یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

گروه بین الملل: گوردون براون، نخست‌وزیر انگلیس در آستانه آغاز سال نوی میلادی به‌صورت غیرمنتظره به افغانستان رفت

و با نظامیان این کشور دیدار کرد. براون در حالی برای دلداری دادن به نظامیان انگلیسی در آخرین روزهای سال 2009 تلاش کرد که سربازان کشورش مرگبارترین روزها را در افغانستان در این سال تجربه کردند. براون با تقدیر از سربازان انگلیسی به خاطر فعالیت‌هایشان در افغانستان اعلام کرد که چند ماه آینده دوره زمانی بسیار حساس برای افغانستان خواهد بود؛ در حالی که بسیاری دیگر امیدی به پایان بحران در افغانستان ندارند.

نخست‌وزیر انگلیس 22آذر بار دیگر وعده داد که تلاش‌های جدید برای غلبه بر طالبان صورت خواهد گرفت.

وی همچنین در نشست خبری مشترک پس از دیدار با حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان در مقر فرماندهی نیروهای ناتو گفت: من فکر می‌کنم که تلاش مشترک نیروهای ائتلاف و دولت افغانستان مسئله‌ای مهم برای شکست طالبان و جلوگیری از گسترش نفوذ القاعده در افغانستان است. براون مناطق مرزی افغانستان را  کانون تروریسم جهانی دانست که مبارزه با شبه‌نظامیان در آن رابطه مستقیمی با امنیت در خیابان‌های انگلیس دارد.

نخست‌وزیر انگلیس درحالی‌که به‌خاطر کشته شدن 100 نظامی این کشور در سال 2009 به‌شدت تحت فشار افکار عمومی قرار دارد، اعلام کرد که فداکاری این افراد و خانواده آنها را می‌ستاید.

وی ادامه داد: به‌نظر من ماه‌های آتی روزهای حساس و حیاتی خواهند بود و ما نیاز داریم تحت حمایت افکار عمومی نشان دهیم در مبارزه با طالبان قاطع هستیم.سفر براون به افغانستان 2 هفته پس از آن صورت گرفته است که وی دستور اعزام 500 نیروی اضافی به این کشور را صادر کرده است. انگلیس به‌عنوان یکی از متحدان کلیدی آمریکا در حمله سال 2001 به افغانستان هم‌اکنون حدود 9 هزار نظامی در خاک این کشور دارد.

براون و کرزی 22آذر همچنین در نشست با خبرنگاران هر نوع اختلاف میان 2 کشور را رد کردند.در حالی که کرزی هفته گذشته انتقادهای تندی از سخنان براون انجام داده بود، روز گذشته گفت: من افتخار می‌کنم که نخست‌وزیر انگلیس را دوست خود بنامم. ما دارای رابطه‌ای نزدیک هستیم.

براون هم در مقابل سؤال‌های خبرنگاران در مورد سخنانش درباره فساد دولت افغانستان اعلام کرد که حامد کرزی طرح‌های جدید خود را که شامل بهبود ساختار دولت می‌شود در اجلاس سال آینده در لندن مطرح خواهد کرد.

اظهارات براون درباره فعالیت‌های دولت افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری عقیده دارند سفر مقام‌های غربی به این کشور در این دوره زمانی در ارتباط با فهرست وزرای پیشنهادی کرزی برای کسب رای اعتماد به مجلس صورت می‌گیرد که قرار است تا اواخر این هفته معرفی شوند. اعلام این فهرست تا‌کنون چند بار به تاخیر افتاده‌است.

کرزی در دوران تبلیغات انتخابات به بسیاری از سران قبایل و گروه‌ها وعده حضور در کابینه را داده‌بود. این در حالی است که او از سوی غرب و سازمان ملل برای ارائه فهرست افراد بدون سابقه یا دارای سابقه پاک و عاری از فساد تحت فشار شدید قرار دارد.

پترائوس: پاکستان باید به طالبان  فشار آورد

درحالی‌که براون در سفر به افغانستان منطقه مرزی این کشور و پاکستان را کانون تروریسم جهانی دانست، ژنرال دیوید پترائوس رئیس فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی هم روز گذشته گفت: پاکستان باید رهبران طالبان را در مرز افغانستان - پاکستان تحت فشار قرار دهد.

پترائوس اظهار داشت: برای پیشرفت در افغانستان باید فشارهای بیشتری از سوی دولت پاکستان به رهبری عواملی که باعث ایجاد مشکلات در افغانستان هستند، اعمال شود. وی اعلام کرد: اکنون مقام‌های ارشد پاکستان همگی عقیده دارند که تهدید اصلی علیه دولت و ملت این کشور از داخل این کشور است. این مسئله بسیار مهم است زیرا باعث شد تا ارتش پاکستان عملیات‌های چشمگیری علیه گروه‌های افراطی درون خاک پاکستان انجام دهد.

کد خبر 97263

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز