یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

علی کهن‌نسب: سایت اینترنتی کنفدراسیون فوتبال آسیا هم‌زمان با معرفی بهترین‌های قاره آسیا در سال 2009، چهره‌های ماندگار فوتبال آسیا در دهه‌های اخیر را معرفی کرد

در بین این بازیکنان نام علی دایی، مهاجم نام‌آشنای فوتبال ایران نیز دیده می‌‌شود.

سایت AFC نوشت: «مقایسه کاری نیست که همیشه آسان باشد؛ به خصوص زمانی که استاندارد و شاخص دقیقی نیز برای این کار در میان نباشد و البته علاقه یا تعصب هواداران زیادی نیز در میان است.

بحث انتخاب بهترین مهاجم، دفاع، بازیکن وسط یا دروازه‌بان در آسیا همواره با اختلاف‌نظر بسیاری همراه بوده است؛ اما این‌جا با ذکر چند نام سعی می‌کنیم انتخاب‌‌ها را کمی محدودتر کنیم و البته نفر برگزیده را به دست شما بسپاریم.»

ماکسیم شاتسکیخ

ماجد عبدالله / عربستان سعودی

نام ماجد عبدالله همراه با 500 گل زده ملی و باشگاهی است. او بیش از 300 گل برای باشگاه النصر زده و پنج عنوان قهرمانی با این تیم به دست آورده است که قهرمانی جام قهرمانان آسیا یکی از آنهاست. شش عنوان آقای گلی لیگ و دو کفش طلایی عربی از افتخارات ماجد عبدالله است. او در سال 1984 و 1988 با تیم ملی به قهرمانی جام ملت‌های آسیا رسید،او در سال 1984 به المپیک رفت و در سال 1994 همراه با عربستان به جام جهانی راه پیدا کرد. او بازیکن سال 1999 آسیا هم شد.

چا بوم کئون/ کره جنوبی

چا بوم کئون از پیشروهای فوتبال آسیا بود که در دهه‌های 1970 و 1980 در لیگ فوتبال آلمان بازی کرد. او یک بار برای« اس وی دارمشتاد» بازی کرد و بعد به« اینتراخت» فرانکفورت رفت. او122 بار برای « اینتراخت» بازی کرد و 46 گل زد. او یکی از بازیکنان تأثیرگذار در قهرمانی اینتراخت در یوفا کاپ 1980 بود. کئون سال 1983 به «بایرن لورکوزن» رفت و  در 185 بازی 52 گل برای این تیم زد و روی سکوی قهرمانی یوفا کاپ 1988 رفت. 55 گل در 121 بازی ملی کارنامه ملی چا بوم کئون بود.

علی دایی/ ایران

نمی‌شود فهرستی از بهترین گل‌زنان آسیا درست کرد و نام علی دایی، ماشین گل‌زنی ایرانی‌ها را بیرون گذاشت. قدرت تهاجمی دایی باعث شد در 149 حضور رسمی و بین‌المللی خود 109 گل برای تیم ملی ایران به ثمر برساند و در صدر فهرست گل‌زنان جهان قرار گیرد. دایی به تیم ملی ایران کمک کرد تا در سال‌های 1998 و 2006 در جام جهانی حضور پیدا کند. دایی یکی از اولین بازیکنان ایرانی بود که به طور حرفه‌ای در فوتبال آلمان توپ زد و با آرمینیا بیله فلد و سپس بایرن مونیخ و هرتابرلین از نام‌های موفق آسیا در آلمان و لیگ قهرمانان اروپا شد. کارنامه باشگاهی او با نام‌های الشباب، پرسپولیس، صبا باتری و سایپا هم همراه است.

هائو هایدونگ /چین

او با 41 گل در 115 بازی ملی رکوردی تقدیرشدنی در فوتبال چین برجا گذاشته است. هایدونگ با پیراهن باشگاهی نیز موفق بود و با پیراهن باشگاه «ژن بانگ» 48 بار به میدان رفت و 19 گل به ثمر رساند و 78 گل نیز در 130 بازی برای باشگاه «دالیان» به ثمر رساند. هایدونگ چهار بار هم در سال‌های 97، 98، 2000 و 2001 بهترین گل‌زن فصل بازی‌های لیگ چین شد و در صعود تاریخی چین به جام جهانی 2002 نیز نقش مؤثری داشت. او از باشگاه «چنگدو بلید» به باشگاه انگلیسی «شفیلد یونایتد» رفت، اما مصدومیت کار او را به مربیگری زودهنگام کشاند.

سامی جابر / عربستان سعودی

سامی جابر یکی از بازیکنان بانفوذ فوتبال عربستان است که کمک زیادی به تیم ملی این کشور برای چهاربار حضور در جام جهانی کرد. او در 163 بازی ملی 44 گل به ثمر رساند. جابر10 سال برای باشگاه« الهلال» بازی کرد و 184 گل برای این تیم به ثمر رساند و شش‌بار با این تیم قهرمان رقابت‌های باشگاهی در لیگ عربستان شد. علاوه بر این، او به
« الهلال» برای کسب دو عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا و دو سوپر جام آسیا کمک شایانی کرد. او در قهرمانی جام ملت‌های سال 1996 یکی از ستارگان اصلی عربستان بود و بعدها توانست تنها بازیکن کشورش باشد که در هر سه جام جهانی 94، 98 و 2006 گل زد.

سامی جابر

کازوشی میورا / ژاپن

میورا اولین چهره بین‌المللی فوتبال ژاپن بود که در دهه 80 درخشید. او سال 1993 بازیکن سال آسیا شد و قبل از بازی در «جی لیگ» در امریکای جنوبی، فوتبالش را با باشگاه« وردی کاوازاکی» آغاز کرد. میورا سپس به اروپا رفت و در «جنوا» بازی کرد. میورا در 89 بازی 55 گل برای تیم ملی کشورش زد و با قهرمانی ژاپن در جام ملت های آسیای 1992، بهترین بازیکن مسابقات شد. در سال 2006 میورا در 39 سالگی به «یوکوهاما» رفت و هنوز نامش در فهرست تیم است، هرچند بیشتر اوقات روی نیمکت می‌نشیند.

پاک دو  ایک /کره شمالی

پاک دو ایک پدر بزرگ ستاره‌های امروزی فوتبال آسیاست. نام او پس از گل‌زنی و پیروزی شگفت‌انگیز کره شمالی در برابر تیم ملی ایتالیا در جام جهانی 1966 انگلستان مطرح شد. تک گل او فوتبال آسیا را به جایی رساند که پیش از آن هیچ‌گاه به آن نرسیده بود و آن حضور در مرحله یک شانزدهم رقابت‌ها بود.

او  بعدها مربی کره شمالی شد و مشعل المپیک 2008 را وقتی که به کره شمالی رسید به دست گرفت.

پاک دو ایک

پیاگ پو  او / تایلند

ممکن است نامش را کمتر شنیده باشید یا حتی نشنیده باشید! اما او گل‌زنی با کارنامه درخشان است. او عضو تیم ستارگان سال 1982 آسیا بود. در سال 1985 با 12 گل زده نقش مهمی در قهرمانی تیم باشگاهی خود در لیگ این کشور داشت. افسانه فوتبال تایلند اولین کسی بود که به لیگ کره جنوبی راه پیدا کرد و بعدها در مالزی هم پا به توپ شد.  او در 129 بازی ملی 103 گل زد و در بازی‌های باشگاهی به مجموع 314 گل رسید.

حسین سعید / عراق

حسین سعید ستاره درخشان فوتبال عراق است. رئیس فدراسیون فوتبال عراق همان مهاجم درخشان و گل‌زن تیم ملی در دهه 1980 است. گل‌زن همان تیمی که به رتبه دهم رده بندی فیفا رسید. او برای عراق 126 بازی ملی انجام داد و درخشان‌ترین دوره فوتبال او مربوط به حضور عراق در جام جهانی 1986 مکزیک است. حسین سعید در المپیک‌های 80، 84 و 88 هم بازی کرد و در مجموع 63 گل برای کشورش زد. بهترین گل‌زن بازی‌های 76 جوانان آسیا در بانکوک در سال 77 بالاخره قهرمانی آسیا را هم در همین رده جوانان به نام خود و تیمش کرد.

ماکسیم شاتسکیخ / ازبکستان

شاتسکیخ از خطرناک‌ترین مهاجمان آسیاست. او سه بار نامزد بهترین بازیکن سال آسیا شده است. شاتسکیخ 10سال در دیناموکیف اوکراین بازی کرد و در 328 مسابقه توانست 142 گل بزند. او 97 گل در 215 مسابقه لیگ برای باشگاه خود به ثمر رساند و در سال‌های 2000 و 2003 در صدر گل‌زنان لیگ اوکراین قرار گرفت. گل‌زن قدبلند ازبکستان از سال 1999 به تیم ملی آمد و تا امروز 30 گل در 45 بازی ملی‌اش زده است تا بالاتر از میرجلال کاسیموف در رده اول گل‌زنان ملی قرار گیرد. او در لیگ اوکراین بعد از« سرگئی ربروف»، بهترین گل‌زن تاریخ لیگ این کشور هم هست. شاتسکیخ در این فصل به «لوکوموتیو آستانا»ی قزاقستان رفت و تاکنون شش گل به نام خود ثبت کرده است

کد خبر 97071

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز