چند روز بیشتر به آغاز سال تحصیلی نمانده و دانش‌آموزان آماده رفتن به کلاس‌ها هستند

اداره آموزش و پرورش منطقه 3 دراین‌زمان، بیشتر از همیشه، مشغول فعالیت است و آخرین هماهنگی‌ها برای بازگشایی هر چه بهتر مدارس انجام می‌شود. سید «بابک هاشمی‌نکو» رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه، به مناسبت بازگشایی مدارس، گفت‌و‌گویی با ما کرد و در آن، چند و چون بازگشایی مدارس در سالجاری را توضیح داد. 

 هاشمی‌نکو با طرح موضوع کیفیت آموزشی، صحبت‌های خود را آغاز می‌کند و می‌گوید: «با توجه به سیاست‌های سازمانی آموزش و پرورش در تهران، تأمین مطلق کیفیت مورد‌توجه قرار گرفته و از سوی منطقه به مدیران مدارس ابلاغ شده تا مدیران تمام تلاش خود را معطوف به ارتقای کیفیت فعالیت‌های آموزشی و پرورشی کنند.

در این راه، از مدیران خواستیم برای تحقق مقررات و آیین‌نامه‌های اداری، روند پیگیری مشکلات و دستیابی به اهداف تعیین‌شده را سرعت ببخشند.»  این کیفیت نه امری نظری، بلکه معیارهایی است که مدارس باید به آنها دست پیدا کند. وی می‌افزاید: «چهارچوب کلی این معیارها از سوی کارشناسان منطقه تعیین شده. ضمن اینکه شورای هر مدرسه می‌تواند جزئیات امر را مشخص و رضایت فرهنگیان، اولیا و دانش‌آموزان را تأمین کند.

 تقویت باورهای اعتقادی به ارزش‌های اسلامی و انقلابی، به کار بستن خلاقیت و نوآوری برای ایجاد فضای شوق و نشاط در مدرسه و ترویج روحیه پرسشگری و پژوهش از جمله این معیارها هستند.»  استفاده از فناوری‌های جدید آموزشی در مدارس و ایجاد و گسترش مدارس هوشمند از دیگر اهداف آموزش و پرورش منطقه 3 است.

هاشمی‌نکو، در ادامه می‌گوید: «به مدارس تأکید کرده‌ایم برنامه هفتگی کلاس‌ها باید پیش از شروع سال تحصیلی آ‌ماده شود و به دست دانش‌آموز و خانواده‌اش برسد، طوری که دانش‌آموز در اولین روز سال تحصیلی از اینکه چه کلاسی را با چه آموزگاری خواهد داشت آگاه باشد.

 علاوه بر این، فضای هر مدرسه باید متناسب با مقطع تحصیلی، از شادابی کافی بهره‌مند باشد. رنگ‌آمیزی مدارس، فضای‌سبز و نمای آنها از عوامل افزایش شور و نشاط در دانش‌آموزان است که در کنار اجرای برنامه‌های مفید و برخوردهای صحیح، روحیه آنها را تقویت خواهد کرد.» توصیه دیگر رئیس آموزش و پرورش منطقه به مدارس برگزاری مراسم صبحگاه است.

 وی می‌افزاید: «از مدارس می‌خواهیم توجه خاصی به مراسم صبحگاه نشان دهند. قرائت قرآن، استفاده از نمادهای ملی چون اهتزاز پرچم و نواختن سرود ملی در این مراسم جنبه مذهبی و ملی باورهای دانش‌آموزان را تقویت می‌کند. صبحگاه باید آغازی مناسب برای کلاس‌های درس باشد.» وی با تأکید بر لزوم برگزاری نماز جماعت در مدارس اظهار می‌دارد:

 «نماز جماعت باید بخشی از برنامه روزانه درنظر گرفته شود. این از نکات مهمی است که در صورت توجه کافی می‌تواند دانش‌آموزان را جذب کند.»  بخشی از گفته‌های رئیس آموزش و پرورش منطقه به روز بازگشایی مدارس مربوط می‌شود.  وی می‌گوید: «از مدارس می‌خواهیم مراسم بازگشایی را با حضور مسئولان محلی، ائمه جماعات و شورایاری‌ها برگزار کنند تا تعامل میان نهادهای محلی و روابط میان مدارس و محله‌ها بیشتر شود.

با هماهنگی میان مسئولان مدرسه، شورای دبیران و انجمن اولیا و مربیان و همکاری تشکل‌های دانش‌آموزی مانند شورای دانش‌آموزی، بسیج دانش‌آموزی، انجمن اسلامی و انجمن‌های علمی می‌توان مشارکت همه افراد را در بازگشایی جلب کرد.» در روز ابتدای سال تحصیلی، 25 نفر از مسئولان آموزش و پرورش منطقه ضمن بازدید از مدارس منطقه و اهدای یادبود، گزارشی از بازگشایی مدارس در این روز به منطقه ارسال خواهند کرد. 

 بخش دیگر گفت‌و‌گوی ما به مشکلات مدارس در سال جدید ارتباط پیدا می‌کند، از جمله سرویس‌های مدارس و نحوه کار آنها.  هاشمی‌نکو می‌گوید: «از مدارس خواسته‌ایم که پیش از آغاز سال تحصیلی، سرویس‌های مدارس را به دقت ساماندهی کنند تا تعداد و نوع خودروها نظیر سواری، ون و مینی‌بوس و همچنین، تعداد دانش‌آموزانی که از آنها استفاده می‌کنند مشخص شود  و حداقل و حداکثر قیمت تعیین شود.

 باید حسن سابقه پیمانکاران و رانندگان هم بررسی شود، چون سرویس‌ها بخشی از فضای تربیتی است و در صورت تخلف، پیمانکاران برکنار خواهند شد.»  سؤال دیگر ما درباره تغییر تعداد دانش‌آموزان در برخی مدارس است که هاشمی‌نکو درباره آن می‌گوید: «بطور کلی، در سال‌های اخیر، با افت جمعیت دانش‌آموزی در کشور مواجه بودیم.

اما درمنطقه 3 با وجود کاهش تعداد دانش‌آموزان، تعداد دانش‌آموزان مدارس دولتی افزایش پیدا کرد.»  مدارس غیردولتی در سال‌های اخیر، با مشکلاتی روبرو شده‌اند که رئیس آموزش و پرورش منطقه 3 می‌گوید: «برخی از مدارس غیردولتی که سطح کیفی بالایی دارند، به کار خود ادامه می‌دهند، ولی گروهی دیگر که بیشتر استیجاری هستند، با مشکلات مالی مواجه شده‌اند. تعدادی از این مدارس امسال فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

تعدادی هم نیم‌بها ثبت‌نام می‌کنند تا تعداد دانش‌آموزانشان را افزایش دهند.» شهریه بالای مدارس غیردولتی، مشکلات اقتصادی خانواده‌ها وارتقای کیفی سطح آموزشی در مدارس دولتی دلیل استقبال اولیا از مدارس دولتی است. تخلفات در ثبت‌نام نیز از دیگر مسائلی است که موجب نگرانی اولیا در آغاز سال تحصیلی می‌شود. رئیس آموزش و پرورش منطقه 3 می‌گوید:

 «اکثر مدیران ما با ضوابط اداری آشنا هستند و قوانین را رعایت می‌کنند. مواردی هم رخ داده که به رغم میل باطنی، مجبور به تذکر کتبی شده‌ایم و در چند مورد هم مدیران برکنار شده‌اند.»  وی خطاب به شهروندان منطقه می‌گوید:

 «اگر می‌خواهید مدرسه‌ای در محله شما ارتقا پیدا کند، باید از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان و نهادهای محلی و منطقه‌ای برخوردار شود. اگر اولیا بخواهند کیفیت آموزش بهتر شود، باید همکاری بیشتری با مدارس داشته باشند و کمک‌های فکری و مهارتی خود را در خدمت تربیت بچه‌ها قرار دهند و مدرسه را خانه دوم فرزند خود ببینند. مدارسی که رتبه‌های خوب علمی و تربیتی کسب کرده‌اند از این همکاری‌های چندبعدی بهره‌مند بوده‌اند

همشهری محله- 3

کد خبر 90762

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز