مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۸ - ۰۷:۱۸
۰ نفر

علیرضا هنرمنش: عملیات احداث عظیم‌ترین پروژه شهرداری تهران در حالی مراحل پایانی خود را می‌گذراند که به‌زودی با تمهیدات خاصی به یکی از مجهزترین معابر زیرزمینی خاورمیانه تبدیل خواهد‌شد.

 تونل‌توحید از هر نظر منحصربه‌فرد است، چراکه علاوه بر عملیات پیچیده حفاری و پیشروی تونل، متخصصین این پروژه در هر بخش از اجزای آن از مجهزترین امکانات روز دنیا استفاده کرده‌اند. تجهیزات روشنایی، سیستم تهویه هوا و اطفای حریق و هم‌چنین به‌روزترین وسایل کنترل ترافیک داخل این تونل را می‌توان از پیشرفته‌ترین تجهیزات به‌کار‌‌رفته در این قبیل پروژه‌ها به‌حساب آورد.

از تمام تجهیزات پیچیده و منحصربه‌فرد این تونل استراتژیک ترافیکی شهر که بگذریم،نمی‌توان سیستم مدرن دوربین‌های‌ نظارتی این شاهراه پایتخت را نادیده گرفت. سیستمی که از هیچ تخلف رانندگی در طول تونل چشم‌پوشی نکرده و کوچک‌ترین حرکت مخاطره‌آمیزی را در نقاط مختلف تونل ثبت و ضبط خواهد‌‌کرد. در گپ‌و‌گفت این شماره همشهری‌مسافر با مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران به جزییات نصب مدرن‌ترین دوربین‌های نظارتی تونل‌توحید پرداخته‌ایم.

رانندگان متخلف در امان نیستند!

این مطلب قابل‌توجه رانندگان بی‌احتیاط تهرانی است که فکر می‌کنند با تردد در تونل‌توحید دور از چشم تیزبین پلیس و مامورین کنترل ترافیک هر طور که دل‌شان خواست رانندگی کنند! با عرض پوزش از این عزیزان باید گفت که به‌زودی در نقاط مختلف تونل‌توحید، دوربین‌های نظارتی مجهزی نصب و راه‌اندازی خواهد‌شد که قادرند تخلفات رانندگی را در هر لحظه با جزییات دقیق زمانی و مکانی ثبت کنند.

 در مجموع نباید تجهیز تونل‌توحید به دوربین‌های نظارتی و سیستم جدید کنترل ترافیکی را با دوربین‌های نظارتی معمولی نصب‌شده در سطح شهر یکسان دانست، چراکه کارایی سیستم جدید تفاوت زیادی با نحوه ثبت‌ تخلفات با دوربین‌های قبلی دارد. سیستم ساخت این دوربین‌ها به نوعی است که به‌راحتی قادر خواهند بود انواع تخلفات رانندگی از جمله توقف نابجا در مسیر و حرکات غیرمتعارف را شناسایی و ثبت کنند.

این دوربین‌ها حساسیت قابل‌توجهی بر حرکت خودروها دارند و هر گونه حرکت غیر‌قانونی را شناسایی و پلاک خودروی متخلف را ثبت می‌کنند. مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران به کمک این دوربین‌ها این امکان را  می‌یابد که تخلفات داخل تونل‌توحید را بدون نیاز به نیروهای پلیس شناسایی و ثبت کند.

 البته کارشناسان شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران در‌حال‌حاضر مشغول بررسی و مکان‌سنجی نصب این دوربین‌ها هستند تا مکان‌های مناسبی را برای نصب و راه‌اندازی این سیستم انتخاب کنند، چراکه به‌واسطه حساسیت بسیار بالای این دوربین‌ها آن‌ها باید در مکان مناسبی قرار گیرند تا امکان نظارت بر تصاویر و هم‌چنین کنترل وضعیت تمامی خودروهای داخل تونل فراهم شود.

همه‌چیز تحت کنترل است

در ادامه مهندس نعمت‌الهی به ارایه جزییات دوربین‌های مدرن تونل‌توحید بسنده نکرد و بحث احداث اتاق کنترل را پیش کشید: «بزرگ‌ترین پروژه تاریخ شهرداری تهران پس از افتتاح به یک اتاق کنترل مجهز خواهد شد که این مکان نوعی اتاق فرمان برای خودروهای عبوری در تونل محسوب می‌شود.

 البته احداث اتاق کنترل تونل‌توحید هم‌چون تونل‌ رسالت با تمهیدات مسئولان معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران فراهم شده که با توجه به حجم تردد خودروها در این تونل و هم‌چنین نحوه کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان احتمالی کاملاً ضروری و اجتناب‌ناپذیر است».مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران معتقد است، این اتاق کنترل، دوربین‌های داخل تونل را تحت‌نظر دارد و هر‌گونه مشکل را بررسی و در جهت رفع آن موارد را سریعا به مسئولان امر گزارش می‌کند.

 هم‌چنین این اتاق کنترل به مرکز کنترل ترافیک متصل خواهد شد تا تصاویر دوربین‌های آن به‌صورت آنلاین در اختیار اپراتورهای این مرکز قرار گیرند. مهندس نعمت‌الهی، تونل‌توحید را نیازمند راه‌اندازی اتاق کنترل می‌داند، چراکه به عقیده وی تونل‌ها و یا پل‌ها از معابر شهری جدا هستند و به دلیل این‌که تنها یک ورودی و خروجی دارند و برای امداد‌رسانی به آسیب‌دیدگان احتمالی، ممکن است امداد‌رسانان را با مشکلات مختلفی روبه‌رو کنند،

 باید هر لحظه تصاویر داخل تونل بررسی و کوچک‌ترین مشکل به‌سرعت گزارش شود. از این رو اتاق کنترل تونل توحید باید به مرکز کنترل ترافیک متصل باشد تا تصاویر به‌صورت زنده در اختیار راهنمایی‌و‌رانندگی و نیروهای امدادی قرار گیرند. البته اتاق کنترل تونل‌توحید می‌تواند موارد دیگری هم‌چون مشکلات فنی و تاسیساتی تونل را نیز کنترل ‌کرده و مشکلات آن‌ها را نیز برطرف کند».

مانیتور میدان توحید،زنده است!

مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران می‌گوید، با نصب و راه‌اندازی تجهیزات پیشرفته تصویری در داخل تونل‌توحید شرایطی فراهم خواهد‌شد که می‌توان تمام حرکات و اتفاقات داخل تونل را به‌وسیله مانیتور میدان توحید به‌صورت زنده مشاهده کرد. مهندس مسعود نعمت‌الهی اظهار امیدواری کرد با افتتاح تونل‌توحید‌، ترافیک داخل تونل و معابر اطراف آن توسط مانیتور مستقر در میدان توحید به صورت زنده پخش می‌شود تا رانندگان از وضعیت معابر اطراف با‌خبر شوند.

به‌زودی با نصب این تجهیزات، ترافیک معابر حوالی تونل و هم‌چنین داخل آن به گونه‌ای نمایش داده می‌شود که رانندگان بتوانند برای رسیدن به مقصد، مسیر کم‌ترافیکی را انتخاب کنند. وی با تاکید بر تجربه‌ای که در این زمینه وجود دارد،در گفت و گو با همشهری مسافر افزود: «پیش از این در میدان هفت‌تیر نیز مانیتور بزرگی را به این موضوع اختصاص داده‌ایم که وضعیت ترافیکی بزرگراه شهیدمدرس را نشان می‌دهد و رانندگان می‌توانند به‌صورت شماتیک از ترافیک این بزرگراه مطلع شده و مسیر خود را بر اساس آن انتخاب کنند.

 البته مانیتوری که در میدان توحید مستقر است نیز به‌زودی به نرم‌افزاری مجهز خواهد‌شد که قادر است، تصاویر ترافیک معابر اطراف تونل و حتی داخل آن را برای رانندگان نمایش دهد. این مانیتور به مرکز کنترل ترافیک متصل است و بر اساس تصاویری که به وسیله دوربین‌های نظارتی این مرکز جمع‌آوری می‌شود، وضعیت ترافیک را اطلاع‌رسانی می‌کند. ضمنا همان‌طور که در میدان هفت‌تیر نیز تجربه داشتیم، معابر پرتردد و شلوغ با رنگ خاصی شناسایی و مشخص می‌شوند».

تجهیز دوربین‌های نظارتی به UPS

 مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران در پایان اظهاراتش اشاره‌ای نیز به دوربین‌های نصب‌شده در تقاطع‌های شهر کرد و گفت: «طی سال‌جاری تمام دوربین‌های نظارت تصویری و چراغ‌های راهنمایی زمان‌دار به برق اضطراری‌(UPS)  مجهز خواهند‌شد».مهندس نعمت‌الهی دلیل این اقدام را به مشکلات گذشته ربط داد و افزود:

«سال گذشته در مواجهه با قطعی‌های مکرر برق، 330‌تقاطع هوشمند به برق اضطراری‌(UPS)‌ مجهز شد و  امسال نیز تمامی تقاطع‌های زمان‌دار که تعداد آن‌ها بالغ‌بر 350‌تقاطع است به باتری برق اضطراری مجهز می‌شوند. البته علاوه‌بر تجهیز تقاطع‌های زمان‌دار، دوربین‌های نظارتی تصویری شهر نیز تا پایان سال به برق اضطراری مجهز خواهند‌شد که تعداد این دوربین‌ها بیش از 410‌دستگاه است».

 وی با بیان این‌که مجموع تعداد تقاطع‌های زمان‌دار و هوشمند در تهران 700تقاطع است، ادامه داد: «تقاطع‌های چشمک‌زن نیز در مراحل بعدی به برق اضطراری مجهز می‌شوند تا در صورت قطع برق در نقاط مختلف رانندگان با مشکل خاصی مواجه نشده و ترددها به سهولت صورت گیرد».

مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران هم‌چنین بر هوشمند‌سازی تقاطع‌های شهر تاکید کرد ه و به همشهری مسافر می‌گوید: «با هوشمند‌سازی تقاطع‌ها و تغییر زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی در سیستم فرماندهی در ساعات مختلف روز می‌توان نسبت‌به‌ کاهش بار ترافیکی و نیز ایجاد نظم ترافیکی اقدام کرد که در این راستا توسعه تقاطع‌های هوشمند تهران در دستور‌کار  قرار دارد».

همشهری مسافر

کد خبر 94275

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز