جمعه ۲۵ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: روزنامه مکزیکی ال یونیورسال با استناد به گزارش دولت مکزیک نوشت:

مارکز سال‌ها از سوی سازمان امنیت مکزیک تحت نظر بوده و اسناد این سازمان نشان می‌دهد که وی تا اواسط دهه‌ 80 برای استقرار سوسیالیسمی نوین در قاره‌ آمریکای جنوبی فعالیت می‌کرده است.

آن‌طور که مهر به نقل از خبرگزاری دویچه وله آلمان نوشته است، به‌ تازگی اسنادی منتشر شده که نشان می‌دهد پلیس امنیتی مکزیک این نویسنده‌ پرخواننده‌ آمریکای لاتین را حدود 2دهه تحت نظر داشته است. در این اسناد کوچک‌ترین فعالیت‌ها و بی‌اهمیت‌ترین دیدارهای مارکز بین سال‌های 1967 تا 1985 روز به روز و ساعت به ساعت به ثبت رسیده‌‌ است.

بنا به گزارش روزنامه ال یونیورسال، اسناد سازمان اطلاعات مکزیک حاکی از آن است که پلیس امنیتی این کشور بارها تلاش کرده اطرافیان مارکز را به جاسوسی علیه او وادارد اما هیچ‌یک از نزدیکان مارکز حاضر به خیانت به او نشده‌اند.

از آنجا که مارکز در مقطعی از زندگی‌اش در مکزیک بوده و اتفاقاً در همان زمان دولتی تک‌حزبی در این کشور حاکم بوده که زندگی برخی نویسندگان را زیر نظر داشته نام او نیز در فهرست تحت‌نظرگرفته‌شدگان قرار گرفته و تمام فعالیت‌های او با عکس، گزارش‌های دقیق‌ درباره‌ دیدارها، موضوع‌های گفت‌وگو وشنودهای تلفنی به ثبت رسیده است.

روزنامه‌ ال یونیورسال نوشت: نخستین گزارش‌های سازمان امنیت مکزیک درباره‌ مارکز به دومین کنگره‌ نویسندگان آمریکای لاتین در نوامبر سال 1967 مربوط می‌شود که در آن، همه‌ شرکت‌کنندگان،  همبستگی خود را با جنبش آزادیخواهانه دانشجویی مکزیک اعلام کردند.

آخرین گزارش هم درباره‌ مارکز به سفر او به کوبا در سال 1985 مربوط می‌شود. این روزنامه ادامه  داد: سازمان امنیت مکزیک نسبت به فعالیت‌های مارکز در دهه‌ 80 هم حساسیت نشان ‌داده است.

در این سال‌ها او با روشنفکران فرانسوی به‌ویژه رئیس‌جمهور وقت آن دوره فرانسوا میتران رابطه و دیدار داشته و به‌عنوان رابط میان او و نمایندگان سیاسی چپ آمریکای لاتین فعالیت می‌کرده است.

 با این حال خبرچینان سازمان امنیت مکزیک در گزارش‌های خود نوشته‌اند که مارکز هیچ‌گونه فعالیتی که براساس آن بتوان او را معترضی سرسخت یا مبلغی چپگرا علیه امپریالیسم ارزیابی کرد، انجام نداده و تنها رابطی بی‌سرو‌صدا و بانفوذ و هنرمندی بوده که در اثر شهرت جهانی خود به دالان‌های قدرت راه‌یافته است.

کد خبر 99531

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز