جمعه ۱۰ آذر ۱۳۸۵ - ۱۵:۳۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با افشای بخش‌هایی از گزارش گروه بررسی وضعیت عراق به رهبری جیمز بیکر مبنی بر ضرورت خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق تا سال 2008، جرج بوش رئیس‌جمهور آمریکا پس از دیدار با نوری مالکی نخست‌وزیر عراق گفت که متحمل فشارهای زیادی در خصوص تصمیماتش در مورد عراق است.

وی با اعتراف به اینکه درون آمریکا انتقاد‌های زیادی به وی درباره مشخص نشدن مدت زمان حضور نیرو‌‌های این کشور در عراق می‌شود گفت: ما نمی‌توانیم جدول زمانی مشخص کنیم چون چنین اقدامی به افزایش توقع مردم از ما منجر می‌شود.

وی گفت ما در عراق تعهدات و ماموریت‌هایی داریم که باید آنها را به انجام برسانیم.

بوش در ادامه با اعتراف به وضعیت بحران عراق گفت: من این نگرانی را با مالکی در میان گذاشتم .بوش سپس به انتقاد از ایران پرداخت و باردیگر مدعی دخالت ایران در روند سیاسی عراق، فلسطین و لبنان شد.

در این دیدار،  نوری‌مالکی نخست‌وزیرعراق با این ادعا که عراق هنوز در دوران انتقالی به سر می‌برد، گفت: از زمان سرنگونی رژیم بعث در این کشور تا کنون پیشرفت‌های شگرفی در عراق رخ داده است.

مالکی در سخنان خود گفت:  ما با هر گروه شبه‌نظامی که قصد انقلاب نظامی،  شورش یا
هرج‌ و مرج   داشته باشد،  برخورد می‌کنیم . این درحالی است که مقتدا صدر تهدید کرده بود که اگر مالکی در اردن با جرج بوش ملاقات کند، هواداران جناح صدر از پارلمان استعفا خواهند داد.

جناح صدر پنج نماینده در کابینه و 35 نماینده در پارلمان عراق دارد.  همچنین طبق برآورد‌های صورت‌گرفته، مقتدا صدر حدود 30 هزار هوادار جدی در عراق دارد.

فاکس نیوز به عنوان خبرگزاری وابسته به پنتاگون دیروز طی گزارشی در باره مقتدا صدر اعلام داشت که وی به دنبال راهی برای سرنگونی دولت مالکی است.

مقتدا صدر از جمله رهبران شیعی عراق است که رسماً  مخالفت خود را با حضور آمریکا در عراق اعلام داشته و بار‌ها هوادارانش در قالب ارتش‌المهدی به مقابله مسلحانه با نیرو‌های آمریکایی پرداخته‌اند.

از سوی دیگر در شرایطی که دولت مالکی با انتقادات تند صدر مواجه است دیروز دو شخصیت موثر اهل تسنن عراق نیز پیکان حملات خود را به سوی وی نشانه رفتند. طارق هاشمی معاون رئیس‌جمهوری عراق دیروز رسما خواهان برکناری دولت مالکی به دلیل عدم توانایی در مهار خشونت‌ها درکشور شد.

سلام  الزوبعی معاون سنی مالکی نیز گفت که دولت نتوانسته مانع از گسترش سیاست‌های فرقه‌ای شود.

خروج آخرین سربازان ایتالیایی

یکی از شعارهای محوری دولت ایتالیا در رقابت‌های انتخاباتی بهار امسال،  خروج سربازان این کشور از عراق بود. این تصمیم دیروز عملاً محقق شد.

یک سخنگوی ارتش انگلیس در عراق دیروز اعلام کرد که آخرین گروه از نیرو‌‌های ایتالیایی، پایگاه نظامی خود را به نیرو‌های مستقر در عراق تحویل دادند و از این کشور خارج شدند. سایر کشور‌‌هایی نیز که در عراق نیرو دارند، طی هفته‌های اخیر جدول زمانی برای خروج نیرو‌های خود از عراق تهیه کرده‌اند.

کد خبر 9850

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز