مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۸
۰ نفر

معصومه ابوالحسنی: بنابر اظهارات دکتر نصرآزادانی، رییس سازمان فنی و مهندسی شهرداری تهران یکی از نادر تقاطعات ترافیکی شهر تهران که وسایل نقلیه عبوری در طول 24ساعت شبانه‌روز نزدیک به 18ساعت پشت صف چراغ‌قرمزآن می‌ماندند؛ محدوده تونل توحید است

به همین دلیل بعد از تونل شهری رسالت، طرح تونل توحید به عنوان دومین تونل شهری تهران در این محدوده به اجرا درآمده است. در این گزارش تاثیرات مهم ترافیکی تونل توحید را از نگاه شهردار منطقه2 بررسی کرده‌ایم.

تونل توحید با طول تقریبی 2کیلومتر در شمال از داخل بزرگراه شهیدچمران حدفاصل تقاطع خیابان باقرخان آغاز شده و بعد از عبور زیرزمینی از میدان توحید، خیابان آزادی بعد از میدان جمهوری در بزرگراه شهیدنواب‌صفوی حدفاصل خیابان آذربایجان از زمین خارج می‌شود. بزرگ‌ترین پروژه تونل شهری تهران تا امروز، در مسیر خود از تقاطع‌های بسیاری عبور می‌کند و 2بزرگراه شهیدچمران و شهیدنواب‌صفوی را بدون تقاطع به یکدیگر متصل می‌کند.

مسیر بزرگراه‌های شهیدچمران و شهیدنواب یکی از مهم‌ترین کریدورهای شمالی-جنوبی است که بار ترافیکی سنگینی دارد. چراکه حدود 10هزار وسیله نقلیه در هر ساعت از این مسیر عبور می‌کنند. این حجم از عبورومرور دلیل خوبی است برای پاسخ به این سوال که چرا حذف این تقاطعات در اولویت‌های برنامه‌ریزی مدیریت شهری قرار دارد؟

به دلیل گستردگی تونل توحید شهرداری‌های مناطق مختلفی درگیر این پروژه بوده و با سازمان فنی و مهندسی و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک مرکز همکاری می‌کنند. شهرداری منطقه2 نیز برای تسریع در احداث این پروژه بزرگ با شهرداری مرکز همگام شده است. 

گام اول؛ میدان توحید

میدان توحید اولین نقطه‌ای است که کندی شدید حرکت را در مسیر بزرگراه شهیدچمران ایجاد می‌کند. سیل ترافیک از خیابان‌های ستارخان، نصرت، بزرگراه شهیدچمران و شهیدنواب به این میدان سرازیر می‌شود. به طوری که گرفتگی ترافیکی و کندی حرکت در اغلب ساعات شبانه‌روز در این منطقه دیده می‌شود.

این گرفتگی به دلیل چراغ‌قرمزهای طولانی این میدان تشدید می‌شود. بنابراین حذف این چراغ‌قرمزها از مسیر بزرگراه شهیدچمران می‌تواند به روان شدن هرچه بیشتر ترافیک در بزرگراه‌های شهیدچمران و شهیدنواب‌صفوی کمک کند.

به گفته سیدامیرعباس بهاری، شهردار منطقه2 مقدار زیادی از بار ترافیکی این منطقه، ناشی از حجم بالای خودرو‌های عبوری از بزرگراه‌های منتهی به این میدان است. به همین دلیل حذف این تقاطع‌ها در بزرگراه‌های یاد شده، به روان شدن ترافیک محلی و روگذرهای منتهی به میدان توحید کمک زیادی می‌کند.

هدایت آب‌های سطحی بزرگراه شهیدچمران

همزمان با ساخت تونل توحید و ورودی و خروجی‌های مربوطه توسط معاونت فنی‌وعمرانی مرکز، شهرداری منطقه2 نیز اقدام به بررسی و ساخت کانال برای هدایت آب‌های سطحی بزرگراه شهیدچمران و شبکه‌های اطراف، احداث خط4 بی.آر.تی، اصلاحات هندسی تقاطع‌ها و تغییر جهات حرکت ناشی از احداث تونل، بازسازی و مرمت انهار نموده است.

مهندس بهاری معتقد است افتتاح تونل توحید و حرکت شمال به جنوب و بالعکس جریان ترافیک در تونل، باعث کاهش بار ترافیک در معبر روی تونل می‌شود: « بعد از افتتاح تونل توحید انحراف ترافیک ایجاد شده در زمان ساخت تونل در برخی موارد به حالت قبلی بازگشته و در برخی موارد با تجدیدنظر ترافیکی جدید مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

به هر حال شبکه اطراف میدان توحید و دسترسی‌های دیگر توسط معاونت حمل‌ونقل و ترافیک مرکز مورد بررسی قرار گرفته و شهرداری منطقه2 ضمن اجرای موارد ترافیکی در این راستا، همکاری و هماهنگی لازم را با ارگان‌های ذی‌ربط به عمل آورده است».

بی.آر.تی4 به تونل توحید پیوست

گره ترافیک محلی در محدوده شهرداری منطقه2 به دست تونل توحید باز می‌شود!  شهردار منطقه2 درباره ترافیک خیابان‌های تحت‌تاثیر احداث تونل توحید به همشهری‌مسافر توضیح می‌دهد: «راه‌اندازی تونل توحید بر کاهش بار ترافیکی محورهای ستارخان، توحید، نصرت‌غربی، پرچم و خیابان نیایش تاثیرگذار خواهد بود.

ضمن این‌که تاثیر قابل‌توجهی بر بار ترافیک بزرگراه‌های شمالی–جنوبی منطقه مانند یادگار امام(ره) و شیخ فضل‌ا...نوری خواهد داشت». این درحالی است که به گفته وی درحال حاضر خط4 بی.آر.تی در بزرگراه شهیدچمران در حال احداث است:

 «این منطقه با هماهنگی و همکاری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران برای تغییر جهات حرکت برخی دسترسی‌ها و نیز اصلاحات هندسی تقاطع‌ها آمادگی کامل دارد. براساس مطالعات انجام شده با احداث این خط برخی دوربرگردان‌ها جابه‌جا و یا مسدود خواهند شد. مانند دوربرگردان بعد از پل نصر که به روی تاج ورودی دهانه تونل انتقال پیدا می‌کند».

جمع‌آوری دوربرگردان‌ها و اصلاح هندسی خیابان‌ها

تاثیرات ترافیکی تونل توحید، تنها به سبک شدن بار ترافیکی این منطقه محدود نمی‌شود. شهردار منطقه2 معتقد است: «با احداث تونل توحید و خط4 بی.آر.تی، اصلاح هندسی در برخی تقاطع‌ها و معابر پیش‌بینی شده در دست اقدام قرار خواهد گرفت. مثل احداث یا جمع‌آوری دوربرگردان‌ها و اصلاح هندسی خیابان نصرت‌غربی، پرچم و نیایش که در دستور کار قرار دارد.

 درنهایت مدیریت تقاطع‌ها شامل زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی، احداث گذرگاه‌های عابرپیاده و خط‌کشی معابر نیز انجام خواهد شد». مطالعات ترافیکی تونل توحید با افتتاح تونل به پایان نمی‌رسد: «با افتتاح پروژه و بهره‌برداری از تونل توحید، خط4 بی.آر.تی و شروع جریان ترافیک با ساختار جدید لازم است مطالعاتی حین بارگذاری انجام شود که در صورت احراز نتایج این مطالعات و پیش‌بینی طرح‌های ترافیکی، این منطقه آمادگی اجرای این‌گونه طرح‌ها را نیز دارد».

همشهری مسافر

کد خبر 94819

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز