چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

محمد کرباسی: رای عدم‌اعتماد نمایندگان مجلس افغانستان به اکثریت وزیران پیشنهادی از سوی حامد کرزی، در هفته گذشته جنجال‌های سیاسی در این کشور را به اوج خود در چند ماه گذشته رساند.

بسیاری تصمیم برای رد صلاحیت 17 وزیر از 24 وزیر پیشنهادی کابینه کرزی را نوعی نمایش قدرت از سوی گروهی از نمایندگان می‌دانند که پیش از این در بیشتر مواقع سکوت اختیار می‌کردند یا همراه سیاست‌های دولت بودند.

این گروه از نمایندگان در واقع با رای منفی خود با اقدام کرزی برای تقدیم وزارتخانه‌های این کشور به رهبران قبیله‌ای یا رهبران سیاسی مناطق مهم افغانستان به‌عنوان پاداشی برای خوش خدمتی‌ و حمایت آنها مخالفت کردند.

نمایندگان مجلس افغانستان می‌گویند این یک هشدار بیدارباش برای دولت بود و نشان داد که نمایندگان مجلس دید متفاوتی نسبت به کرزی دارند. این در حالی است که تعطیلات 6 هفته‌ای مجلس افغانستان هم در این میان وضعیت را برای کرزی سخت‌تر کرده است.

مقام‌های کشورهای غربی هشدار داده‌اند که به تعویق افتادن تشکیل دولت افغانستان انجام اصلاحات ضروری در این کشور را به تاخیر خواهد انداخت. در واقع اصلاحاتی که کشورهای غربی در افغانستان مد نظر دارند بدون تشکیل کابینه در حد حرف باقی خواهد ماند.

این وضعیت سیاسی در حالی پیش آمده است که قرار است لندن در 28 ژانویه میزبان کنفرانس مهمی درباره افغانستان باشد تا درباره عملکرد کشورهای خارجی در این کشور بحث و گفت‌وگو شود.

این در حالی است که به عقیده بسیاری، تشکیل این کنفرانس در حالی که افغانستان هنوز دولت جدید خود را نشناخته است نتیجه‌ای به‌دنبال نخواهد داشت و به همین خاطر برگزاری آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.  کرزی به همین خاطر در روزهای اخیر تلاش کرده است نگرانی‌ها در این مورد را برطرف کند تا این کنفرانس در تاریخ مقرر برگزار شود.

سخنگوی رئیس‌جمهوری افغانستان اعلام کرده نگرانی درباره این مسئله بی‌مورد است و این کنفرانس می‌تواند با حضور 7 وزیری که رای اعتماد مجلس را گرفته‌اند و معاونین وزارتخانه‌های دیگر برگزار شود. در راهکار دیگری هم کرزی برای تمام کردن مسئله کابینه قبل از 28 ژانویه از نمایندگان مجلس خواسته است تا قید تعطیلات زمستانی را تا قبل از تایید نهایی کابینه بزنند.

هر چند رد صلاحیت دو سوم اعضای کابینه کرزی باعث نگرانی‌های بسیار شد اما بدون شک رئیس‌جمهوری افغانستان انتظار چنین مسئله‌ای را داشته است و کرزی به جای تقابل با مجلس این کشور اکنون می‌تواند این بحران سیاسی را به یک فرصت برای خود تبدیل کند.

او به خاطر حمایت‌های سیاسی رهبران قبیله‌ای در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان مجبور بود با توافق‌های قبلی پست‌های کابینه را میان آنها تقسیم کند و اداره وزارتخانه‌های این کشور را به دست کسانی بسپارد که برخی پرونده فساد مالی قطوری دارند و برخی شایستگی لازم برای اداره وزارتخانه‌ها را ندارند.

اکنون با رد صلاحیت این دسته از وزیران در واقع کنار گذاشته شدن آنها به دوش نمایندگان مجلس افتاده است و کرزی می‌تواند با معرفی افرادی شایسته از این فرصت برای تشکیل دولتی کارآمدتر استفاده کند.

بسیاری اعتقاد دارند با وجود اینکه کرزی پس از این رد صلاحیت گسترده وزیران پیشنهادی خود در ظاهر اعلام کرد این مسئله باعث ناراحتی و شگفتی او شده است اما در واقع او اکنون خوشحال است.

کرزی حالا می‌تواند در حالی که روابط خود را با رهبران قدرتمند این کشور حفظ کرده، آنها را از کابینه خود بیرون بگذارد و دولت جدید افغانستان را با خیالی راحت تشکیل دهد.   نمایندگان مجلس افغانستان اکنون به تعطیلات موقت رفته‌اند اما قرار است زمانی که فهرست وزرای جدید به مجلس معرفی شد به کارشان بازگردند؛ 

بسیاری ممکن است موقعیت کنونی را  یک تهدید برای کرزی بدانند اما او می‌تواند با استفاده از این فرصت دولت مدنظرش را تشکیل و حمایت سیاسی از خود را افزایش دهد.

کد خبر 98930

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز