دوشنبه ۶ مهر ۱۳۸۸ - ۰۵:۲۲
۰ نفر

ناهید محمدپور: منطقه حفاظت‌شده کرکس در نطنز استان اصفهان یکی از بی‌نظیرترین مناطق کشور است

اما با وجود منابع آبی کافی، اعتدال شرایط اقلیمی و رویش انواع گیاهان مرتعی، زینتی و تجاری و نیز داشتن جانوران خاص منطقه، متاسفانه این زیستگاه طبیعی به دلیل فعالیت‌های مربوط به بخش معدن، رو به نابودی است.

انفجارهای ناشی از عملیات بهره‌برداری از این معادن، تردد کامیون‌های حامل سنگ و گرد و غبار ناشی از آن باعث بر هم خوردن آرامش اهالی روستا و از بین رفتن فضای متعادل زندگی حیوانات این منطقه شده است. 

 «هیچ انسانی با توسعه مخالف نیست، نکته این است که به بهانه کسب درآمد، عده‌ای تیشه به ریشه و اصل سرمایه دیگران نزنند. » این را نماینده مردم نطنز و قمصر در مجلس با گله از فعالیت معدن کاران می‌گوید و معتقد است: اگر چه منطقه کرکس دارای ارزش‌های اکولوژیک و ذخایر سنگ‌های آذرین گرانیتی گوناگون است اما با توجه به اینکه این سنگ‌ها را در دیگر نقاط کشور به خصوص مناطق کویری نیز می‌توان یافت نباید این ذخیره‌گاه زیبا را با تمام جاذبه‌ها و ارزش‌های زیست‌محیطی‌اش از بین برد.

محمد ضابطی با اشاره به اینکه این فعالیت‌های غیراصولی باعث تخریب منطقه شده و در رفتار زیستی جانوران اختلال ایجاد کرده است، می‌گوید: بسیاری از این جانوران وحشی به دلیل آلودگی صوتی، منطقه را ترک کرده‌اند و از سویی دیگر آلودگی‌های ناشی از گردوغبار یا ریز‌گرده‌ها که بر روی گیاهان می‌نشینند باعث از بین رفتن پوشش گیاهی شده و بسیاری از حیوانات از خوردن آنها امتناع می‌کنند که این امر موجب می‌شود ضمن تاثیر گذاشتن بر چگونگی تغذیه آنها مشکلاتی نیز برای زاد و ولدشان به وجود آید.

 ضابطی با اعلام اینکه تجاوز و تهاجم بی‌رحمانه آدمی به حریم حیات وحش، همچنین سروصدای انفجارها نهایتا زندگی جانوران را در معرض خطر جدی قرار داده است یکی دیگر از مشکلات ناشی از این انفجارها را از بین رفتن چشمه‌های متعدد کوهستان که هزاران سال قدمت دارند دانست و گفت: این انفجارها باعث می‌شود مسیر چشمه‌ها منحرف شده و بعد از سال‌ها در جایی دیگر به‌وجود آید.

وی با اشاره به اینکه کرکس از ظرفیت بالایی برای سودآوری برخوردار است، می‌گوید: این کوه به دلیل موقعیت استراتژیکی خاص خود، مکانی مناسب برای کوهنوردان و گردشگران است و می‌تواند سودآوری زیادی برای منطقه به ارمغان آورد. ضمن اینکه به بافت منطقه نیز آسیبی وارد نمی‌کند.

 از سوی دیگر بعضی از ساکنان روستای اوره در نزدیکی نطنز که از فعالیت‌های معدن کاران در منطقه و تردد کامیون‌ها به شدت آزرده شده‌اند ناگزیر تصمیم به مهاجرت از روستا گرفته و به حاشیه‌نشینی شهرها روی آورده‌اند. ضابطی با بیان اینکه باید قبل از وقوع فاجعه فکری اساسی در این زمینه شود خواستار جلوگیری از فعالیت‌های غیراصولی و تشدید نظارت و بازرسی‌های جدی در این زمینه شد.

 اما رسول فروغی معاون سازمان صنایع و معادن اصفهان نیز با اعلام اینکه با هماهنگی صورت گرفته تا پایان عمر ذخایر به کار خود ادامه می‌دهیم، می‌گوید: گروه معدن کاری با رعایت جوانب مختلف از قبیل مسائل زیست‌محیطی و فنی مشغول به کار است و با توجه به اینکه عملیات استخراج با تجهیزات برش صورت می‌گیرد بنابر این هیچ گونه مزاحمتی برای اهالی آن منطقه وجود ندارد.

اما در عین حال باید سعی کنیم تعامل خوبی بین معدن کاران و مسئولان شهری و زیست‌محیطی برقرار شود. فروغی با اشاره به اینکه فعالیت معادن برای مردم منطقه با منافع زیادی از نظر اشتغالزایی و غیره همراه است، یادآور شد: به‌رغم اینکه بعضی از معادن مجوز از محیط‌زیست ندارند اما با رعایت مسائل زیست‌محیطی و برنامه‌ریزی منظم به کار خود ادامه می‌دهند.

از طرف دیگر بخش خصوصی سرمایه‌گذاری عظیمی برای این کار انجام داده به همین دلیل توقف این کار غیرممکن است.  در حالی که مدیرکل حفاظت محیط‌زیست اصفهان از عدم موافقت برای صدور مجوز در خصوص بهره‌برداری از معادن جدید خبر می‌دهد، اما به گفته مرادی مکاتبات صورت گرفته برای توقف این روند بی‌اثر بوده و مجدداً مجوزهایی برای استخراج معدن صادر شده است و همین امر باعث به هم ‌خوردن تعادل منطقه و موجب خشک شدن قنوات و از بین رفتن گیاهان منطقه شده است.

مرادی با اعلام اینکه در منطقه حفاظت شده، ما حتی اجازه کندن یک بوته را هم نداریم اما در این منطقه صدها تن سنگ جابجا می‌شود و بسیاری از پوشش گیاهی منطقه نیز از بین رفته است، خواستار رسیدگی مسئولان و به وضعیت خاص این منطقه شد.

همشهری استانها

کد خبر 91352

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز