دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

نکات آموزشی درباره وظایف مربیان بهداشت و دانش‌آموزان:

وظایف مربیان بهداشت

1ـ مطالب آموزشی تهیه شده را در فرصت‌های مناسب به دانش‌آموزان آموزش بدهند. 2ـ موارد غیبت دانش‌آموزان به دلیل بیماری را روزانه به اداره‌های مرتبط گزارش دهند. 3ـ هنگام مشاهده علائم بیماری در دانش‌آموز مبتلا او را از سایرین جدا کنند. 4ـ علائم بیماری شدید را به اولیای دانش‌آموزان اطلاع بدهند. 5ـ از اولیای دانش‌آموز بیمار بخواهند تا در صورت امکان ظرف 48 ساعت آینده حال عمومی دانش‌آموز را گزارش کنند و اجازه ندهند از منزل خارج شود.

نکاتی که دانش‌آموزان باید رعایت کنند

1ـ علائم بیماری آنفلوانزا ¨تب، سرفه، گلودرد، سردرد و آبریزش بینی© است. 2ـ استفاده از دستمال در هنگام سرفه و عطسه 3ـ در هر فرصتی دست‌های خود را با آب و صابون بشویید بویژه قبل از مصرف غذا 4ـ چنانچه دچار علائم بیماری شدند به آموزگار، مدیریت مدرسه یا مراقب بهداشت اعلام کنند. 5ـ تا وقتی که پزشک به دانش‌آموز بیمار اجازه نداده است، سر کلاس حضور نیابد. 6ـ از بطری آب همکلاسی‌های خود استفاده نکنند و وسایل شخصی خود را در اختیار افراد دیگر قرار ندهند. 7ـ مطالب آموزشی مربوط به آنفلوانزا را در اختیار والدین خود قرار دهند. 8ـ اگر مبتلا به بیماری‌هایی همچون آسم و... هستند همان ابتدای سال بیماری خود را به اطلاع مسئولان مدرسه برسانند.

وظیفه مدیران مدرسه  برای پیشگیری از شیوع آنفلوانزای نوعA ¦ 

برنامه‌های آموزشی دانش‌آموزان برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا را سازماندهی کنند. به گونه‌ای که موضوعات آموزشی در فرصت مناسب به شکل هفتگی به اطلاع دانش‌آموزان برسد. اطلاع‌رسانی و آموزش اولیای دانش‌آموزان به شکل حضوری یا غیرحضوری

 نماینده از سوی مدیر مدرسه برای ثبت‌ موارد غیبت دانش‌آموزان تعیین شود و موارد افزایش ناگهانی ¨پیش از 5 نفر در هر کلاس را به آموزش و پرورش ناحیه گزارش دهد. ¦  با مرکز بهداشتی منطقه خود ارتباط هفتگی و در شرایط افزایش شدید موارد بیماری ارتباط روزانه داشته باشند.

در حفظ و پاکیزگی محیط مدرسه نهایت دقت را به عمل بیاورند. ترتیبی بدهند که صابون و دیگر مواد ضدعفونی‌کننده به اندازه کافی در محیط مدرسه در دسترس دانش‌آموزان قرار بگیرد. ¦ پس از اتمام هر کلاس درس باید پنجره‌های کلاس به مدت 2 ساعت باز باشد.  لیستی از دانش‌آموزان که در معرض ابتلای بیماری هستند تهیه کنند.

از اولیای دانش‌آموزان که در معرض خطر این بیماری هستند بخواهید تا در اولین روزهای سال تحصیلی به محض در دسترس قرار گرفتن واکسن آنفلوانزای فصلی برای تزریق این واکسن اقدام کنند. 

تشکیل کارگروه‌های تخصصی کارگروه‌های تخصصی

مقابله با بیماری آنفلوانزای خوکی نوعA با بازگشایی مدارس در ماه نخست سال تحصیلی جدید شامل یک کارگروه و 2 کمیته تشکیل شده است. کارگروه کشوری مقابله با بحران آنفلوانزا که با ریاست معاون اول رئیس‌جمهور و با حضور وزارتخانه‌ها و سایر سازمان‌ها در سطح ملی تشکیل شده است، کمیته استانی نیز با ریاست رئیس آموزش و پرورش استان، دانشگاه‌‌های علوم پزشکی، استانداری و سایر سازمان‌های در ارتباط با سلامت دانش‌آموزان شکل گرفته است.

همچنین کمیته شهرستانی‌ که ریاست آن بر عهده رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه، شبکه بهداشت و درمان شهرستان، فرمانداری و سایر سازمان‌ها و واحدها و ادارات مرتبط تشکیل شده است

فعالیت‌هایی در زمینه سالم‌سازی و مرمت فضاهای فیزیکی مدارس همچون آبخوری‌ها، شبکه لوله‌کشی صابون مایع همه مدارس، سرویس‌های بهداشتی، بوفه‌های مدارس را ساماندهی می‌کنند، پیش‌بینی و تدارک صابون مایع و مواد ضدعفونی و پاکسازی روزانه سرویس‌های بهداشتی، سالم‌سازی سیستم بهداشتی زباله، نظافت و  پاکسازی روزانه کلاس و سالن‌ها از سوی نیروهای خدماتی مدارس، مجتمع‌ها و مراکز شبانه‌روزی، لزوم رعایت تهویه کامل کلاس در هنگام درس، توجیه دانش‌آموزان نسبت به موارد بهداشتی، سازماندهی دانش‌آموزان در تیم‌های بهداشتیاران و تقویت سیستم خودکنترلی دانش‌آموزی، لغو کلیه اردوها و گردهمایی‌ها در ابتدای سال تحصیلی از جمله این برنامه‌ها است. همچنین هنگامی که موارد ابتلا به سرماخوردگی در یک مدرسه بیش از 5 درصد باشد، مدرسه باید یک هفته تعطیل شود. 

همشهری محله  22

کد خبر 90465

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز