همشهری آنلاین: اولین عکس جهان که با استفاده از دوربین تاریک‌خانه‌ای و توسط ژوزف نیسه فور نیپس به ثبت رسیده به زودی در کشور آلمان به نمایش گذاشته خواهد شد.

نیپس این تصویر را بر روی صفحه‌ای فلزی با لایه‌ای از ترکیب آسفالت شیمیایی و استوخودوس و با استفاده از دوربین تاریک‌خانه‌ای به ثبت رسانده است. زمانی که این صفحه در معرض نور قرار گرفت،‌عصاره استو‌خدوس آن سخت شد درحالی که بخش‌های نور‌ نخورده آن هنوز قابلیت انحلال خود را حفظ کرده‌بودند.

به گفته دانشمندان،‌ ماده حساس به نور در این صفحه عصاره استو‌خدوس بوده است. نیپس این صفحه را درون دوربین عکاسی قرار داده و آن را برای هشت ساعت به حال خود رها کرد و پس از آن صفحه را با استفاده از روغن استوخدوس شستشو داد تا در نهایت تصویر خانه‌های مجاور خانه‌اش در منطقه لوگرا بر روی صفحه به جا بمانند.

نیپس با وجود کشف بزرگی که انجام داده‌بود نتوانست توجه انجمن سلطنتی بریتانیا را به این فرایند که نام آن را هلیوگرافی یا خورشید‌نگاری گذاشته بود،‌جلب کند و در نهایت این عکس را به گیاه شناسی بریتانیایی به نام فرانسیس بائور بخشید.

این عکس آخرین بار در سال 1898 و در لندن به نمایش گذاشته شد و بیش از پنج دهه به دست فراموشی سپرده شد تا اینکه تاریخدانی به نام هلموت گرنشایم آن را ردیابی کرد و نیپس را به عنوان مخترع عکاسی به جهان معرفی کرد.

اکنون قرار است این عکس،‌ به عنوان اولین عکسی که در جهان به ثبت رسیده در نمایشگاهی به نام "تولد عکاسی" در موزه ریس انگلهورن در منهایم آلمان به نمایش گذاشته شود.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۳