چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۳۵
۰ نفر

حسین رویوران: نوری مالکی نخست‌وزیر عراق به اردن رفت تا در امان با آقای جرج بوش رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کند و درباره تحولات سیاسی عراق و نحوه اداره بحران این کشور بویژه در ابعاد امنیتی به بحث و تبادل نظر بپردازند.

در حال حاضر شرایط امنیتی عراق وارد مرحله بحرانی شده و روز به روز ناتوانی نیروهای اشغالگر آمریکا در کنترل عراق نمایان‌تر می‌گردد.
گرفتاری آمریکا در باتلاق عراق در گذشته نزدیک و در جریان انتخابات میان دوره‌ای کنگره، حزب حاکم جمهوریخواه را با شکست مواجه کرده که به استعفای دونالد رامسفلد وزیر دفاع انجامید و ادامه این بحران می‌تواند بر جایگاه این حزب در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا تاثیر منفی بگذارد.
چند روز پیش،  ملک عبدالله دوم- شاه اردن هشدار داد که منطقه خاورمیانه آبستن جنگ داخلی در عراق، لبنان و فلسطین است و آمریکا با درک این واقعیت باید رفتار خود را تغییر دهد؛ زیرا در غیر این صورت جایگاه منطقه‌ای آمریکا با بحرانی جدی روبرو خواهد شد.
هر چند که بوش همچنان در انتظار گزارش گروه تحقیق کنگره به ریاست بیکر هامیلتون است تا راهبرد جدید سیاسی خود در عراق را اعلام کند، اما قرار است با مالکی درباره آینده عراق و اقدامات مشترک برای کنترل موج فزاینده ناامنی‌ها گفتگو کند. گفته می‌شود بیکر در گزارش خود پیشنهاد خواهد داد تا اجلاسی منطقه‌ای برای بررسی بحران عراق برگزار و ایران و سوریه به آن دعوت شوند. کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل نیز با اعلام نگرانی عمیق خود از تحولات عراق،  برگزاری اجلاسی بین‌المللی همانند اجلاس یوگسلاوی را پیشنهاد کرد و خواهان مشارکت فعال ایران و سوریه در  آن شد. همزمان روز گذشته شورای امنیت حضور نیروهای چندملیتی در عراق را به مدت یکسال دیگر تمدید کرد.  مهمترین نکته جدید در قطعنامه 1723 شورای امنیت این است که تمدید به‌صورت مشروط مطرح شده و دولت عراق هر آن که بخواهد می‌تواند به حضور نیروهای چندملیتی پایان دهد.
در حال حاضر،  بحران عراق کارکرد سیاسی گسترده‌ای در درون آمریکا پیدا کرده است و به رغم پایان انتخابات میان‌دوره‌ای  اظهارنظرها به شدت ادامه دارد و همه در جستجوی راهبرد جدیدی هستند که می‌تواند آمریکا را از باتلاق عراق نجات دهد. روزنامه
 نیویورک‌تایمز برای اولین بار در سرمقاله خود ناامنی در عراق  را نوعی جنگ  داخلی عنوان و آمریکا را از ادامه حضور نظامی خود در عراق بحران‌زده  برحذر داشت.
شبکه ABC آمریکا عقب‌نشینی نظامی آمریکا از غرب عراق را بعنوان تنها راه حل بحران  کاهش تلفات آمریکا مطرح کرد. این شبکه اعلام کرد که شرایط میدانی – نظامی در غرب عراق به نحوی است که گویا ارتش آمریکا سلطه خود را بر منطقه از دست داده است. آمریکا از هنگام اشغال عراق حدود 1055 کشته در استان الانبار عراق داده که حدود60 درصد از مجموع تلفات آمریکا به شمار می‌آید.
در حال حاضر، در انتخاب راهبرد جدید برای کنترل بحران ناامنی در عراق اختلاف نظر میان بازیگران عراقی،‌ منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد و دو گروه آمریکایی از سوی کنگره به ریاست جیمز بیکر - هامیلتون و پنتاگون به ریاست ژنرال «پیتر بایس» همچنان در حال تهیه گزارش و توصیه‌های خود در این زمینه‌اند.  ریچارد هاس یکی از نظریه‌پردازان سیاسی آمریکا در مقاله خود تحت عنوان خاورمیانه جدید در مجله فارن افرز اعلام کرد آمریکا برای رسیدن به راهبرد جدید باید واقعیت‌های منطقه را در نظر بگیرد. آمریکا در دهه نود تنها بازیگر منطقه بوده است و در برگزاری کنفرانس مادرید آمرانه همه دولتهای منطقه عربی از جمله سوریه و ساف را به میز مذاکره فرستاد ولی در حال حاضر در منطقه خاورمیانه بازیگران بین‌المللی دیگری مانند اروپا، چین و روسیه حضور دارند و به چشم می‌خورند که اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. همچنین در سطح منطقه اسرائیل تنها قدرت منطقه‌ای در دهه نود بود که در حال حاضر ایران به عنوان قدرت برتر منطقه‌ای ظهور کرده است و نمی‌توان نقش و نفوذ آن را در خاورمیانه نادیده گرفت. او اضافه می‌کند که قدرت ایران رو به افزایش است و تاثیرگذاری اسرائیل پس از شکست در جنگ لبنان روبه کاهش است و به همین علت در هرگونه راهبرد جدید برای اداره بحران عراق باید با ایران گفتگو کرد و از توان آن برای پایان‌دادن به بحران ناامنی در عراق بهره گرفت.
کد خبر 9756

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز