گروه استان‌ها- نگار صادقی: با وجود وعده‌های مکرر مسئولان مبنی بر کنترل بازار گوشت در ایام ماه رمضان،باز‌هم قیمت‌ها افزایش یافت و خبری از ارزانی نیست،

آمارهای وزارت جهاد‌کشاورزی از نقاط مختلف ایران حاکی از افزایش ظرفیت تولیدات دامی است، اما افزایش تولید هم باعث نشد تا سنت!افزایش قیمت‌ها در ماه رمضان و ایام سال نو بی‌رونق شود.

استان سیستان و بلوچستان هم از این امر مستثنی نیست؛ اگرچه مسئولان سازمان جهاد سازندگی استان معتقدند که افزایش قیمت‌ها در این استان  در مقایسه با‌ سایر نقاط کشور کمتر است اما مسئله این است که حتی افزایش ناچیز قیمت‌ها تاثیر فراوانی بر قدرت خرید دهک‌های پایین درآمدی که بخش قابل توجهی از اهالی استان را تشکیل می‌دهند می‌گذارد.

حمیدرضا پشنگ، یکی از نمایندگان مردم  سیستان و بلوچستان در مجلس با اشاره به افزایش قیمت گوشت سفید و قرمز در استان می‌گوید: اکثر ساکنان سیستان و بلوچستان با افزایش قیمت‌ها قادر به خرید گوشت سفید و قرمز نیستند و ناچارند در ایام ماه رمضان قناعت پیشه کنند.

نیک‌بخت، رئیس سازمان جهاد سازندگی سیستان و بلوچستان اما در این ارتباط می‌گوید: مرغ منجمد در سیستان و بلوچستان 2 هزار تومان و مرغ گرم بین 2600 تا 2700 تومان عرضه می‌شود. گوشت گوسفند باکیفیت هم بین 6 هزار تا 6200 تومان عرضه می‌شود که به نسبت سایر نقاط کشور ارزان است.

وی در پاسخ به این پرسش  که دهک‌های پایین درآمدی قادر به تهیه گوشت با قیمت‌های عرضه‌شده نیستند، تصریح می‌کند: ما متولی تولید هستیم، وزارت رفاه باید پاسخگوی قدرت خرید مردم باشد نه ما.

از سوی دیگر حمیدرضا پشنگ با بیان اینکه خانواده‌هایی را در این استان می‌شناسم که ماه‌ها است نتوانسته‌اند گوشت قرمز و سفید تهیه کنند به منطقه کوهستانی خارستان که چندی پیش به آنجا رفته بود اشاره می‌کند و می‌گوید: این منطقه محروم فاقد راه ارتباطی است و دارایی اکثر آنها تنها یک بز و افطار آنها با شیربز، کشک و نان خشک است.

وی ادامه می‌دهد: اهالی این منطقه کوهستانی به‌دلیل فقر اقتصادی، قادر به خرید گوشت سفید و قرمزی که دولت در ایام ماه رمضان عرضه می‌کند نیستند. قناعت کنید، تنها جمله ای است که پشنگ به دهک‌های پایین درآمدی در استان سیستان و بلوچستان که قادر به تهیه اقلام خوراکی در ماه رمضان نیستند، می‌گوید.

وی ادامه می‌دهد: با اینکه دولت قول کاهش قیمت گوشت سفید و قرمز را داده است اما باور این مسئله زمانی‌که در بازارها قدم می‌زنیم کمی دشوار به‌نظر می‌رسد‌‌‌.ظرفیت تولید گوشت قرمز و سفید سیستان و بلوچستان در سال‌جاری بین 40  تا  45 هزار تن است، این آمار در سال‌های 84، 85 و 86 به‌ترتیب 9، 14 و 22 هزار تن بود.

سیستان و بلوچستان علاوه بر تامین گوشت مورد‌نیاز ساکنان این استان بخشی از گوشت مورد‌نیاز پایتخت‌نشینان را نیز تامین می‌کند، در ماه رمضان سال‌جاری نیز به‌دنبال افزایش قیمت‌ها مسئولان وزارت جهاد‌کشاورزی وعده کاهش قیمت گوشت را با واردات گوشت قرمز با کیفیت از سیستان و بلوچستان دادند.

اما طی روزهای گذشته اخبار متعددی مبنی بر عرضه گوشت بز افغانی و گاوهای لاغر پاکستانی به‌جای گوشت باکیفیت، باعث نگرانی بخش قابل توجهی از مصرف‌کنندگان گوشت قرمز در تهران و سیستان و بلوچستان شد.

محمد‌علی نیک‌بخت، رئیس سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان در واکنش به انتشار این اخبار به خبرنگار همشهری می‌گوید: یک عده دلال در تهران نشسته‌اند و اخبار کذب منتشر می‌کنند.

نیک‌بخت در این ارتباط تاکید می‌کند: آیا واقعا وضعیت به‌گونه‌ای است، که هر کسی بخواهد هر چیزی را به‌نام گوشت به تهران منتقل کند؟ هیچ دامی در کشتارگاه‌ها بدون حضور دامپزشک کشتار نمی‌شود و هیچ ماشینی در کشور گوشتی را حمل نمی‌کند مگر این که آن گوشت استاندارد لازم را داشته باشد.

رئیس شورای اصناف پیش از این گفته بود: برای کاهش قیمت‌ها قرار است لاشه گرمی که از گاوهای پیر پاکستانی به‌دست می‌آید وارد بازار پایتخت شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه روزنامه نگاران نباید تحت‌تاثیر این مسائل قرار بگیرند می‌گوید: عده‌ای می‌خواهند با طرح این موضوعات روی موج قیمت‌ها سوار شوند و نگذارند قیمت‌ها کاهش یابد.

به گفته نیک‌بخت با کیفیت‌ترین گوشت ایران به استان سیستان و بلوچستان تعلق دارد حتی بازرگانانی که برای حمل این گوشت از تهران وارد زاهدان شده اند این امر را تائید می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان می‌گوید: هر دامی که برای کشتار وارد کشور می‌شود بین 4 تا 6 ماه با علم و دانش ایرانی پرواربندی می‌شود و بعد از اطمینان از سلامت کامل دام کشتار می‌شود ضمن اینکه این دام دیگر یک دام بومی است‌.
به گفته وی هم‌اکنون روزانه بین 30 تا 35 تن گوشت باکیفیت به تهران ارسال می‌شود که این رقم به مرور افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه مسئولیت هرگونه مشکل از بابت دام زنده و کشتار شده ارسالی از سیستان و بلوچستان به تهران را برعهده می‌گیرم، تصریح می‌کند: هر نوع دام زنده  و کشتار شده ای که با مجوز ما از سیستان و بلوچستان به تهران ارسال می‌شود از بهترین کیفیت برخوردار است.

به گفته نیک بخت، قیمت هر کیلو  گوشت قرمز در تهران حدود 16 هزار تومان است، در حالی که آن چیزی که نصیب تولیدکننده می‌شود 4700 تومان است، مشخص است که این پول به جیب دلالان می‌رود.

کد خبر 89296

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز