبرسد. بازار آزاد این محصول پروتئینی در هفته‌های منتهی به ماه مبارک رمضان با تغییراتی روبه‌رو شد تا بتواند در این ماه ثبات خود را حفظ کند.

هم‌چنین قیمت گوشت نیز در بازار سیر صعودی داشت که این تحرکات پیش‌بینی شده و از رشد بی‌رویه آ‌ن‌ها جلوگیری شد. سازمان میادین‌میوه‌و‌تره‌بار شهرداری تهران که مسئولیت توزیع محصولات غذایی مختلف را در پایتخت برعهده دارد، برای در اختیار گرفتن نبض بازار این قبیل کالاها اقداماتی صورت داد که در ادامه اشاره‌ای به آن خواهیم داشت. هم‌چنین این سازمان در ماه مبارک رمضان برنامه‌های ویژه‌ای برای توزیع کالا در نظر گرفته است. که نگاهی اجمالی به‌آن داریم.

بورس کالا
مدیرعامل سازمان میادین‌میوه‌و‌تره‌بار شهرداری تهران در همایشی به منظور کاهش هزینه‌های واسطه‌گری و بررسی راهکارهای بهینه‌سازی نظام توزیع کلی محصولات کشاورزی و پروتئینی دامی‌ شرکت و در این همایش اعلام کرد: «هزینه‌های واسطه‌گری در توزیع میوه‌وتره‌بار 15درصد است که گاهی به 30درصد نیز افزایش می‌یابد».

در این همایش هدف، بررسی راهکارهایی برای کاهش هزینه‌های واسطه‌گری بوده و از این‌رو طرحی با عنوان بورس کالا از سوی صفایی، مدیرعامل سازمان میادین‌میوه‌و‌تره‌بار ارایه شد. این طرح بدین‌معناست: «تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان عمده، محصولات خود را به فروشندگان جزیی سطح تهران که در داخل و خارج از بازارهای میادین‌میوه‌و‌تره‌بار قرار دارند عرضه می‌کنند و خرده‌فروشان نیز محصولات موردنیاز خود را به تولیدکنندگان سفارش می‌دهند که نوعی بورس شکل می‌گیرد و نقش واسطه‌گری حذف خواهد شد».

تثبیت قیمت گوشت
بورس محصولات غذایی یکی از اقدامات سازمان میادین‌میوه‌و‌تره‌بار پیش از آغاز ماه مبارک رمضان در راستای تحقق بخشیدن به اهداف کلی درخصوص این ماه بود. در ماه مبارک رمضان به دلیل افزایش تقاضای برخی کالاها با افزایش قیمت آن‌ها روبه‌رو هستیم. ازجمله این اقلام می‌توان به گوشت قرمز و مرغ اشاره کرد.

عفتی، مدیر روابط عمومی‌سازمان میادین‌میوه‌و‌تره‌بار درباره برنامه‌ای که در ماه مبارک رمضان برای تثبیت قیمت گوشت قرمز به اجرا در‌می‌آید،  به همشهری زندگی می‌گوید:« با توجه به این‌که در ماه مبارک رمضان گوشت‌قرمز و مرغ فروش بیشتری دارند و در سال‌های گذشته نیز کمبود این محصول در بازار موجب افزایش قیمت آن می‌شد، امسال این محصولات را ذخیره‌سازی کردیم تا در طول ماه مبارک رمضان آن‌ها را در بازار توزیع کنیم. از این طریق قیمت را در بازار تثبیت می‌کنیم تا شهروندان برای تهیه این محصولات با نگرانی روبه‌رو نشوند». 

غرفه ماه مبارک رمضان
اقلامی ‌که در انبارهای سازمان میادین‌میوه‌و‌تره‌باربه منظور توزیع در ماه مبارک رمضان ذخیره شده  با آغاز این ماه پر فیض در تمامی ‌بازارهای این سازمان توزیع می‌شوند، اما از سویی برای این‌که این اقدام شکلی سامان‌دهی شده به خود بگیرد کارشناسان سازمان میادین‌میوه‌و‌تره‌بار تصمیم گرفتند برای توزیع متمرکز این محصولات غرفی را به آن‌ها اختصاص دهند.

مدیر روابط‌عمومی ‌سازمان میادین ‌میوه‌و‌تره‌بار در این‌باره بیشتر توضیح داده است: « در حال‌حاضر بین 30 تا 40غرفه را در بازارهای میادین‌میوه‌و‌تره‌بار به این محصولات اختصاص داده‌ایم که این تعداد در مقابل تعداد بازارهایی که داریم بسیار اندک است. دلیل آن نیز این است که کارشناسان سازمان مکان‌سنجی کرده و محل‌هایی که بیشتر نیاز به این غرف داشته‌اند را برای این فعالیت در نظر گرفته‌اند. البته محصولات ذخیره‌سازی شده در تمامی ‌غرف و بازارهای سازمان توزیع می‌شود و این غرفه‌ها به صورت اضافه در طول این ماه فعالیت می‌کنند».

جشنواره خرما
خرما ازجمله محصولاتی است که در ماه مبارک رمضان با بیشترین اقبال عمومی ‌روبه‌روست. بنابراین هر ساله در این ماه بر قیمت آن افزوده می‌شود. از این‌رو سازمان میادین‌میوه‌و‌تره‌بار برای جلوگیری از افزایش قیمت این محصول و هم‌چنین نمایش گونه‌های مختلف خرما اقدام به برپایی جشنواره‌ای با عنوان«خرما» کرده است.

 عفتی در این‌باره می‌گوید: «جشنواره‌ای با عنوان خرما در میدان جلال آل‌احمد راه‌اندازی شده که از امروز آغاز به کار می‌کند. این جشنواره در طول ماه مبارک رمضان فعالیت دارد و از امروز به مدت 25روز میزبان شهروندان خواهد بود.

هدف از برگزاری این جشنواره نمایش گونه‌های مختلف خرما و هم‌چنین محصولات فرآوری شده آن است که در این جشنواره در کنار یکدیگر به نمایش گذاشته می‌شود. هم‌چنین در کنار این جشنواره نمایشگاهی با همین عنوان برپا می‌شود که در این نمایشگاه محصولات نیز قابل عرضه هستند».

کد خبر 88375

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز