یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: با افزایش روزافزون قیمت برخی اقلام غذایی و مواد پروتئینی در ماه مبارک رمضان وعده‌های پیشین مسئولان و اصناف برای ثبات بازار محقق نشد

اما مسئولان شورای اصناف و سازمان بازرگانی استان تهران بار دیگر وعده‌های تازه‌ای برای عرضه برخی اقلام مصرفی مردم در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم و مهار گرانی دادند.

به گزارش خبرنگار ما، رئیس سازمان بازرگانی استان تهران در نشست خبری روز گذشته خود، در مورد افزایش قیمت نان،  گفت: متولی بازار نان سنتی استانداری است و آنها باید پاسخگو باشند اما نانوایی‌های فانتزی تا پایان شهریور ماه سهمیه یارانه‌ای خود را دریافت می‌کنند و هرگونه افزایش نرخی خلاف مقررات است. بر این اساس با 70 واحد متخلف نان فانتزی برخورد کردیم و این واحدها پس از متنبه‌ شدن، قیمت‌ها را به قیمت‌ قبل کاهش داده‌اند.

سیدعلی موسوی،  تنظیم بازار گوشت و مرغ را در حیطه وظایف این سازمان ندانست و وزارت جهاد کشاورزی را متولی این امر قلمداد کرد. با وجود این وی تاکید کرد: قول داده‌ام تا در ماه مبارک رمضان افزایش قیمتی نسبت به ماه‌های قبل از آن را شاهد نباشیم اما هیچ وقت منکر گرانی نشده‌ام.

وی برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا را تنها برای پاسخگویی به 20 درصد نیاز مردم مناسب دانست و با اذعان به کیفیت پایین برخی کالاهای عرضه شده در این نمایشگاه‌ها تصریح کرد: در این نمایشگاه‌ها پوشاک، کیف و کفش، مواد لبنی و مواد‌غذایی عرضه می‌شود اما قرار نیست که تمام حرکت‌های تنظیم بازار در سطح نمایشگاه‌ها ارائه شود، ضمن اینکه می‌پذیریم که برخی از کالاهای عرضه شده در این نمایشگاه کیفیت لازم را ندارند.

موسوی با بیان اینکه در سطح استان تهران 23 نمایشگاه عرضه مستقیم کالا برگزار می‌شود که در آنها بیش از 2 هزار غرفه اقدام به عرضه کالای ماه مبارک رمضان و بازگشایی مدارس خواهند کرد، افزود: نخستین نمایشگاه روز گذشته در شهریار و شهر قدس افتتاح شده است.

این نمایشگاه‌ها از تاریخ 5 شهریور تا 15 همین ماه ادامه دارد و در تهران نیز این نمایشگاه‌ در 3 نقطه پارک ارم، ورزشگاه تختی و تهرانپارس (حکیمیه) بر پا می‌شود. رئیس سازمان بازرگانی استان تهران از توزیع برنج اروگوئه کیلویی 700 تومان،  شکر 650تومانی و توزیع یک میلیون و 760 هزار تن شیر یارانه‌ای نیز در این نمایشگاه‌ها خبر داد و گفت: توزیع 13 میلیون جلد دفترچه دولتی پیش‌بینی شده که 5میلیون آن در شهرستان‌ها و یک میلیون و 200 هزار جلد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف تهران توزیع می‌شود. همچنین 6میلیون و 500 هزار جلد دفترچه نیز در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم صنفی عرضه می‌شود.

درحالی‌که طی روزهای اخیر قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه به بیش از 3 هزار تومان افزایش یافته و تولید‌کنندگان از قیمت پایین تعیین شده برای این محصول گلایه دارند، روز گذشته رئیس سازمان بازرگانی استان تهران و محمد پورمزرعه، رئیس مجمع تولیدی اصناف، از تعیین نرخ 2هزار و 700 تومانی زولبیا و بامیه خبر داده و عرضه این محصول به بیش از این قیمت را تخلف اعلام کرد.

دلایل افزایش قیمت گوشت مرغ

دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور با بیان اینکه تشکل‌های مرغداران در هیچ‌یک از امور ساماندهی بازار اختیاری ندارند بر مدیریت بهتر تنظیم بازار مرغ تاکید کرده است.

علی آذروش به ایسنا، گفت: متأسفانه در نحوه تدارک و تامین کالاهای مورد نیاز و در سیاستگذاری‌ها از تشکل‌های مرغداران دعوت به عمل نمی‌آید، مدت‌هاست که درخواست کرده‌ایم یکسری از اختیارات را به تشکل‌های مرغداری بدهند ولی متأسفانه تا این لحظه نتوانسته‌ایم به این اختیارات دست یابیم و با وجود این هر از چند گاهی می‌شنویم که جایی و اختیاری را به دست تشکل‌ها داده‌اند.

وی افزود: اگر ساماندهی و تنظیم بازار و توزیع از مدیریت بهتری برخوردار باشد قطعا مشکلات موجود در قیمت گوشت مرغ رفع خواهد شد اما متأسفانه اکنون می‌بینیم در یک نقطه از شهر تهران گوشت مرغ با قیمت کیلویی 2650 تا 2700 تومان و در نقطه دیگری با قیمت کیلویی 3200 تا 3300 تومان فروخته می‌شود.

مقدم نیا تصریح کرد: پرسش مطرح آن است که این تفاوت قیمت‌ها برای چیست و چرا سیستم‌های نظارتی و کنترلی این قیمت‌ها را کنترل نمی‌کند، درحالی‌که تولید‌کنندگان براساس پیش‌بینی وزارت جهاد کشاورزی که باید یک میلیون و 605 هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید شود برنامه‌ریزی کرده و اگر از برنامه جلوتر نباشند عقب‌تر هم نیستند. 

همچنین با وجود آنکه مسئولان اظهارنظر شفافی در زمینه علت افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ نداشته‌ و تلاش کرده‌اند تا با افزایش عرضه این محصولات به‌صورت منجمد قیمت‌ها را کاهش دهند، روز گذشته مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی، دلیل افزایش قیمت این محصولات را در تقاضای مردم برای گوشت مرغ به‌صورت تازه‌خوری و گرم دانسته و اعلام کرد که استقبال از مرغ منجمد بیش از هزار تن امکان ندارد.

حسین مقدم نیا به مهر گفت: در کشور روزانه 4 هزار تن گوشت مرغ مصرف می‌شود و با این وضعیت 25 درصد مصرف مرغ کشور به‌صورت منجمد و سرد خواهد بود. ‌با افزایش قیمت گوشت قرمز تقاضای مصرف مرغ نسبت به ماه‌های قبل افزایش یافت و این امر باعث تغییر نرخ گوشت مرغ شد. همچنین فرارسیدن ماه مبارک رمضان و تراکم برگزاری مراسم‌ مذهبی باعث افزایش تقاضای مصرف گوشت مرغ شده است.

وعده توزیع گوشت گرم گوساله 7 هزارتومانی

رئیس شورای اصناف کشور از آغاز توزیع گوشت قرمز گوساله در کشور به قیمت کمتر از 7 هزار تومان از امروز خبر داد و گفت: از صبح دوشنبه گوشت گوساله‌‌هایی که از سیستان و بلوچستان به تهران منتقل می‌شود در واحدهای توزیعی مشخص،  عرضه خواهد شد.

همچنین کانتینرهایی در سطح شهر به توزیع این گوشت می‌پردازند، ضمن اینکه واحدهای صنفی نیز که با پلاکاردهای یکسان مشخص شده اند، اقدام به توزیع این محصول می‌کنند.

قاسم نوده فراهانی،  افزود: گرچه ممکن است محموله نخست با 30 تن گوشت پاسخگوی نیاز شهروندان نباشد اما مصرف‌کنندگان مطمئن باشند تا زمان تعدیل قیمت گوشت در تهران، انتقال آن از سیستان و بلوچستان ادامه خواهد داشت.

وی در مورد اقلام قابل عرضه در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا،  گفت: در این نمایشگاه‌ها گوشت قرمز کیلویی 5 هزار تومان، مرغ کیلویی 2 هزار و 50 تومان و برنج وارداتی کیلویی 700 تومان عرضه خواهد شد.

کد خبر 88494

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز