شنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۶
۰ نفر

ناهید محمدپور: «درفک» بین دو شهرستان رودبار و سیاهکل و مشرف به منطقه دیلمان، عمارلو و خورگام یکی از نعمت‌های بی‌نظیر خداوند است که مناظر زیبایی مانند دشت‌های سرسبز و کوهپایه‌های جنگلی انبوه و دیواره‌های صخره‌ای بلند را در خود جای داده است و چشم و جان کوهنوردان و طبیعت دوستان را نوازش می‌دهد.

 در این دشت وسیع که در فصول بهار و تابستان پر از گوسفند است؛ دامداران کلبه‌های سنگی زیبا ساخته‌اند و دمای هوای آن در مرداد ماه همچون اول فروردین است.

 قله درفک نیز در واقع آتش‌فشان خاموشی است با ارتفاع 2740 متر از سطح دریا که در شمال شرقی شهرستان رودبار واقع شده است. جلوه‌گر کوهی ستبر و زیبا که از آن به بام گیلان یاد می‌کنند.

 این منطقه که همه ساله پذیرای بسیاری از کوهنوردان و دوستداران طبیعت است گفته می‌شود در سال‌های اخیر در اثر عدم مدیریت صحیح با بی‌مهری مواجه شده و دل دوستداران محیط‌زیست را به درد آورده است.

کوروش خزلی که خود را دلسوخته محیط‌زیست معرفی می‌کند در این باره توضیح می‌دهد: حدود 12 سال است که هیچگونه توجهی از سوی مسئولان محیط‌زیست به این منطقه بکر و زیبا نشده است به طوری که زادگاه گل سوسن چلچراغ که در دنیا در نوع خود بی‌نظیر است به‌دلیل برگزاری همایش‌های بی‌فایده که تنها هدفش شناساندن این منطقه به افراد ثروتمند و به تبع آن ویلاسازی بود و محل تفریح هفتگی آنها شد باعث از بین رفتن این گونه گیاهی شده است. 

 او صدور مجوز برداشت آب داماش  را که موجب تخریب طبیعت به بهانه جاده‌سازی و ساختن کارخانه آب داماش شد اقدامی  نادرست می‌داند و اضافه می‌کند: « در سال 1378 همراه با دیگر طرفداران محیط‌زیست در 9 کیلومتری داماش یک پاسگاه نگهبانی برای حمایت از حیوانات و کنترل و حفاظت این‌گونه نادر احداث کردند که متاسفانه بعد از مدتی زمین مورد نظر به ارگان دیگری از طرف بخشداری جیرنده واگذار شد.»

 مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی نیز به بهانه تکثیر این گل، اقدام به جمع‌آوری بسیاری از پیازهای این گل کرد که لطمه بزرگی بر رویش آن وارد کرد. در حالیکه این نوع گیاه تنها در ارتفاع سه هزار متری می‌روید.

گفته می‌شود دامداران بومی از درختان این منطقه به‌عنوان سایه برای دام‌های خود و از برگ شاخه‌های آنها برای غذای دام و یا به‌عنوان هیزم استفاده می‌کنند که این خود باعث از بین رفتن پوشش گیاهی این منطقه شده است، اما خزلی معتقد است فرسایش درفک به‌دلیل عواملی همچون ساخت و سازهای بی‌رویه و شکارچیانی که مشغول شکار گونه‌های جانوری این منطقه شده‌اند صورت گرفته است نه توسط چوپانان و گوسفندان که از قدیم در این منطقه ساکن بوده‌اند.

انقراض جنگلهای بلوط

از سوی دیگر در بخش جنوب و جنوب شرقی این قله نیز جنگل‌های کم‌نظیر بلوط وجود دارد که این جنگل‌ها نیز در حال انقراض است و همچنین در بخش ارتفاعات قله به‌دلیل چرای دایمی امکان رویش مجدد پوشش‌های گیاهی ضعیف شده و در آن هیچ درخت
 تازه رسته‌ای دیده نمی‌شود.

 خزلی ادامه این روند را فاجعه‌ای برای این منطقه دانسته و خسارت وارده را جبران‌ناپذیر می‌داند و معتقد است که اقدامات لازم برای نجات این قله هر چه زودتر باید اجرایی شود.مهندس نظرعلی نقی‌پور یکی دیگر از دوستداران طبیعت نیز این مشکلات را تایید می‌کند و می‌گوید: درختان این مناطق فرصت جایگزینی ندارند و هنوز بسیاری از این درختان نظیر بلوط‌ها، راش‌ها و بوته‌های کوهستانی آن به سن بلوغ و تنومندی نرسیده خشک شده و از بین می‌روند.

 مدیر کل حفاظت‌محیط‌زیست گیلان‌نیز در پاسخ به مشکلات به وجود آمده برای این منطقه بکر می‌گوید: «نگرانی ما نسبت به محیط‌زیست بیش از سایرین است و منطقه شکار ممنوع دیلمان و درفک که حدود 45 هزار هکتار وسعت دارند با هماهنگی شورای عالی حفاظت زیست قرار است ارتقا پیدا کنند که این امر مهم به مرحله نهایی رسیده است.»

 کامران زلفی‌نژاد اضافه می‌کند: تمام طرحهای گردشگری این منطقه نیز با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی و محیط‌زیست اجرا و این اقدامات با بررسی و مطالعه صورت می‌گیرد.

 او با اعلام اینکه در حال حاضر طرحی برای احداث تله‌کابین در این منطقه در نظر گرفته شده است می‌گوید: البته طرح در حال بررسی است و تاکنون مجوزی صادر نشده است و این امر مشروط به شعاع 50 هکتار در اطراف غار این قله ( منطقه ضربه‌پذیر) هیچ کاری صورت نگیرد.

 او در ارتباط با گل سوسن چلچراغ نیز توضیح می‌دهد: تعدادی اندکی از این گیاه با هماهنگی سازمان محیط‌زیست به علت تکثیر نیمه مصنوعی آن صورت گرفته بود که البته مشکلی جدی این گیاه را تهدید نمی‌کند.

حفاظت زیاد آسیب‌زا است

 زلفی نژاد با اشاره به اینکه گاهی اوقات حفاظت بیش از حد طبیعت نیز آسیب بیشتری به آن وارد می‌کند می‌گوید: به‌طور مثال با فنس‌کشی در محدوده حیات وحش آسیب به جانوران آن منطقه خواهیم رساند به همین دلیل در حال حاضر قسمتی از فنس کشیده شده در این منطقه را باز کردیم تا ورود و خروج حیوانات به‌خصوص گراز که با شخم زدن این جانور پیاز گیاه سوسن چلچراغ تکثیر می‌شود صورت گیرد. 

 او در ارتباط با همایش‌ها و جشنواره‌ها نیز معتقد است: با توجه به اینکه نباید عرصه‌های طبیعی را دور از چشم انسان‌ها نگاه داشت به همین دلیل برای معرفی این منطقه به دیگران همایش‌هایی در سالروز محیط‌زیست با برنامه‌ریزی و حرکت در یک مسیر مشخص صورت می‌گیرد به طوری که آسیبی به محل وارد نشود تا چنین محل‌هایی به مردم شناسانده شود و آنها نیز حافظ این محیط باشند.

  گفته می‌شود از سوی منابع طبیعی و سازمان محیط‌زیست و گردشگری هیچ برنامه‌ای برای حفاظت از این قله و جنگل‌ها و پوشش گیاهی و جانوری آن صورت نمی‌گیرد و به‌رغم شکار ممنوع بودن این منطقه، شکارهای غیر مجاز در آن دیده می‌شود. البته ما سعی کردیم پاسخ مسئولان منابع طبیعی را هم در این ارتباط بشنویم که متاسفانه همکاری لازم از سوی آنان صورت نگرفت.

همشهری استانها

کد خبر 92483

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز