یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: با آغاز ماه مبارک رمضان و مباحث مطرح در زمینه حذف سهمیه آرد دولتی نانوایی‌های فانتزی، قیمت نان‌های فانتزی افزایش نسبی را تجربه می‌کند.

با وجود این، مسئولان دولتی با تامین آرد مورد نیاز این نانوایی‌ها تا پایان ماه مبارک رمضان این افزایش قیمت را مسکوت گذاشته‌اند. اما تولید و عرضه نان صنعتی با مشکلات فراوانی روبه‌رو است. با محسن لزومیان، عضو هیأت‌مدیره و دبیر انجمن صنفی تولید‌کنندگان نان صنعتی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • چرا نان صنعتی جایگاه مناسبی در سبد مصرف خانوار نداشته، تاثیر آزاد‌سازی قیمت آرد بر این امر چگونه خواهد بود؟

افزایش سهم نان صنعتی در سبد مصرفی خانوار نیازمند اقداماتی مانند فرهنگ‌سازی‌ برای مصرف این نوع نان، شکل‌گیری تولید رقابتی با بهبود کیفیت و قیمت متعادل این محصول است.

با این روند واحدهای تولید نان فانتزی و صنعتی باید در تولید و عرضه این نوع نان از انعطاف بیشتری برخوردار  شوند و نان بهتر و مرغوب‌تری را به مردم عرضه کنند. تنها در این حالت است که با گذشت 40 سال می‌توانیم انتظار بهبود سهم 4 درصد‌ی کنونی نان فانتزی در سبد مصرفی خانوار را داشته باشیم.

گرچه تا‌کنون فقط 2مجتمع نان صنعتی سنان و نان صنعتی 10 تنی در نصر‌آباد رباط کریم افتتاح شده است. از سوی دیگر گرچه نانوایان نان فانتزی تنها سهمی 5درصدی از مصرف آرد دارند اما دولت با قطع سهمیه آرد دولتی نانوایان فانتزی صرفه‌جویی حدود 380 میلیارد تومانی را خواهد داشت.

  • آیا قیمت بالای نان صنعتی مانع عمده‌ استقبال مردم در استفاده از این نوع نان نیست؟

اکنون متوسط قیمت مصرف‌کننده نان باگت 400 گرمی با آرد یارانه‌ای 250 تومان و آرد آزاد حدود 350 تومان است اما دلیل اصلی گران بودن قیمت نان صنعتی از هزینه بالای حمل‌ونقل و سودجویی برخی واسطه‌ها نشأت می‌گیرد.

اکنون تولید‌کنندگان قادر به درج قیمت مصرف‌کننده روی بسته‌های نان نیستند چرا که این امر کاهش استقبال از این نوع نان را به‌دنبال خواهد داشت. این در حالی است که از نظر قانونی باید همه نان‌های بسته بندی شده فانتزی و صنعتی اتیکت داشته باشند.

همچنین نان‌های حجیم و نیمه حجیم مشمول قیمت‌گذاری نیست تا فضای تولید این نان‌ها رقابتی باشد و کیفیت نان فدای قیمت آن نشود.

  • بزرگ‌ترین چالش‌ پیش روی واقعی شدن قیمت نان صنعتی در کشورمان کدام است؟

با وجود سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در تولید نان صنعتی هنوز اغلب کارخانه‌های نان صنعتی 20 تنی و 5 تنی فروشگاه عرضه نان ندارند. درصورتی‌که دولت خواستار واقعی شدن قیمت نان صنعتی است باید تمهیداتی در نظر گیرد تا تولید‌کنندگان نان صنعتی قادر باشند محصولات تولیدی‌ خود را در کیوسک‌های عرضه نان در سطح شهر که توسط شهرداری ایجاد ‌می‌شود، عرضه کنند.

با ایجاد فروشگاه‌های توزیع و عرضه انواع مختلف نان می‌توان قیمت‌ها را شکست و باعث کاهش و واقعی شدن قیمت نان شد.

کد خبر 89762

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز