گروه اقتصادی: اجرای سیاست‌های خصوصی‌سازی در صنایع خودروسازی کشور با ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی وارد مرحله تازه‌ای شده است.

گرچه بخشی از سهام خودروسازان در چارچوب این سیاست‌ها قابل واگذاری است اما هنوز زمان و چگونگی واگذاری این شرکتها مشخص نبوده و فروش سهام 7/28درصدی ایران خودرو در بانک پارسیان نیز منتفی اعلام شده است. این در حالی است که تاکنون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در مورد نحوه واگذاری شرکتهای خودروسازی یا سایر شرکتهای تابعه خود برنامه مشخصی را اعلام نکرده و بیشتر واگذاری سهام این سازمان مد نظر قرار دارد.
با منوچهر منطقی مدیر عامل شرکت ایران خودرو پیرامون روند اجرای سیاست‌های ابلاغی و نحوه خصوصی‌سازی در این شرکت گفت و گو کرده‌ایم.


* چه اقداماتی برای خصوصی‌سازی ایران خودرو با ابلاغ سیاست‌های اصل 44 انجام شده است؟
- نحوه واگذاری سهام ایران خودرو باید توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و وزارت صنایع و معادن تعیین شود. باید ابتدا مشخص گردد که در واگذاری‌ها در نظر است تا سهام خود سازمان گسترش یا شرکتهای تابعه آن واگذار شود و سپس در این زمینه اقدام شود. با این روند از آنجا که صاحب سهام ایران خودرو سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان شرکت مادر تخصصی است و ایران خودرو زیرمجموعه آن محسوب می‌شود،این سازمان باید سهام ایران خودرو را واگذار کند.
* با این روند به نظر شما شیوه مطلوب واگذاری سهام شرکت ایران خودرو به بخش خصوصی کدام است؟
- معتقدم بهترین شیوه برای خصوصی‌سازی ایران خودرو واگذاری سهام این شرکت به کارکنان آن است. این موضوع در سیاست‌های ابلاغی نیز پیش‌بینی شده تا بخشی از سهام به صورت گروهی به کارکنان شرکتها با قیمت‌های ترجیحی واگذار شود و این بهترین شیوه در واگذاری سهام ایران خودرو خواهد بود. در چارچوب این سیاستها مجموعه تعاونی خاص را در ایران خودرو تشکیل داده‌ایم و در چندین نوبت در مقاطع مختلف حدود 12درصد سهام ایران خودرو به کارکنان واگذار شده است. بنابراین با توجه به وجود مجموعه سهامی خاص کل کارکنان، هر زمان که مقرر گردد تا سهام ایران خودرو به کارکنان واگذار شود می‌توان در این چارچوب اقدام کرد. این شیوه واگذاری سهام به شکل قانونی در سیاستهای ابلاغی پیش‌بینی شده تا سهام قابل واگذاری با درصد ترجیحی که در آن میزان و قیمت سهم تعیین گردیده به کارکنان واگذار شود. گرچه باید این کار نیز توسط شرکت مادر تخصصی یعنی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران صورت گیرد.
* چه میزان از سهام ایران خودرو قابل واگذاری به بخش خصوصی است؟
- اگر مقرر باشد تا سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران سهام خود در ایران خودرو را واگذار کند حدود 40درصد سهامی که متعلق به این سازمان است، قابل واگذاری می‌باشد حال اینکه سازمان گسترش این کار را انجام می‌دهد یا خیر باید توسط وزارت صنایع و معادن به سازمان گسترش ابلاغ شود تا این سازمان نیز براساس دستورالعمل اجرایی تعیین شده و پس از ارزش‌گذاری و اولویت‌بندی سهام قابل واگذاری شرکتهای زیرمجموعه خود، در این زمینه اقدام کند.
* اولویت با واگذاری سهام کدام یک از شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو خواهد بود. آیا شرکتها اولویت‌بندی شده است؟
- اولویت‌بندی واگذاری‌ها با سازمان گسترش است. در این زمینه دو بحث مطرح است یکی اینکه ایران خودرو برای شرکت‌های زیرمجموعه خود سیاستگذاری کند که این کار را انجام داده‌ایم. اکنون کار صنایع گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو در بورس تمام شده و هفته آینده سهام این شرکت در بورس عرضه خواهد شد، بنابراین در مورد شرکتهای زیرمجموعه ایران خودرو، این کار را انجام داده‌ایم اما در مورد سهام شرکت ایران‌خودرو، اولویت‌بندی واگذاری‌ها از چارچوب وظایف ما خارج بوده و این کار توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران صورت خواهد گرفت.

کد خبر 9732

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز