گروه بورس: با صعود شاخص‌ها در بازار مبادلات روز شنبه، بازده سرمایه‌گذاری دربورس تهران به 47 درصد رسید

به گزارش همشهری،  دیروز پس از بازگشت سهام شرکت ملی مس ایران به تالار مبادلات، منحنی شاخص مرز 11 هزار و 700 واحد را هم پشت سر گذاشت و ارزش بورس تهران از مرز 61 میلیارد دلار عبور کرد.

تالارهای مبادلات بورس تهران در نخستین روزکاری، هفته بعد از 5 جلسه معاملاتی رشد بی‌وقفه با عرضه‌های سنگین معامله گران کوتاه‌مدت مواجه شد که زمینه‌های تزلزل بازار را در روزهای آینده آماده کردند.

نمادهای گروه معدنی‌ها و فولادی‌ها، حفاری شمال و نمادهایی که هفته گذشته پس از بازگشت به تابلوی بورس با جهش قیمتی مواجه شدند با عرضه‌هایی سنگین و برخی با کاهش قیمت مواجه شدند، اما آنچه شاخص کل بورس را دیروز پایدار نگه‌داشت، بازگشایی نماد ملی مس پس از تعدیل مثبت عایدی بود.

شرکت ملی مس قیمت اولیه پیش‌بینی سود خود را در بودجه نرخ 4هزار و 200 دلار مس در هر تن اعلام کرده است. پس از رشد نرخ جهانی این فلز، این شرکت با تعدیل پیش‌بینی سود، نرخ مس را در بودجه تا 4هزار و 500 دلار افزایش داد که هنوز بیش از یک‌هزار و 800 دلار با نرخ‌های جهانی فاصله دارد.

معامله‌گران بازار معتقدند در این شرایط شرکت ملی مس باز هم با رشد پیش‌بینی درآمد مواجه خواهد شد  اما رشد قیمت این سهم عرضه بیش از 14 میلیون آن‌را در بازار دیروز رقم زد. این سهم دیروز 139 واحد بر رشد شاخص تاثیر گذاشت و شاخص کل بورس را با 157 واحد افزایش به رقم 11 هزار و 734 رساند.

علی اسلامی‌ بیدگلی، مدیر بازار تامین سرمایه نوین درباره بورس تهران در روزهای اخیر گفت:‌ در بازار این روزها شاهد وقایعی هستیم که در اوج سال‌های 83 یا در مقاطعی از سال‌های 86 یا 87 بورس تهران با آن درگیر بود.

وی با اشاره به رشدهای مقطعی و بی‌رویه بازار تاکید کرد: معمولا سرمایه‌گذاران در چنین شرایطی بدون ارزیابی کارشناسی و تحلیل اقدام به خرید سهام می‌کنند که منجر به ضرر و زیان‌های هنگفت سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای می‌شود.

تالار شیشه‌ای بورس تهران دیروز شاهد عرضه‌های سنگین در اکثر نمادهای مهم و تاثیرگذار بازار بود. نوسان‌گیران و سفته‌بازان بازار پس از یک هفته رشد بی‌رویه و بی‌منطق قیمت‌ها دیروز اقدام به عرضه سهام کردند و با تداوم این عرضه‌ها در روزهای آینده تزلزل بازار سرمایه پس از یک دوره رشد منطقی و پرشتاب آغاز می‌شود مگر اینکه حامیان پرقدرت بازار حمایت‌های دستوری خود را برای عدم‌توقف سرعت رشد شاخص آغاز کنند.

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان عرضه‌های دیروز بازار را کاملا قابل پیش‌بینی دانست و تاکید کرد: سهام شرکت‌هایی که از لحاظ رابطه قیمت به درآمد از روند منطقی برخوردار نیستند معمولا با ایجاد یک شوک منفی در بازار سقوط پرسرعت‌تری از صعود را تجربه می‌کنند. اسلامی بازار روز یکشنبه را به نسبت منفی‌تر از بازار دیروز پیش‌بینی کرد و گفت: قیمت سهام در لحظات پایانی بازار از 3‌درصد منفی تابلو نیز برای امروز پایین‌تر بود.

وی رشد بی‌منطق بازار را اتفاق ناگواری دانست و یادآور شد: تجربه نشان داده زمانی که متوسط نسبت قیمت به درآمد بازار سرمایه از نسبت قیمت به درآمد بازارهای بدون ریسک مثل اوراق مشارکت بالاتر برود، با توجه به ریسک‌ بالای بازار سرمایه، بورس دچار افت می‌شود.

این کارشناس بازار نسبت قیمت به درآمد متوسط بورس تهران را 5/5 الی 6 اعلام کرد و گفت: نسبت قیمت به درآمد بازاربدون ریسک پول نیز در همین حدود است، به همین دلیل انتظار توقف روند صعودی بازار در روزهای آینده دور از ذهن نیست.

وی در خاتمه با اشاره به اینکه با سقوط بازار سرمایه پس از رشد‌های بی‌منطق، سرمایه‌گذاران عادی که ارزش بلندمدت برای بازار سرمایه ایجاد می‌کنند با ضرر و زیان‌های هنگفت از این بازار خارج می‌شوند، افزود: این اتفاق سال‌هاست که در بورس تهران تکرار می‌شود به همین دلیل آمار سهامداری در کشوری که ادعای سرمایه‌‌محوری دارد کمتر از 5 درصد است.

مبادلات 134 میلیارد تومانی در بازار شنبه

عرضه‌های سنگین در بازار دیروز منجر به افزایش حجم معاملات شد. روز شنبه 343 میلیون سهم و حق‌تقدم به ارزش 134 میلیارد و 874 میلیون تومان در بازار دادوستد شد. بسیاری کارشناسان آغاز کاهش یا حداقل توقف سیر صعودی را به‌دلیل تعدیل و تصحیح روند قیمتی در بازار این هفته پیش‌بینی می‌کنند.

کد خبر 88975

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز