یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۴
۰ نفر

گروه استان‌ها – ناهید محمدپور: چندی پیش خبری با عنوان «شهربازی اهواز استاندارد نیست، ولی تعطیل نمی‌شود» روی خروجی خبرگزاری مهر دیده شد.

پارک شهربازی اهواز چندی پیش از سوی اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی خوزستان غیر‌استاندارد اعلام شد، اما رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز اهواز تاکید کرد که این پارک تعطیل یا پلمب نمی‌شود. به همین دلیل با تعدادی از مسئولان شهر و  استان تماس گرفتیم تا از جزئیات ماجرا آگاه شویم.

مسعود محمدی، کارشناس روابط عمومی اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی خوزستان در این‌باره می‌گوید: در بازرسی‌های انجام شده توسط بازرسان اداره استاندارد شکستگی‌هایی در دستگاه‌های شهربازی و همچنین مشکلات فنی دیگری مشاهده شد که طی آن اداره استاندارد مکاتبات و جلساتی با مسئولان داشت، اما متاسفانه وقتی دیدیم اقدامی جدی در جهت بهبود وضعیت دستگاه‌ها و امنیت شهربازی صورت نگرفت موضوع را رسانه‌ای کردیم بلکه مسئولان متوجه خطر و حاد بودن قضیه شوند.

او در ادامه اضافه کرد: با توجه به اینکه مسئول سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اعلام کرده بود «شهربازی پاداد اهواز تنها مکان دارای بازی‌های برقی در کلانشهر اهواز است و تعطیلی آن منطقی نیست و اداره استاندارد، مقام قضایی نیست که بتواند این پارک را پلمب کند» باید بگویم بر اساس ماده 9 (تبصره 4) قانون و مقررات سازمان استاندارد این حق به صورت رسمی به سازمان استاندارد داده شده است و در صورت ممانعت از این امر و مقاومت در برابر مامور قانون، مجازات‌هایی نظیر حبس را نیز در پی خواهد داشت.

به همین دلیل این اداره هم‌اکنون کل دستگاه‌های غیراستاندارد را به صورت موقت پلمب کرده است و باید رسیدگی جدی در این زمینه صورت گیرد.

سمانه ایگدر، کارشناس مسئول اجرای استاندارد اهواز نیز با اعلام اینکه از سال 1382 کار بازرسی و بازسازی این شهر بازی در دستور کار ما بوده است، می‌گوید: با برگزاری دوره‌های آموزشی سعی کردیم نکات استاندارد را برای مسئولان و صاحبان وسایل توضیح بدهیم و در کنار آن اقدام به بازسازی وسایل کردیم.

همچنین سال گذشته 15 میلیون تومان برای بهسازی وسایل به شهرداری کمک کردیم ولی با توجه به اینکه اکثر دستگاه‌هادست دوم هستند و با عمری 20 ساله به شهر بازی اهواز انتقال داده شده‌اند امسال مشکلات دستگاه‌ها بسیار اساسی بود که تصمیم به پلمب آنها گرفتیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز اهواز نیز با اعلام اینکه نقل قول‌هایی که از زبان من گفته شد تنها سوء‌تفاهم و اشتباه بوده است، می‌گوید: اجرای این استانداردها  الزامی است.

سال گذشته مکاتباتی را با اداره استاندارد داشتیم و قراردادی با آنها مبنی بر استاندارد سازی وسایل بازی امضا کردیم که به همین جهت شهربازی برای تعمیرات اساسی به مدت 2 ماه تعطیل شد و بازسازی مناسبی در آن صورت گرفت، ضمن اینکه هیچ یک از دستگاه‌ها و وسایل بازی مستقر در این پارک، متعلق به شهرداری نیست و در مالکیت بخش خصوصی است.

برای همه وسایل بازی مکانیکی و غیرمکانیکی نیز پس از بازرسی و رفع نقص، گواهی استاندارد صادر شد تا به طور موقت به فعالیت خود ادامه دهند، اما امسال با توجه به اینکه اکثر قریب به اتفاق این دستگاه‌ها فاقد استاندارد هستند نسبت به تعطیلی آنها اقدام و تمامی آنها پلمب شده و 5 دستگاه نیز از رده خارج شدند.

حجت‌الله سقاوی با اشاره به اینکه بررسی استاندارد بودن دستگاه‌های موجود در شهربازی درخواست این سازمان از اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی خوزستان بود، می‌گوید: اما این سازمان اکنون جواب خود را از طریق رسانه‌ها داده است، در حالی که می‌توانستند جزئیات را با ما در میان بگذارد.

او با اعلام اینکه تنها قسمت عمومی پارک برای رفاه شهروندان باز است، می‌گوید: تعطیلی این پارک در این روزهای تابستان که مردم به خصوص کودکان نیاز بیشتری به تفریح دارند می‌تواند ناخوشایند باشد.

اهواز و یک غفلت تاریخی

سقاوی همچنین با تایید کمبود شدید فضای تفریحی و بازی در سطح شهر اهواز می‌گوید: ساخت و راه‌اندازی چند شهربازی مدرن و پیشرفته، ایمن سازی پارک‌ها و استقرار امکانات و وسایل استاندارد و همچنین احداث پارک آبی در دستور کار این سازمان قرار گرفته و به‌زودی با همکاری بخش خصوصی نسبت به آغاز عملیات اجرایی آنها  اقدام می‌شود.

او در ادامه می‌گوید: احداث 23 پارک جدید نیز از برنامه‌های آینده شهرداری است که با فراخوان بخش خصوصی به‌زودی کارهای اجرایی آن آغاز خواهد شد. با توجه به اینکه سرانه فضای سبز برای شهروندان 25 متر مربع است ما به0 40 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که سرانه 10 متر‌مربعی فعلی را به 15 متر‌مربع برسانیم.

او در پایان می‌افزاید: شهرداری اهواز با توجه به رکود ساخت‌وساز مسکن و پدیده گردوغبار که هزینه‌های هنگفتی به ما تحمیل کرد در بدترین شرایط مالی خود قرار دارد. متاسفانه شهر اهواز در امور شهری با یک غفلت تاریخی روبرو است که امیدواریم مسئولان و ارگان‌های ذی‌ربط نگاه بهتری به این شهر داشته باشند.

کد خبر 88468

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز