جمعه ۲۴ مهر ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از آغاز طرح مطالعاتی خبر داد که براساس آن تاثیر طرح تحول اقتصادی روی شرکت‌های بورس به حداقل خواهد رسید

به گزارش همشهری، تصویب کلیات لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در روز یکشنبه هفته گذشته نگرانی‌های جدیدی برای بازار سرمایه به‌وجود آورد و باعث بروز نوسانات جدیدی در بازار سرمایه شد.

درصورت اجرای این طرح پیش‌بینی می‌شود سودآوری شرکت‌های تولیدی و صنعتی به‌دلیل حذف برخی یارانه‌ها و افزایش هزینه‌ها خصوصا هزینه‌های مربوط به انرژی کاهش یابد.
کارشناسان معتقدند لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها تاثیرات بزرگ و عمیقی بر کل اقتصاد و همچنین بورس تهران برجای خواهد گذاشت که در حال حاضر نمی‌توان ابعاد آن را به درستی سنجید.

عمده‌ترین بخش این لایحه مربوط به یارانه سوخت است؛ چراکه بزرگ‌ترین یارانه‌ای که هم‌اکنون توسط دولت پرداخت می‌شود یارانه سوخت است و با حذف این یارانه، هزینه تولید شرکت‌ها افزایش می‌یابد.

دولت در حال حاضر به سوخت‌هایی مانند بنزین، گازوئیل و حتی برق و گاز یارانه پرداخت می‌کند و بسیاری از صنایع کشور برای تولید وابسته به این کالا‌ها هستند بنابراین روشن است که با حذف یارانه و افزایش قیمت انرژی، هزینه تولید نیز افزایش خواهد یافت.
عموم کارشناسان معتقدند، این جراحی اقتصادی باید دیر یا زود به مرحله اجرا دربیاید اما در مقابل ابعاد این طرح نیز باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

در همین رابطه در تازه‌ترین خبر و به‌دنبال واکنش بورس تهران به انتشار این خبر در هفته گذشته، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: وزیر امور اقتصادی و دارایی طرحی را به ما محول کرده است که براساس آن اثرات این طرح در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد.
علی صالح‌آبادی افزود: قرار است پس‌از پایان مراحل مطالعاتی، این طرح برای تصویب به شورای بورس و کارگروه طرح تحول اقتصادی ارسال شود.

او با توضیح در مورد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: در این لایحه تخفیف‌هایی برای برخی ارکان اقتصادی از جمله بورس در زمان اجرای طرح در نظر گرفته شده و وزیر اقتصاد برای اعمال برخی از این تخفیف‌ها به بورس قول مساعد داده است.

صالح‌آبادی با بیان اینکه زمان اجرای طرح تحول اقتصادی به‌طور کلی 5 سال است، تاکید کرد: براساس مفاد این لایحه ابتدا قرار بود 15 درصد از منابع دریافتی از محل یارانه‌ها در اختیار تولید قرار گیرد که هم‌اکنون این رقم به 30 درصد رسیده است؛ ضمن اینکه قرار است در زمان اجرای طرح بانک‌ها وام‌هایی را برای اصلاح تکنولوژی و کمک به تولید در اختیار صنایع قرار دهند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود بورس تهران تاثیر کمی از این طرح بپذیرد خاطرنشان کرد: کار مطالعاتی این طرح تا چند ماه آینده به نتیجه خواهد رسید.

او در گفت‌وگوی دیگری با ایسنا اضافه کرد: وزیر امور اقتصادی و دارایی که رئیس طرح تحول اقتصادی است از سازمان بورس خواسته که در این زمینه به شرکت‌های بورسی نگاه ویژه داشته باشیم تا با توجه به اینکه سهامداران زیادی در بورس وجود دارد، این طرح اثر منفی روی شرکت‌های بورس نداشته باشد.

او  ادامه داد: به این منظور در این زمینه در حال مطالعه هستیم و طرح خاصی را تدوین می‌کنیم که شرکت‌های بورسی از این طریق دچار آسیب نشوند. سخنگوی سازمان بورس اعلام کرد که در این زمینه برای تولید نیز تخفیف‌هایی در نظر گرفته شده است که از آن استفاده خواهد شد.

عرضه سهام پرسپولیس و استقلال در فرابورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، از امکان عرضه سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال در بازار سوم فرابورس خبر داد. علی صالح‌آبادی در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: درصورتی‌که این باشگاه‌ها از سودآوری مناسبی برخوردار نباشند سهام آنها به‌صورت بلوکی در بازار سوم فرابورس عرضه خواهد شد.

صالح آبادی با اشاره به طراحی بازار سوم در فرابورس، گفت: در این بازار عرضه‌های خرد انجام نخواهد شد زیرا به‌طور عام شرکت‌های زیان ده عرضه عمومی نمی‌شوند تا افرادی که سهام را خریداری کرده و منتظر دریافت سود هستند، با مشکلی مواجه نشوند. به گفته او، درصورتی‌که باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال دارای سودآوری مناسب نباشند در این بازار عرضه خواهند شد.

او گفت: امکان عرضه بلوک و عمده در بازار سوم فرابورس فراهم شده تا شرکت‌ها در آنجا یکباره و به‌صورت بلوکی عرضه و معامله شوند. سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: در آن صورت سهام این شرکت به‌صورت مدیریتی به‌فروش خواهد رسید و عرضه خرد صورت نخواهد گرفت.

او در پاسخ به این پرسش که آیا این امکان وجود دارد که برای خرید سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال کنسرسیومی تشکیل شود، ‌گفت: خریداران عرضه‌های بلوکی می‌توانند اشخاص حقیقی، شرکت‌ها و یا مجموعه‌ای از اشخاص و شرکت‌ها باشند و مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

کد خبر 92884

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز