مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

گروه شهری: شورای شهر تهران 3 آذر در دویست و سی و نهمین جلسه خود موضوعات متفاوتی از جمله بافت فرسوده و عملکرد دولت و شهرداری در قبال مترو را بررسی کرد

و در خلال آن، اعضای شورا به توقیف روزنامه همشهری واکنش نشان دادند.

شورای شهر تهران در کنار سایر مصوبات خود برای احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده، طرح پیشنهاد تامین بودجه احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده در شهر تهران در سال 89 به دولت و مجلس شورای اسلامی را در حالی تصویب کرد که اعضا کماکان نسبت به عملکرد دولت و شهرداری در این حوزه‌ معترض بودند.

رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، در این رابطه گفت: در قالب این طرح توقع از دولت این است که برای بافت‌های فرسوده شهر تهران به‌صورت مجزا ردیف مستقلی درنظر بگیرد و هرچه زودتر برای اختصاص اعتبار در قالب برنامه پنج ساله اقدام کند.

وی با بیان اینکه در قالب این طرح اختصاص اعتبار برای انجام امور زیر ساختی 15 هزار واحد مسکونی جدید در شهر تهران - که با مشارکت مردم ساخته می‌شود- پیش‌بینی شده است، توضیح داد: در بافت مسکونی، غیراز هزینه‌های ساخت در ساختمان‌های جدید، هزینه برخی اقدامات زیربنایی نظیر تاسیسات آب و برق و فاضلاب توسط دولت لازم است و این هزینه‌ها را در مورد 5هزار واحد دیگر خود شهرداری انجام خواهد داد.

اختصاص اعتبارات مترو

اما بررسی عملکرد 22ساله دولت و شهرداری در تامین اعتبارات مترو موضوع دیگری بود که در جلسه شورا تشریح شد.رسول خادم در دویست و سی و نهمین جلسه شورای شهر تهران و در جریان بررسی طرح پیشنهاد به دولت و مجلس شورای اسلامی برای تامین اعتبار مورد نیاز حمل‌ونقل و ترافیک (مترو، اتوبوس، مینی‌بوس) در شهر تهران در گزارشی مفصل، اعتبارات اختصاص یافته به مترو از سال 66 تا آبان سال 88 را تشریح کرد و یادآور شد: شروع توسعه خطوط قطار شهری تهران و حومه از سال 66 آغاز شده و مجموع کمک‌های دولت به این بخش حدود 9 هزار و 115 میلیارد ریال و سهم شهرداری تهران از سال 79 که مدیریت شهری را برعهده گرفته است، اعتباری بالغ بر یک‌هزار و 438 میلیارد ریال بوده است.

وی تصریح کرد: این اعتبارات جدای از 15 هزار و 294 میلیارد ریال تسهیلات فاینانس است که در این سال‌ها اختصاص یافته است.  خادم تصریح کرد: در مجموع در سال‌های 66 تا 88 اعتباری بالغ بر 38 هزار و 200 میلیارد ریال برای احداث و توسعه متروی تهران هزینه شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه 320 میلیارد ریال اعتبار برای حمل‌ونقل کل کشور در سال 88 پیش‌بینی شده و از سهم متروی تهران بالغ بر 4میلیارد و 60 میلیون تومان اختصاص یافته اضافه کرد: دولت در سال‌جاری حدود یک‌هزار و 612 میلیارد ریال در بخش عمران مترو اعتبار اختصاص داده و شهرداری نیز اعتباری بالغ بر یک هزار و 844 میلیارد ریال تا پایان آبان ماه سال‌جاری هزینه کرده است.

واکنش به توقیف همشهری

اما موضوع توقیف روزنامه همشهری نیز در جلسه 13آذر دور از نظر نماند و برخی اعضای شورای شهر درباره آن صحبت کردند.علیرضا دبیر ـ عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران ـ با بیان اینکه در چند روز آینده باید پنج هزارمین نسخه روزنامه‌ همشهری منتشر شود، افزود: روزنامه‌ همشهری  از پرسابقه‌ترین روزنامه‌های کشور است و نزدیک به 18 سال از آغاز فعالیت آن می‌گذرد. 

وی تصریح کرد: روزنامه‌ همشهری، روزنامه‌ مدیریت شهری است و برای مدیریت شهری خبرهای آن بسیار مؤثر و مهم است. در عین حال همشهری یکی از روزنامه‌های خودکفای کشور است.

دبیر خاطرنشان کرد: با درنظرگرفتن افراد شاغل در چاپخانه و قسمت‌های فنی دیگر، 2هزار نفر در این مجموعه مشغول به کارند که با خانواده‌هایشان تعداد آنها به بیش از 10 هزار نفر می‌رسد.

همچنین احمد مسجد جامعی تصریح کرد: باید همانند صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان که در سال گذشته با همکاری شهرداری ایجاد شد، صندوقی نیز برای حمایت از روزنامه‌نگاران تشکیل شود.

وی تاکید کرد: در همه نظام‌ها نشریات یکی از ضروریات تامین فضای آزاد اطلاع‌رسانی است و شورا باید در هرگونه محدودیتی که خارج از قانون بوده و آزادی‌های اساسی را زیر سؤال می‌برد، دخالت کند.

عضو فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه بالاترین نوع برخورد با یک رسانه، تعطیلی آن است، اضافه کرد: تجربه روزنامه‌نگاری بعد از انقلاب در روزنامه‌ همشهری تبلور یافته و بسیاری از افراد از کنار این روزنامه، رسانه‌های دیگری را به‌وجود آورده‌اند و روزنامه‌ همشهری مادر همه روزنامه‌های دیگر است.

در ادامه این جلسه معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران، با تاکید بر اینکه برای توقیف روزنامه‌ همشهری این آرم و تبلیغ، نوعی بهانه محسوب می‌شود، گفت: توقیف یک روزنامه‌ به‌دلیل انتشار یک تصویر آن هم تصویری که مربوط به ایران نیست، کاملا یک بهانه است.

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه برخوردهای دوگانه با مطبوعات فضای اطلاع‌رسانی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: تعطیلی روزنامه‌های سرمایه، اعتماد ملی و فرهنگ‌آشتی در ماه‌های اخیر نمونه‌های کمی از نحوه برخورد با اطلاع‌رسانی در جامعه است.

ابتکار اضافه کرد: تعطیل‌شدن روزنامه‌ها و رسانه‌های منتقد دولت نگران‌کننده است و برخوردهای صورت گرفته با روزنامه‌ همشهری که روزنامه‌ای متعادل در فضای اطلاع‌رسانی است، سؤال‌برانگیز است.

مرتضی طلایی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز با تاکید بر اینکه عملکرد همشهری در چاپ عکس معبد یکی از فرقه‌های ضاله، قابل‌قبول نیست، اضافه کرد: البته نوع برخورد با این موضوع هم صحیح نبوده و انتظار داریم که مسئولان فراتر از این مسائل موجود را هم ببینند؛ در واقع با این نحوه برخورد، این فرقه و محل آن به همه معرفی شد.

در ادامه این جلسه همچنین رسول خادم ـ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ـ با انتقاد از توقیف روزنامه‌ همشهری، خاطرنشان کرد: روزنامه‌ همشهری ارگان شورای شهر تهران است و وظیفه شوراست که از آن حمایت کند.

خادم با انتقاد از عملکرد هیات نظارت بر مطبوعات در جریان توقیف روزنامه‌ همشهری، اضافه کرد: در مورد نحوه برخورد با روزنامه‌ همشهری به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتقاد وارد است.

وی با اشاره به شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که فردی بسیار منتقد است، برخورد صورت گرفته با روزنامه‌ همشهری را غیرقانونی خواند وخاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین تبلیغ علیه فرقه ضاله نحوه برخورد با روزنامه‌ همشهری است؛ چرا که این نوع برخورد باعث تبلیغ این فرقه شده است.

بیادی و دبیر در تحریریه همشهری

نایب رئیس و عضو هیات رئیسه شورای شهر دیروز همزمان با توقیف روزنامه همشهری در تحریریه روزنامه حاضر شدند و با خبرنگاران دیدار و گفت‌وگو کردند.

3آذر بعدازظهر همزمان با اولین روز توقیف روزنامه همشهری که موجب شده بود خبرنگاران این روزنامه در انتظار اخبار صادره از مراجع قضایی باشند، حسن بیادی و علیرضا دبیر در دیدارهای جداگانه در محل تحریریه همشهری حاضر شدند و با خبرنگاران دیدار و گفت‌وگو کردند.

آنها 3آذر ابراز امیدواری کرده بودند که مشکل به‌وجود آمده زودتر حل شده و روزنامه همشهری با قدرت بیشتری در عرصه مطبوعاتی کشور منتشر شود.

کد خبر 96051

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز