چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: وزارت بازرگانی به تعهدات قبلی خود برای تامین آرد دولتی نانوایی‌های فانتزی تا پایان ماه مبارک رمضان عمل نکرده است

و با اتمام سهمیه آرد دولتی نانوایان (ظرف امروز و فردا) قیمت نان فانتزی از هفتم شهریور حدوداً  دو برابر می‌شود. 

عضو هیأت‌مدیره و رئیس بازرسی اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم فانتزی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان این مطلب، گفت: قرار بوده که تا پایان شهریور ماه آرد دولتی نانوایی‌های فانتزی برای تثبیت قیمت در ماه مبارک رمضان تامین شود اما متأسفانه مسئولان وزارت بازرگانی به وعده‌های قبلی خود در این زمینه عمل نکرده‌اند.

میر‌علی سیف، با اشاره به اینکه، این شیوه عملکرد وزارت بازرگانی باعث دوگانگی نرخ در نانوایی‌های فانتزی شده است، افزود: اکنون برخی نانوایی‌ها به‌دلیل داشتن مقداری از آرد دولتی قبلی نان باگت را به نرخ 200 تا 250 تومان عرضه می‌کنند اما واحدهایی که آرد دولتی ندارند به‌دلیل اینکه اتحادیه هنوز زمینه‌سازی لازم را برای تامین آرد غیردولتی متاثر از وعده‌های وزارت بازرگانی انجام نداده، یا به تعطیلی کشانده شده و یا مجبور به فروش نان به دوبرابر قیمت کنونی شده‌اند. 

وی با بیان اینکه اقدام وزارت بازرگانی زمینه اختلاف مردم، نانوایان و اتحادیه را فراهم ساخته‌، تصریح کرد: محقق نشدن وعده‌های قبلی مسئولان در زمینه تامین آرد و جلوگیری از افزایش قیمت نان تا پایان ماه مبارک رمضان، تشدید دوگانگی نرخ نان در نانوایی‌های فانتزی را به‌دنبال داشته و مباحث مطرح در مورد شکل‌گیری تعامل لازم بین اصناف و وزارت بازرگانی را در حد حرف باقی گذاشته است.

سیف با بیان اینکه در جلسه روز سه‌شنبه مسئولان سازمان بازرگانی دولتی ایران با اتحادیه، این مسئولان با وجود وعده‌ها و توافق‌های قبلی اعلام کرده‌اند که از این به بعد آرد دولتی به نانوایی‌های فانتزی تحویل داده نخواهد شد، با این اقدام عملا زمینه افزایش نزدیک به دوبرابری نرخ نان فانتزی، تشدید نابسامانی بازار نان سنتی و فانتزی و درگیری مردم با نانوایی‌ها را فراهم کرده‌اند.

رئیس بازرسی اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم فانتزی، تصریح کرد: با توجه به میزان آرد تحویل شده قبلی به نانوایان فانتزی، بستر‌سازی لازم برای تامین آرد نانوایی‌های فانتزی صورت نگرفته و با این اقدام وزارت بازرگانی، اتحادیه برای تامین آرد نانوایی‌های فانتزی با مشکل مواجه شده است.

هیچ واحد فانتزی تعطیل نشده

وی با رد دیدگاه‌های مسئولان مبنی بر برخورد با 70 نانوایی فانتزی متخلف در سطح شهر تهران، گفت: حتی یک واحد نان فانتزی هم تعطیل نشده یا تخلفی نداشته‌است. فعالیت این صنف نیز تابع قوانین خاص است.

نانوایان فانتزی که آرد دولتی دارند موظف به عرضه نان به نرخ دولتی بوده و این کار را کرده‌اند اما برخی دیگر از واحدها که آرد آزاد تهیه می‌کنند، افزایش نرخ را اعمال کرده و این اقدام غیرقانونی نیست.

اتحادیه نظارت کامل بر میزان موجودی آرد واحد‌های صنفی ذی‌ربط داشته و سهمیه آرد دولتی واحدهای نان فانتزی امروز یا فردا به پایان می‌رسد.

سیف با بیان اینکه افزایش نرخ نان فانتزی قطعا بر افزایش نابسامانی بازار نان مؤثر خواهد بود، گفت: با قطع سهمیه آرد دولتی نانوایی‌های فانتزی ریزش آرد از بخش سنتی به فانتزی، افزایش تقاضا و تشکیل صف‌های طولانی‌تر در مقابل نانوایی‌های سنتی، کاهش قدرت خرید مردم و تقاضا برای نان فانتزی و تعطیلی برخی واحدها را شاهد خواهیم بود.

اگر مسئولان قصد آزاد‌سازی‌ نرخ نان را داشتند باید این کار همزمان در نان سنتی و صنعتی و طی یک دوره زمانی مشخص با بستر‌سازی لازم انجام می‌شد.

نوع نان قیمت با آرد دولتی (تومان)  قیمت با آرد غیردولتی (تومان) درصد افزایش
باگت فرانسوی 200 تا 250 400 تا 450 200
بربری کنجدی بزرگ 300 400 تا 450 150
بربری ساده 250 300 120
ساندویچ 100 تا 120 200 200

همچنین قیمت سایر انواع نان فانتزی بنابر نرخ آرد و میزان تقاضا افزایش خواهد یافت
کد خبر 88813

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز