پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۵
۰ نفر

تفاوت 12درصدی قیمت گوشت در بازار آزاد و بازارهای سازمان میادین میوه وتره بار شهرداری تهران.

روزانه 22‌هزار کیلوگرم گوشت‌قرمز به‌صورت بسته‌بندی در میدان‌ها و بازارهای سازمان میادین میوه‌و‌تره‌بار شهرداری تهران عرضه می‌شود که این میزان، 7درصد گوشت‌قرمزی است که روزانه در تهران توزیع می‌شود.

حسین صفایی، مدیرعامل سازمان میادین میوه‌و‌تره‌بار شهرداری تهران از تلاش این سازمان در خصوص کاهش قیمت گوشت‌قرمز در بازار و افزایش عرضه این محصول با اشاره به حجم توزیع آن در بازار به همشهری‌‌زندگی گفت:

«‌از 22‌‌هزار کیلو‌گرم گوشتی که روزانه در میادین عرضه می‌شود، 8‌هزار کیلوگرم گوشت چرخ‌کرده، 7‌هزار کیلوگرم گوشت گوساله و 7‌‌هزار کیلوگرم گوشت‌ گوسفندی است. تمامی ‌گوشت‌های عرضه‌شده در میادین و بازارهای سازمان، به‌صورت بسته‌بندی است و مشخصات لازم و مورد‌نیاز مصرف‌‌کنندگان شامل تاریخ تولید و مصرف، شرایط نگهداری، نام محصول، شماره دامپزشکی و... روی آن درج شده است».

بسته‌بندی گوشت، کیفیت آن را افزایش داده و باعث نظارت دقیق بهداشتی بر نوع محصول و عرضه آن می‌شود. به‌جز گوشت گوساله و گوسفند، گوشت شتر و شتر‌مرغ نیز در بسیاری از میادین و بازارهای سازمان عرضه می‌شود، این محصولات نیز به صورت بسته‌بندی عرضه می‌شود.

قیمت گوشت‌قرمز عرضه‌شده در میادین شهرداری پایین‌تر از نرخ بازارهای سطح شهر است و این تفاوت قیمت در سال گذشته به‌طور‌میانگین در میادین و بازارها، 12درصد کمتر از مغازه‌های سطح شهر بوده است. از این رو عرضه گوشت در بازارهای میادین سازمان موجب شد تا قیمت عرضه‌شده در بازار آزاد نیز تا حدودی کاهش یابد که این تاثیر‌گذاری مثبت در بازار هدف اصلی مسئولان سازمان میادین میوه‌و‌تره‌بار شهرداری تهران بوده است.

اقدامات همسو

در کنار سازمان میادین میوه‌و‌تره‌بار شهرداری تهران، اتحادیه دامداران استان تهران نیز با هدف جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌های ماه‌جاری، مبادرت به عرضه گوشت‌قرمز کرد. این اقدام درپی تاکید مدیر‌عامل و رییس هیأت‌مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برای تامین نیاز مصرف‌کنندگان و تنظیم بازار در ماه‌جاری صورت گرفته است.

در این اقدام انواع گوشت گوساله و گوسفندی گرم در فروشگاه‌های ملاصدرا روزانه 10‌تن، علی‌آباد خزانه روزانه 7 تا 10‌تن و شهر‌آرا روزانه 2 تا ‌5‌تن عرضه‌‌شد. در‌‌مجموع به‌طور‌میانگین روزانه 20 تا 25‌تن گوشت‌قرمز با قیمت حدود 10درصد کمتر از قیمت روز بازار به شهروندان تهرانی عرضه می‌شود و روزانه بازرسان سازمان بازرگانی استان تهران از مکان و نحوه توزیع آن بازدید خواهند کرد.

در ماه مبارک رمضان به‌دلیل استقبال زیاد مردم، قیمت گوشت‌قرمز در بازار افزایش داشت که این اقدامات همسو موجب شد تا بازار این محصول با ارزش به تعادل نسبی برسد و از رشد بی رویه آن جلوگیری شود.

عرضه گوشت در ایران

اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین عرضه گوشت‌قرمز در تهران با تمامی ‌شهرهای ایران داشته‌باشیم می‌بینیم که تهران بیشترین مصرف‌کننده گوشت‌قرمز را داراست و از این رو عرضه گوشت‌قرمز و مرغ در تهران درصد بیشتری از سرانه کل کشور را به خود اختصاص داده است.

به‌طور‌میانگین در سطح کشور روزانه هزار تن گوشت‌مرغ و 300‌تن گوشت‌قرمز منجمد عرضه می‌شود. این درحالی است که گوشت‌مرغ به قیمت هزار و 900‌تومان برای عاملان توزیع و 2‌هزار تا ‌2هزار‌و‌50‌تومان برای مصرف‌کننده و گوشت منجمد‌ قرمز به قیمت 4‌هزار و 700‌تومان برای عامل توزیع و 5‌هزار تومان برای مصرف‌کننده عرضه می‌شود.

از 300‌تن گوشتی که در کل کشور توزیع می‌شود نزدیک‌به 314‌هزار کیلوگرم گوشت در تهران عرضه می‌شود که بیشترین میزان در میان شهرهای دیگر است. از این بین نیز 22‌هزار کیلوگرم گوشت‌قرمز توسط سازمان میادین توزیع می‌شود و همین مسأله موجب شده تا بازار توزیع گوشت‌قرمز تهران تحت‌تاثیر فروش این محصول در سازمان میادین باشد.

تفاوت قیمت

افزایش قیمت گوشت‌قرمز در بازار آزاد در آستانه ماه مبارک رمضان موجب شد تا سازمان‌ها و نهادهای مختلف برای جلوگیری از رشد بی‌قاعده قیمت این محصول اقداماتی صورت دهند. رییس اتحادیه گوشت گوسفندی ایران در مورد علل افزایش قیمت گوشت قرمز گفت:

«خشکسالی سال گذشته و کاهش قیمت‌های جهانی برخی اقلام صادراتی فرآورده‌های دامی مانند پوست و... موجب کاهش عرضه و افزایش قیمت گوشت گوسفندی شده‌است»‌.

 از این رو سازمان میادین میوه‌و‌تره‌بار شهرداری تهران به‌عنوان یکی از عاملان اصلی توزیع گوشت‌قرمز که تاثیر زیادی در قیمت‌ها در بازار دارد، اقدام به تثبیت قیمت‌ها در بازارها خود کرد تا علاوه‌بر تامین بازار باعث سرشکن شدن قیمت‌ها نیز شود.

پیش از ماه مبارک رمضان قیمت هر کیلوگرم گوشت ران گوسفندی به 13‌هزار‌و‌500‌تومان و قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی به 10‌هزار‌و‌800‌تومان افزایش‌‌ یافت. این در‌حالی است که در بازارهای سازمان میادین قیمت ران پاک‌کرده گوسفندی با استخوان با قیمت 13270‌تومان عرضه می‌شد.

این‌ تفاوت قیمت در بازار آزاد و بازارهای میادین در مدت‌زمان اندکی موجب تاثیر‌گذاری آن و کاهش قیمت گوشت‌قرمز در بازار آزاد شد تا جایی که طی دو‌هفته قیمت گوشت‌قرمز به 12980‌تومان کاهش‌یافت.

همشهری زندگی

کد خبر 91579

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز