همشهری آنلاین: مطالعه‌ای در آمریکا نشان می‌دهد که تماس‌های خانواده‌ها به مراکز کنتزل مسمویت در مورد سوء استفاده داروهای بیماری ADHD طی هشت سال 76 درصد افزایش داشته‌است

از میان تماس‌ها در 8 سال، 4 مورد مرگ ناشی از مصرف بیش از حد داروهای درمان ADHD(اختلال کم توجهی و بیش فعالی) گزارش شده‌است.

در آمریکا نوجوانان به طور بی‌رویه برای افزایش احساس هوشیاری و هیجان و خاصیت روانگردانی این داروها به سوء استفاده از آن‌ها روی می‌آورند و در مورد عوارض جانبی این داروها نظیر پرخاشگری، فشار و ضربان بالا و در مواردی کما و مرگ اطلاعاتی ندارند.[نکته بهداشتی روز: مصرف داروی ADHD]

در این مطالعه، متخصصان مرکز درمانی کودکان سینسیناتی، آمار مرکز کنتزل مسومیت آمریکا را از سال 1998 تا 2005 مورد بررسی قرار دادند. در طول این سال‌ها موارد گزارش شده سوء استفاده داروهای درمان ADHD به خصوص مواد محرک، از 330 مورد به 581 مورد در سال افزایش داشته‌است. از این میان 4 مورد مرگ و 42 درصد بروز اروژانسی عوارض جانبی گزارش شده‌است.

البته مسئولان مرکز کنترل مسمومیت آمریکا این تعداد را بسیار بالاتر می‌دانند چرا که خیلی از خانواده‌ها در مورد سوء استفاده این داروها توسط فرزندانشان اطلاعی ندارند و یا اینکه در صورت بروز عوارض جانبی با این مرکز تماس نمی‌گیرند.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که از سال 1998 تا 2005 تجویز داروهای ADHD برای نوجوانان بین 10 تا 19 سال از 4 میلیون نسخه در سال به 8 میلیون رسیده‌‌‌است.

کد خبر 88534

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز