همشهری آنلاین: پنجمین همایش وقف و رسانه با شعار «وقف، رسانه و حماسه اقتصادی» همراه با تقدیر از برترین‌ها و فعالان حوزه وقف در تالار وحدت تهران برگزار شد.

 

به گزارش همشهری آنلاین، برترین‌های وقف صبح یکشنبه در پنجمین همایش وقف و رسانه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، ورزشکاران و هنرمندانی نظیر محمدرضا طالقانی، علی انصاریان، داریوش ارجمند، محمود پاک‌نیت، مجید مظفری و حسن ربیعی رئیس همایش در تالار وحدت تهران تقدیر شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر جواد محمدی استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران به عنوان فعال در توسعه فرهنگ وقف در حوزه بین‌الملل در این همایش مورد تقدیر قرار گرفت.

همچنین محمد سرافراز معاون برون‌مرزی سازمان صدا و سیما، محمدحسین صوفی معاون صدا سازمان صدا و سیما، سعید مقیسه مدیر شبکه 5 سیما، حمیدرضا شیخ محمدی خمسه مدیر رادیو تهران، حسین گودرزی رئیس مرکز پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیما، وحید مدرس‌زاده مجری، محسن حبیبی مدیر گروه معارف اسلامی شبکه دوم سیما و سیدمحمدرضا حسینی بای خبرنگار واحد مرکزی خبر به عنوان برترین فعالان سازمان صدا و سیما در حوزه وقف شناخته شدند.

مجید قلی‌زاده مدیرعامل خبرگزاری تسنیم، سعید پورعلی مدیرعامل خبرگزاری ایسنا، حجت‌الاسلام محمدمهدی محققی مدیرعامل خبرگزاری رسا، الهه رفیعی‌نژاد دبیر سرویس اجتماعی خبرگزاری فارس، مرضیه منگلی دبیر سرویس اجتماعی خبرگزاری ایکنا، محمد شجاعیان مدیرعامل نسیم‌آنلاین و حمیدرضا ارباب سلیمانی مدیرعامل خبرگزاری شبستان نیز در زمینه فعالیت در حوزه وقف در فضای مجازی، مورد تقدیر قرار گرفتند.

محمدتقی روغنی‌ها سرپرست موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران و رضا مختاری سردبیر نشریه سرزمین من از فعالان مطبوعات، محمدحسین لطفی کارگردان و حسن خسروی نیز به عنوان وبلاگ‌نویس قابل تقدیر در حوزه وقف معرفی و تقدیر شدند.

رونمایی از تمبر پنجمین همایش وقف و رسانه

بر طبق این گزارش، تمبر پنجمین همایش وقف و رسانه که با شعار «وقف، رسانه و حماسه اقتصادی» و با اجرای سید جواد هاشمی بازیگر، کارگردان، نویسنده در تالار وحدت تهران برگزار شد، توسط رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و رئیس سازمان صدا و سیما رونمایی شد.

تجلیل از مقام علمی زنده یاد دکتر معتمدنژاد

همچنین سازمان اوقاف و امور خیریه در پنجمین همایش وقف و رسانه به پاس یک عمر تلاش علمی و حرفه‌ای زنده‌یاد دکتر کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران، از مقام شامخ زنده یاد استاد کاظم معتمدنژاد تجلیل نمود و لوح یادبود این همایش را به نماینده خانواده معتمدنژاد تقدیم کرد.

تاکید ابوترابی‌فرد بر خلق ثروت از موقوفات

نایب رئیس مجلس نیز در این مراسم، درآمدهای راحت و بدون زحمت از محل فروش منابع نفت و گاز را مایه سهل‌انگاری در ارتقای بهره‌وری از سرمایه‌ها دانست و گفت: متاسفانه هنوز به درآمدهای ارزان حاصل از فروش نفت فکر می‌کنیم و اقتصاد مبتنی بر عواملی نظیر دانایی، دانش و نوآوری علمی، تولید، کار، ارتقای بهره‌وری، مدیریت مصرف و پرهیز از اسراف، مبدل به سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران در عرصه اقتصادی نشده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد افزود: اقتصاد کشورمان همچنان اقتصاد مبتنی بر مواهب طبیعی است که امیدواریم فعالان حوزه وقف در این راه گامی بلند و استوار بردارند و به تولید و خلق ثروت از موقوفات با همه وجود بیندیشند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در میان دستورها و رهنمودهای دینی «وقف» از جایگاه برجسته و استثنایی برخوردار است، گفت: وقف در همه عرصه‌های دین و حوزه‌های گوناگون زندگی بشر اعم از نماز، حج، روزه، جهاد، توسعه علمی و فرهنگی و اقتصادی جامعه حضور دارد لذا اگر به تعالی و تکامل و تربیت خود می‌اندیشیم باید به مقوله وقف آن هم با گستره جامع آن نگاه ویژه داشته باشیم.

رابطه بهره‌گیری درست از عبادت وقف و شکوفایی اقتصادی

وی افزود: اگر عبادت بزرگ و انسان‌ساز وقف نبود امروز نماز از منزلت و جایگاه شایسته خود برخوردار نبود و اگر این عبادت در متن آموزه‌های دینی از جایگاه برجسته برخوردار نبود امروز توسعه علمی و فرهنگی دنیای اسلام رقم نمی‌خورد. همچنین اگر از این عبادت ارزشمند به درستی بهره می‌گرفتیم امروز از شکوفایی اقتصادی به معنای درست آن در دنیای اسلام بهره‌مند بودیم.

ابوترابی‌فرد با برشمردن نقش ممتاز «وقف» در تربیت انسان و قطع نمودن تعلق‌های انسان از عالم ماده و طبیعت، یادآور شد: کسانی با این عبادت انس می‌گیرند که قبل از خود، دیگران را می‌بینند و با مصالح کلیدی جامعه انس دارند. آنها به میزان فهم درست خود از نیاز امروز و فردای جامعه بشری به عبادت بزرگ وقف دست می‌یابند.

ویژگی‌های واقف هوشمند

وی نمونه‌ای از وقف را وقف ساعات زندگی و هستی برای کسب علم و دانش دانست و گفت: یک واقف هوشمند نیازهای جامعه را به درستی رصد می‌کند. اینکه واقفین هوشمند در تاریخ اسلام سرمایه‌های خود را برای توسعه علمی جوامع اسلامی وقف نمودند حکایت از بینش عمیق آنها به جوامع بشری دارد.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه تمامی مدارس دینی و حوزه‌هایی که راه را برای توسعه علمی و فرهنگی هموار نموده‌اند در پرتوی سنت حسنه وقف شکل گرفته‌اند، افزود: بیشترین موقوفات در کشور بستر مناسبی برای گسترش بستر تحقیق و توسعه علمی در جوامع بشری است. واقفین هوشمند هم در کنار نگاه به توسعه علمی توجه ویژه‌ای به حفظ نمادهای ارزش‌های اسلامی در جامعه از طریق توسعه فرهنگی و دینی جوامع بشری داشتند.

افزایش بهره‌وری از وقف؛ موضوع این است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید به افزایش بهره‌وری موقوفات بیشتر توجه شود، گفت: باید یک عزم و ارده ملی در دولت، مجلس، نهادهای اجرایی، نهادهای نظارتی و رسانه ملی برای افزایش بهره‌وری وقف شکل بگیرد. اگر با یک نقشه راه درست و مبتنی بر مبانی علمی و با استفاده از همه ابزارهای ممکن این راه باز شود، از موقوفات می‌توان به عنوان پشتوانه محکم در مسیر خلق حماسه اقتصادی، اقتصاد مقاومتی و بهره‌گیری شایسته از ثروت‌ها و سرمایه‌ها برای تولید ثروت بیشتر استفاده کرد که البته گمان می‌کنم در این مسیر هنوز در گام‌های اولیه قرار داریم.

وقت مردمی است؛ نمی‌شود و نمی‌توان وقف را دولتی کرد

بر طبق این گزارش، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این همایش گفت: ساختار و احکام وقف مردمی است و نمی‌شود آن را دولتی کرد و به وسیله مردم اداره می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی در پنجمین همایش وقف و رسانه با بیان اینکه انتظار از اصحاب رسانه، مسئولان و هنرمندان تبیین حقیقت وقف است، گفت: وقف یک سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت است که زمان و مکان ندارد. هیچ سرمایه‌ای، ماندگارتر از سرمایه وقف در جامعه اسلامی نداریم چراکه برخی از موقوفات موجود در کشورمان، با گذشت بیش از یازده قرن هنوز وجود دارد و مردم از برکات و عواید آن استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: تعاون، احساس همدردی در ابعاد مختلف به خودی خود خوب است و یکی از عوامل مهم انسجام ملی همین روحیه تعاون است که وقف را یکی از ابعاد ماندگار احسان می‌کند.

حجت‌الاسلام محمدی، کارکرد سازمان اوقاف را متولی شدن موقوفات بی‌سرپرست به عنوان سرمایه ملی دانست و گفت: سازمان اوقاف نیز در برخی حوزه‌های وقف، وظیفه نظارتی دارد. ساختار وقف مردمی است و نمی‌شود آن را دولتی کرد و به وسیله مردم اداره می‌شود.

رئیس سازمان اوقاف، وقف مشارکتی را یکی از روش‌های نوین وقف دانست و اضافه کرد: همه افراد می‌توانند به اندازه وسعت و توان مالی خود با یکدیگر مشارکت کنند و موقوفه‌ای را تأسیس نمایند.

ضرغامی: وقف‌ها باید متناسب به نیازهای جامعه باشد

عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما که دیگر سخنران این همایش بود، گفت: وقف‌ها باید متناسب به نیازهای جامعه باشد و اگر خوب شکل گیرد کمک خوبی به دولت اسلامی است.

ضرغامی افزود: مقام معظم رهبری در زمینه وقف تأکیداتی داشتند و مطرح کردند تا زمانی که زنده هستید برای آن دنیای خود کار کرده و توشه ذخیره کنید؛ معلوم نیست وقتی از دنیا می‌روی چه چیزی نصیب شما می‌شود و چه چیزی برای شما به عنوان ذخیره باقی می‌ماند بنابراین در این دنیا کارهای ماندگار انجام دهید که کار رسانه نیز ماندگار است.

رئیس سازمان صداوسیما گفت: وقتی مقاله‌ای نوشته شده و یا سخنرانی می‌کنیم بدانید کاری به عنوان وقف و رسانه انجام می‌دهید و این موضوع در سطح جهانی مطرح می‌شود و می‌تواند افکار را مدیریت کند بنابراین کار رسانه ماندگار است که باید رضای خدا را در نظر بگیرید. در دنیای رسانه اگر فیلم یا سریالی ساخته می‌شود باید به شکلی در این خصوص توجه کرد که آثار خوب از آن باقی بماند چرا که ممکن است فیلم و سریالی که آثار منفی دارد سال‌ها باقی بماند بنابراین در این زمینه باید بسیار توجه کرد.

اهالی رسانه «واقف» هستند

ضرغامی گفت: رسانه یعنی قدرت و رسانه ماندگار است بنابراین اهل رسانه واقف هستند و باید در این زمینه گام برداشت چرا که کسی که در این زمینه کار انجام دهد به درستی در جامعه تبلیغ کرده و دعوت به نیکی و دستورات الهی کند. برخی افراد کارهایی انجام می‌دهند که بسیار ماندگار است در واقع وقف خود یک عمل ماندگار بوده و متعلق به مردم است. وقتی عمل ارزشمندی صورت می‌گیرد باید به درستی تبیین شود.

رئیس سازمان صداوسیما گفت: وقف‌ها باید متناسب به نیازهای جامعه باشد و اگر خوب شکل گیرد کمک خوبی به دولت اسلامی خواهد شد؛ اکنون دولت، دولت مدرن است و همه، همه مسائل را از دولت می‌خواهند بنابراین با هماهنگی و شکل‌گیری درست وقف می‌توان به کمک دولت اسلامی رفت همچنین ایده‌های خوبی باید در زمینه وقف ایجاد شود و قدمی مؤثری برداشته و بیش از پیش فرهنگ وقف را زنده نگه داریم.

داریوش ارجمند و مرور اسناد وقف 300 سال پیش

این گزارش می‌افزاید: داریوش ارجمند هنرمند نیز در جمع شرکت‌کنندگان در پنجمین همایش وقف و رسانه، منشأ وقف را ایمان دانست و افزود: وقف خود یک رسانه است.

وی با اشاره به سال‌هایی که در حسابداری آستان قدس رضوی خدمت می‌کرده است، گفت: در اسناد موجود در آستان قدس رضوی، وقف‌هایی که مردم در 200 یا 300 سال پیش انجام داده‌اند موجود هستند. در این اسناد مشاهده می‌کنی در روزگاری که هیچ کس برای وقف تبلیغ نمی‌کرد، مردم ملک خود را برای در راه ماندگان یا محصلان و ... وقف می‌کردند.

این هنرمند با بیان اینکه وقف یک لذت درونی است، افزود: وقتی ایمان را بالا ببریم همه چیز درست می‌شود. باید ایمان به درستکاری ترویج شود تا راه وقف باز شود و تعداد واقفان چند برابر شوند.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۲