همشهری آنلاین: ژاپن پنجمین ماهواره جاسوسی خود را 28 نوامبر (7 آذر) به مدار پرتاب کرد

 تا به گفته دولت این کشور توانایی‌اش را برای جمع‌آوری مستقل اطلاعات را تقویت کند. 

به گزارش آسوشیتدپرس یک مقام رسمی در کابینه ژاپن، هیاشی میشیگامی، اعلام کرد راکت H-2A که ساخت خود این کشور است یک ماهواره 565 میلیون دلاری را از مرکز فضایی جزیره جنوبی تانگاشیما به مدار پرتاب کرد.

میشیگامی گفت: "این ماهواره اطلاعات برای مقاصد دفاعی و دیپلماتیک را جمع‌آوری خواهد کرد. ما امیدواریم توانایی‌مان برای جمع‌آوری مستقل اطلاعات را تقویت کنیم. جمع‌آوری اطلاعات برای امنیت ملی ما حیاتی است."

 میشیگامی گفت پرتاب ماهواره موفقیت‌‌آمیز بوده است.

 ژاپن برای مدت‌های درازی برای اطلاعات به آمریکا متکی بوده است. اما این کشور در سال 2003 اولین زوج ماهواره جاسوسی‌اش را در پاسخ به نگرانی‌ها در مورد برنامه موشکی کره شمالی به فضا فرستاد.

کره شمالی در سال 1998 با پرتاب آزمایشی یک موشک بر فراز ژاپن،‌ توکیو بهت‌زده کرد. از آن پس،‌ ژاپن ماهواره‌های جاسوسی را عمدتا به خاطر نظارت بر پیشرفت‌های موشکی کره شمالی به فضا فرستاده است.

 در ماه آوریل امسال، یک موشک دوربرد کره شمالی  را از فراز ژاپن گذشت و در اقیانوس آرام فرود آمد.

میشیگامی گفت ژاپن سه ماهواره جاسوسی فعال در فضا دارد. چهارمین ماهواره جاسوسی در سال 2007 به خاطر مشکلات الکتریکی از کار افتاد. به گفته او هر ماهواره پنج سال فعال خواهد ماند.

ژاپن مدت‌ها یکی از کشورهای پیشگام در زمینه فضا بوده است و اولین ماهواره‌اش را در سال 1970 را پرتاب کرد. اما در سال‌های اخیر در تلاش بوده است  که به رقابت چین در این زمینه پاسخ دهد.

در حالیکه چین اولین فضانوردش را در سال 2003 به مدار زمین فرستاد، ژاپن هنوز خودش فضانوردی را به فضا نفرستاده و به همکاری با ماموریت‌های فضایی آمریکایی بسنده کرده است.

سال گذشته، پارلمان ژاپن برای اولین بار اجازه داد به عنوان بخشی از تلاش ژاپن برای یافتن نقش‌ بین‌المللی بیشتر برای نیروهای نظامی‌اش، برنامه‌های فضایی‌اش را برای مقاصد دفاعی به کار ببرد.

کد خبر 96258

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز