گروه اجتماعی: 16 مهر (هشتم اکتبر) روز جهانی کودک در حالی در جهان جشن گرفته می‌شود که به گزارش یونیسف میلیون‌ها دختر و پسر در سراسر جهان در معرض قاچاق انسان قرار دارند

سرپرستی ندارند که از آنها مراقبت کند یا مدارک کافی برای شرکت در مدرسه یا استفاده از خدمات اولیه بهداشتی را ندارند.میلیون‌ها کودک دیگر مجبور شده‌اند که تحت شرایط زیانباری کار کنند و کودکان دیگری در خانه، مدرسه، جوامع محلی، در نهادهای مختلف یا در حالی که در زندان هستند با خشونت و سوءاستفاده مواجهند، آن هم معمولاً از سوی کسانی که مراقبت از کودکان به آنها سپرده شده است.

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» ایسنا، انواع خشونت‌های وارد بر کودکان در تمامی کشورهای جهان صرف‌نظر از وضعیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی‌ آنها در حالی اعمال می‌شود که این قشر زیر 18سال، به‌دلیل شرایط جسمانی و سنی خاص که آنها را بیش از سایر افراد در معرض تجربه‌های آزاردیدگی قرار می‌دهد، از کمترین حمایت‌های حقوقی، اقتصادی و اجتماعی نسبت به میزان آسیب‌پذیریشان برخوردار هستند.

این مسائل در گزارش جدید یونیسف «پیشرفت برای کودکان: گزارشی درباره حمایت» از کودکان تشریح شده است.

براساس گزارش سال‌جاری صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، تخمین زده می‌شود که سالانه 2میلیون کودک در دنیا قربانی انواع خشونت می‌شوند، در حالی که 40میلیون کودک دیگر از انواع ناتوانی‌های ناشی از خشونت رنج می‌برند.

گزارش‌های یونیسف نشان می‌دهد، یک ششم کودکان جهان جزو «کودکان کار» هستند.
همچنین بر پایه این گزارش، به‌علت آنکه کودکان جزو نیروهای کار بسیار ارزان و حتی مجانی محسوب شده و یا به راحتی مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند، تقاضا برای آنها بسیار زیاد است و از این‌رو اکثر قاچاقچیان انسان به قاچاق کودکان به‌ویژه در مناطق محروم، توسعه نیافته و فقیر با توجه به سودآور بودن این کار روی می‌آورند.

یونیسف اعلام کرده نیمی از کودکانی که در جهان در زندان هستند در دادگاه محاکمه یا محکوم نشده‌اند.در این گزارش آمده است که در بعضی قسمت‌های جهان، از هر 3کودک، تولد 2کودک در سال 2007 ثبت نشده است. در سومالی و لیبی کمتر از 5 درصد تولدها ثبت می‌شوند.

این گزارش همچنین یک استراتژی برای ارتقای حمایت از کودکان پیشنهاد می‌کند که شامل شناسایی 5 حوزه فعالیت مورد نیاز برای ارتقای محیط‌های حمایتی برای کودکان است: 1) ارتقای نظام‌های حمایت از کودک،2) ترویج تحول اجتماعی، 3) افزایش حمایت در مواقع بحران، 4) تقویت مشارکت‌ها در راستای تاثیر بیشتر و5) جمع‌آوری اطلاعات قابل اتکا و استفاده از چنین اطلاعاتی برای رسیدن به نتایج ملموس برای کودکان.

کد خبر 92307

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز