همشهری آنلاین: همزمان با هفته ارتباطات و روابط عمومی، آئین بزرگداشت استاد محمود مختاریان به پاس ۴۵ سال فعالیت مطبوعاتی، در دانشگاه سوره برگزار شد

 و در آن چهره‌های ارتباطاتی از جمله یونس شکرخواه، فریدون صدیقی، سید فرید قاسمی و مجید رضائیان به ترسیم نگاهی پرداختند که طی سال‌ها از مختاریان برایشان شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، دکتر یونس شکرخواه، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و سردبیر همشهری آنلاین با ستودن رویکرد حرفه‌ای محمود مختاریان، این پیشکسوت مطبوعات را فردی مولد و سرشار از ایده خواند و گفت: «مختاریان بازتاب حرفه خودش هم هست؛ محمود هویت‌زاست؛ صفحه‌آرایی و گرافیک با او هویت می‌گیرد و در هر نشریه‌ای که بوده، نقش سردبیر پنهان را بازی کرده است. او همانند یک حرفه‌ای، همیشه مولد و قانونمدار و منظم است، مثل همه نسل سربی‌ها. او می‌داند آنچه را که یاد گرفته است منتقل کند و بلد است که مثل یک پرچم برای یک قبیله باشد».

مجید رضائیان نیز با بیان اینکه محمود مختاریان را باید با مثلث تجربه، علم و رفتار حرفه‌ای بشناسیم، اظهار کرد: «محمود مختاریان را نباید فقط با روزنامه شناخت چون از روزنامه تا نشریه و مجله و خبرگزاری فعالیت کرده و زبان گرافیکی اینها با هم متفاوت است. امیدواریم قدرش را همه بدانند که می‌دانیم و امیدواریم تجربه‌های این پیشکسوت سریعتر کتاب شود».

سید فرید قاسمی نیز در سخنانی درباره استاد مختاریان، گفت: «مختاریان در بیشتر نشریاتی که حضور داشته، نقش "جمع‌کن" را بازی کرده است. حال ممکن است در ظاهر قضیه، ناظر شکلی بوده یا امور فنی را برعهده داشته است ولی واقعیت این است که ایشان در بزنگاه‌ها به داد محتوا هم رسیده است که برخی اوقات اگر نمی‌رسید، چراغ آن نشریه خاموش می‌شد. مختاریان در هر نشریه‌ای که فعالیت کرده، عمود خیمه آن نشریه بوده است؛ مختاریان نقش خطایاب مطبوعات را ایفا کرده و خطاهایی که از زیر چشم افراد از صدر تا ذیل عبور می‌کرده را گرفته است».

وی با تاکید بر مکتوب شدن دانش و آگاهی‌های استاد محمود مختاریان، افزود: «مختاریان در ظاهر مسئولیت شکلی داشته ولی از محتوا هم غافل نبوده است. ایشان با دو طایفه پله‌ای و آسانسوری کار کرده است یعنی هم با سردبیرهای لایق بوده و هم سردبیرهایی را تجربه کرده که اگر نمی‌شد از در وارد اتاق سردبیری و اتاق تیتر شوند، از سقف وارد می‌شدند! او در یک ربع قرن اخیر، به شاگردپروری و تربیت کادر ورزیده هم مشغول شده که جای قدردانی دارد».

سید فرید قاسمی با انتقاد از اهالی مطبوعات و دست‌اندرکاران برگزاری نکوداشت‌ها که تا کنون نسبت به جمع‌آوری یک زندگینامه جامع و صحیح از محمود مختاریان اقدام نکرده‌اند، گفت: برخی سایت‌ها منتشر کرده‌اند که مختاریان اهل تهران است؛ در صورتی که او اصفهانی است و در ۱۳۲۹ به دنیا آمده است. ما نکوداشت برگزار نمی‌کنیم که فقط نکوداشت برگزار کنیم بلکه همراه با برگزاری بزرگداشت هر استادی شایسته است کارنامه او را هم منتشر کنیم؛ اینگونه است که چنین آئین‌هایی می‌توانند نسل پروری به دنبال داشته باشند».

فریدون صدیقی به عنوان دیگر سخنران این آئین، گفت: «مختاریان همچنان یک راز است. او مانند یک روزنامه‌نگار حرفه‌ای یک آدم غیرقابل پیش‌بینی است که همواره ما را غافلگیر می‌کند. چون چیزخوانده است و گوش می‌کند و کم حرف می‌زند، حرف برای گفتن دارد. قدرت تحلیل خیلی خوبی هم دارد. یک آرتیست به تمام معناست و همیشه رازی برای بیان کردن دارد که ما را غافلگیر می‌کند؛ مرسی آقای مختاریان».

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی رئیس موسسه اطلاعات هم در این مراسم از توجه ویژه دانشکده ارتباطات دانشگاه سوره به تربیت نیروهای مومن و کاردان تقدیر کرد و بر تلاش‌های استاد مختاریان در طول نیم قرن فعالیت رسانه‌ای ارج نهاد.

دکتر حسن بشیر دانشیار دانشگاه امام صادق(ع) نیز با تشکر از دانشگاه سوره و حوزه هنری برای برگزاری بزرگداشت استاد محمود مختاریان، اظهار داشت: در یازده سالی که از انگلیس به ایران بازگشتم متوجه اخلاق بی‌نظیر، صداقت، تجربه، عمق نظر، تلاش برای انتقال تجربه و تواضع بی‌نظیر آقای مختاریان شدم.

بشیر، همچنین در گفتاری با عنوان «رسانه‌ها و گفتمان انتخابات» به کارکردهای رسانه‌ها در دوره حاضر و عصر دیجیتال و رسانه‌های مجازی گفت: در دوره حاضر رسانه‌ها باید گفتمان‌ساز باشند.

در پایان این آئین، ۴۵ سال فعالیت مطبوعاتی استاد محمود مختاریان با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، دکتر یونس شکرخواه، دکتر محمد روشن رئیس دانشگاه سوره، استاد سید فرید قاسمی، فریدون صدیقی، مجید رضائیان و جمع دیگری از اساتید و دست‌اندرکاران حوزه ارتباطات و رسانه مورد تجلیل قرار گرفت.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴