همشهری‌آنلاین: کتاب روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه؛ عصر نوین همکاری‌ها به بازار کتاب عرضه شد

کتاب روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه با عنوان فرعی عصر نوین همکاری‌ها نوشته‌ دکتر جهانگیر کرمی از سوی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی به بازار کتاب عرضه شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین کتاب یاد شده برگرفته از طرح‌های انجام شده در مرکز مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز است و به یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین موضوعات راهبردی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دهه اخیر پرداخته‌است.

اهمیت این تحقیق زمانی آشکار می‌شود که بدانیم تا کنون در زمینه روابط نوین ایران و روسیه تحقیق و کاری جامع صورت نگرفته است.

در پیشگفتار کتاب وجه تمایز این اثر و نگاه پژوهشگر این گونه بیان شده است:نکته مهم در وضعیت کنونی روابط شباهت آن به روابط دو کشور در عصر صفوی است و این ویژگی،‌آن را از روابط ایران و روسیه دوره‌های حساس دیگر نظیر قاجار، پهلوی و حتی دهه نخست انقلاب اسلامی جدا می‌کند.

کتاب در شش بخش تدوین شده است.
مولف  که خود عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و از جمله متخصصان این رشته است،در بخش نخست تاریخ روابط ایران و روسیه از دوره صفویه تا قاجار و دو پهلوی و سپس پیروزی انقلاب تا فروپاشی شوروی را روایت می‌کند.

در بخش دوم تولد فدراسیون جدید در مرزهای قرن هفدهم،اوضاع داخلی روسیه و سیاست خارجی جدید و نگاه  به ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بخش سوم به سیاست‌های خارجی ایران در دوره سازندگی و جایگاه روسیه در این سیاست ارزیابی شده است.

بخش چهارم دنیای جدید و نظام بین‌الملل پس از جنگ سرد و برخی رخدادهای تاثیرگذار جهانی ،همانند انفجار 11 سپتامبر و حمله آمریکا و انگلیس به عراق و مشکلات هژمونی پس از اشغال عراق مورد ارزیابی قرار گرفته است.

بخش پنجم به همکاری‌های دو کشور در سطوح اقتصادی ، نظامی در آسیای مرکزی، دریای خزر، خاورمیانه می‌پردازد.

آخرین بخش این نوشته به مسائل ظرفیت‌هاو راهکار‌های میان دو کشور اشاره داد و در نهایت با یک نتیجه‌گیری کتاب به پایان می‌رسد.

روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه(عصر نوین همکاری‌ها)/مولف:جهانگیر کرمی/ناشر:دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه،چاپ اول/قطع وزیری، قیمت:2600 تومان،226 صفحه.

کد خبر 99606

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز