مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۳
۰ نفر

محمد‌جواد‌زمان‌آبادی: در زندگی شما اتفاقاتی مهم‌تر از رویدادهای کاری هم وجود دارد. اتفاقاتی که البته چندان مورد‌توجه شما نیست و گاهی اصلاً فراموش می‌کنید آن را نظاره کنید

 اتفاقاتی نظیر زیبایی مناظر و طبیعت اطراف‌تان. همین باغچه‌ای که جلوی در خانه شماست و شهرداری کار زیباسازی‌اش را انجام می‌دهد. هر روز صبح که از خانه خارج می‌شوید‌، نگاه کوتاهی که به آن می‌اندازید‌، ذهن شما را برای فعالیت در یک روز آرام آماده می‌کند.

گاهی تماشای برخی رنگ‌ها در کنار زیبایی لحظه‌‌ای و استراحت چشم، می‌تواند تاثیرگذاری طولانی مدتی در روح و روان انسان داشته باشد. حتی گاهی کارشناسان و متخصصان پا را از این نیز فراتر می‌گذارند و تماشای برخی جنبه‌های طبیعت را به‌عنوان یک‌‌الزام برای مخاطبان خود توصیه می‌کنند.

 احتمالاً شما هم در نزدیکی خود، اقوامی را دارید که به‌دلیل ویژگی‌های سنی یا بیماری‌های روحی و جسمی باید به ناچار سفر به شهرهای سرسبز و خوش‌آب‌و‌هوا را تجربه کنند. این افراد نمونه‌ای از به‌دست آورندگان توفیق اجباری هستند که به‌واسطه بیماری نصیب‌شان شده است. البته در کنار آن باید این موضوع را هم مدنظر داشته‌باشید که توجه به زیبایی‌های طبیعت، بهترین راه درمان بسیاری از ناراحتی‌ها و بیماری‌هاست.
 
پژوهشگران به‌تازگی نتایج جالبی از رابطه میان طبیعت، انسان، فضای سبز و پیاده‌روی به‌دست آورده‌اند. این پژوهشگران تاکید کردند که تاثیر پیاده‌روی در پارک‌ها و فضاهای طبیعی بر روی سلامت روان افراد بسیار بیشتر از پیاده‌‌روی در وسط شهر و بین ساختمان‌هاست. هم‌چنین این تحقیقات تاکید می‌کند که تاثیر تماشای تصاویر طبیعت و پارک‌ها در تازه کردن روح و روان انسان بسیار بیشتر از تماشای تصاویر محیط‌های شهری و عکس شهرها و ساختمان‌هاست.

در این تحقیقات ‌3روان‌شناس به نام‌های مارک جی برمن، جان جونیدز و استفان کاپلان از دانشگاه میشیگان در آمریکا ‌2آزمایش را طراحی کردند تا با کمک آن‌ها بتوانند نحوه تعاملات با فضاهای طبیعی و شهری و تاثیر آن روی پروسه‌های تمرکز و حافظه را در انسان مورد‌آزمایش قرار دهند.

در آغاز آزمایش، پژوهشگران از گروه داوطلب درخواست کردند که تستی را انجام دهند. برای انجام این تست شرکت‌کنندگان باید از قدرت حافظه و تمرکز خود استفاده می‌کردند و آن‌ها را به‌کار می‌کشیدند. پس از پایان تست‌ها، کارآیی داوطلبان سنجیده شد. سپس از آن‌ها خواسته شد که برای پیاده روی به پارک یا مرکز شهر بروند. پس از بازگشت از پیاده‌روی داوطلبان دوباره تست اول را انجام دادند. پس از آن از آن‌ها خواستند که تصاویر طبیعت یا عکس‌هایی از محیط‌های شهری را تماشا کنند.

پس از پایان مراحل آزمایش معلوم شد، داوطلبانی که در پارک‌ها پیاده‌روی کرده بودند و بعد هم عکس‌هایی از طبیعت را مشاهده کردند، در انجام تست‌های سنجش حافظه و تمرکز عملکردو بازده بسیار بهتر و قوی‌تری داشتند، در‌حالی‌که آن گروهی که در مرکز شهر پیاده‌روی کرده یا عکس مناطق شهری را دیده بودند،‌ تغییری در بازدهی‌شان هنگام انجام تست‌ها مشاهده نشد.
 
اگر شب‌ها اهل قدم زدن از میدان انقلاب اسلامی تا امام‌حسین(ع) هستید، حتماً گذرتان به پارکی به زیبایی پارک دانشجو افتاده است. همان‌جا که می‌گویند پاتوق هنری‌هاست و آن‌ها که تئاتر همه زندگی‌شان محسوب می‌شود. سبزی درختان پارک دانشجو برای آن‌ها یادآور همه خاطرات قشنگی است که از دوران هنری‌شان به‌یاد می‌آورند.

اگر شب‌ها اهل قدم زدن از میدان انقلاب تا میدان آزادی هستید، شاید پارک اوستا را هم خوب به‌یاد بیاورید. همان‌جا که بهترین خوراک بود برای کتاب‌خوانی و مرور همه چیزهایی که چند‌قدم قبل خریده بودید. همان‌جا که دکه‌اش، به‌جز روزنامه، کتاب‌های تاریخی هم می‌فروشد و اگر آشنا باشید کتاب‌ها را به امانت هم می‌توانید بگیرید. همان پارکی که درخت‌هایش یادآور قرار‌و‌مدارهای بدون سرانجام است، پر از «آمدیم تشریف نداشتید»‌هایی که پاتوق کتاب‌خوان‌ها را خراب کرده‌بود.

اگر شب‌ها اهل قدم زدن از میدان انقلاب تا میدان ونک هستید، خیابانی پر از چنار را در لحظه‌لحظه ذهن‌تان حس کرده‌اید. جوی آبی بزرگ و پهن که درختانش درون جوی رفته‌اند و آب روانش، قدیم‌ها محلی برای سواری موش‌ها بود و حالا محلی برای عبور برگ‌های پاییزی. پارک ساعی و باغ وحشش را هم که می‌شناسید.

اصلاً انقلاب‌–‌ونکی باشی و سری به پارک ساعی نزده باشی؟ سبزی پارک ساعی یادآور خاطرات آشنایی است. آن‌ها که اهل زندگی به سبک هنری هستند، معمولاً جایی شبیه به پارک ساعی را برای تبادل اندیشه انتخاب می‌کنند. اگر تا به حال امتحان نکرده‌اید، به یک بارش می‌ارزد.

اگر شب‌ها اهل قدم زدن از میدان انقلاب به راه‌آهن باشید هم خیابانی پر از درخت چنار اما با نمایی قدیمی‌تر را دیده‌اید. جایی برای قدم زدن‌های دل‌گرفتگی. معروف است این خیابان به لحظه‌هایی که با دل گرفته می‌توانید بالا و پایین برویدش. اگر ورزشی هم باشید و شاید کارتان با لوازم پزشکی، حین قدم زدن در کنار درختانش، می‌توانیدخریدی هم  داشته باشید.

تهران در کنار حجم بالای ترافیکش، در لابه‌لای دود و دم و آلودگی‌اش، کنار دست مردمان زیادش که تعداد پاهای‌شان عددی میلیونی است، یک‌سری ویژگی خاص هم دارد که کمتر مدنظر ما قرار می‌گیرد. شمایی که هر صبح با عجله برای رسیدن به محل کار از خانه خارج می‌شوید و شب‌ها آویزان از کیف و کتاب‌های کاری به خانه برمی‌گردید، تا به حال به طبیعتی که در تلاش است اکسیژنی برای‌تان بسازد و به سمت ریه‌های شما حرکت بدهد، فکر کرده‌اید؟

همین درختچه‌های کوچکی که روبه‌روی منزل‌تان درون باغچه رشد کرده‌اند و هر‌از‌چند‌گاهی سرپناه گربه‌ها می‌شوند و گاهی محلی برای دفن زباله شهروندان. فضای سبزی که به‌واسطه حضور همیشگی‌اش، این روزها کمتر شرایط بحرانی آب‌و‌هوا را پدید می‌آورد. فقط کافی است یک‌بار تصور کنید شهری به آلودگی شهر ما اگر درختان و باغچه‌ها و گل‌هایش نبود، چه بحران بزرگی را برای اتفاقی معمولی به نام نفس کشیدن پدید می‌آورد.
 
بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، مناطق مختلف شهرداری تهران با تغییرات اساسی در سیستم فضای سبز خود روبه‌رو می‌شوند. از ‌2سال پیش اولین تصمیم‌ها برای تبدیل مناطق مختلف شهرداری تهران به محیطی پر از امکانات طبیعی و فضای سبز بررسی شد و در این راستا در  مناطقی نظیر منطقه‌3 به عنوان پایلوت آزمایشی نیز مورد اجرا قرار گرفت.

طی این مدت البته تحولات بسیار زیادی که در مناطق مورد‌آزمایش به وجود آمد، نشان داد شهر تهران قابلیت پاکیزگی محیط‌زیست را بیش از گذشته دارد. این تغییرات اساسی در مسایل زیست‌محیطی، پاکیزگی محیط، نما و فضای سبز و طبیعی منطقه و البته اثرگذاری محیط سبز بر روح و روان شهروندان این منطقه(‌با توجه به نظرسنجی‌های انجام‌‌شده از مردم در این خصوص)  قابل‌بررسی و مشاهده بود.
 
در روایتى از امام‌رضا‌‌(ع) نقل شده است که «الطیب نشره و العسل نشره، و الرکوب نشره و النظر الى الخضره نشره؛ بوى خوش، عسل، سوارکارى و نگاه به مناظر سرسبز و خرم، باعث نشاط و شادى مى‏شود». بر‌اساس روایت این معصوم(ع)، نگاه به مناظر جذاب و سرسبز گیاهان، برخى از بیمارى‏های روحى و روانى را از بین مى‏برد و افسردگى‏ها و غم‌ها را کمرنگ می‌کند‌.

همشهری زندگی

کد خبر 93304

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز