سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۵ - ۱۰:۱۰
۰ نفر

علی یاوری: همه ‌ما در چند مورد، مثل یکدیگر فکر و رفتار می‌کنیم. یکی از این موارد، گلایه‌کردن درباره این است که «همه چیز چقدر گران است» یا «قدیم‌ها هر چه می‌خواستیم ارزان بود» یا اینکه «با این درآمدها، خرج‌ها و گرانی‌ها، اصلا مگر می‌شود پولی پس‌انداز کرد؟».

ما در افکاری این‌چنینی، مشابه یکدیگریم و جمله‌هایمان نیز همیشه کلیشه‌ای و تکراری است اما بالاخره باید فکری به حال خودمان بکنیم و باور داشته باشیم که ارزش پول‌مان بستگی به دورانی دارد که در آن زندگی می‌کنیم. اگر در روزهای قبل، همه‌چیز ارزان بود، در مقابل، حقوق دریافتی ما نیز با آنچه امروز وجود دارد بسیار فرق می‌کرد و صد البته که در همان زمان نیز نمی‌توانستیم پس‌انداز کنیم.

 اما در این میان، واقعیتی وجود دارد و آن اصول پس‌انداز‌کردن است که ربطی به تورم و افزایش قیمت و حتی میزان حقوق دریافتی‌ ندارد. شاید در وهله اول خیلی جدی نگیرید و بگویید درآمدی که هر ماه خرج‌های ثابت پای آن خوابیده است را چگونه می‌توان پس‌انداز کرد اما کافی است یک بار همه اصول گفته‌شده را موبه‌مو به اجرا درآورید تا از اثر معجزه‌آسای آن تعجب کنید.


1 – منطقی خرید کنید: اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که وقتی گذرشان به چند مغازه می‌افتد، حتما در آنها گشت می‌زنند و دست پر بیرون می‌آیند، حتما مواظب دخل‌وخرج خود باشید و زمانی مشخص برای خرید تعیین کنید. در آن هنگام نیز دقت کنید تا هیچ جنسی را از روی احساس خریداری نکنید و حتما برای خرید آن دلیلی داشته باشید.

2 – چانه بزنید: عده‌ای از افراد فکر می‌کنند که چانه‌زدن، تنها خاص افرادی با سطح درآمد پایین است و به نوعی، کسر شأن‌ به حساب می‌آید اما فراموش نکنید که تنها دلیل چانه‌زدن شما این است که ارزش پولی را که به زحمت به دست آورده‌اید، می‌دانید و بی‌دلیل آن را دور نمی‌ریزید.

3 – کنار بگذارید؛ حتی خیلی کم: معنی این جمله یعنی این‌که چنانچه درآمد و خرج‌تان نسبتی برابر با هم دارد، باز هم می‌توانید حداقل حدود چند هزار تومان کنار بگذارید. فراموش نکنید که این روشی است که به‌آرامی شکوفا می‌شود.

4 – پول‌هایتان به کجا می‌رود: دفتر کوچکی برای یادداشت‌کردن خرج‌هایتان داشته باشید. اگر روزی به خود بگویید که نمی‌دانم اصلا پول‌هایم را چه کرده‌ام و چه خریده‌ام، آن وقت اصول روش فوق را فراموش کرده‌اید.

5 – وام را فراموش کنید: بسیاری از مردم ما عادت کرده‌اند که برای خرید اجناسی که می‌توان برای به‌دست‌آوردن‌ آنها دو ماه پول پس‌انداز کرد، وام بگیرند. باید کمی اقتصادی‌تر فکر کنید. اگر سود وامی را که گرفته‌اید محاسبه کنید، متوجه می‌شوید که خرید شما ارزش عجله‌کردن نداشته است.

6 – طبق برنامه پیش بروید: کمتر کسی را می‌یابید که برای پس‌انداز‌کردن، برنامه‌ریزی داشته باشد و اغلب افراد چنانچه پولی باقی بماند، به فکر می‌افتند اما یادتان باشد برای شکل‌گرفتن اصول گفته‌شده، باید طبق برنامه، هر ماه میزان معقولی را برای پس‌انداز‌کردن در نظر گرفت. این مبلغ می‌تواند حتی در کمترین میزان ممکن باشد اما نوید موفقیت‌های بزرگ را می‌دهد.

7 – از همین حالا شروع کنید: یکی از عادت‌های بد ما ایرانی‌ها این است که همیشه بعد از خواندن مطلبی، چنانچه خوشمان آمد آن را روی برگه‌ای یادداشت می‌کنیم یا در نهایت، نگهش می‌داریم اما متاسفانه هیچ‌گاه نتایج حاصله را به کار نمی‌بندیم. باور کنید اگر به چند نکته ساده گفته‌شده جامه عمل بپوشانید، زندگی‌تان را متحول کرده‌اید. دنبال فرمول‌های سخت نباشید؛ جواب بسیاری از رازها در سادگی است. از همین لحظه شروع کنید.

کد خبر 8940

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز