گروه اقتصادی: رئیس مجلس در نشست خبری هفتگی خود در مورد چارچوب جدید بودجه‌ سال 87 تأکید کرد که مجلس در بررسی این لایحه کاملاً مستقل عمل خواهد کرد.

این اظهارات غلامعلی حدادعادل، در پاسخ به سؤالی درباره درخواست رئیس‌جمهوری از مجلس برای تصویب لایحه بودجه 87 با کمترین تغییرات مطرح شد.

رئیس‌جمهوری، روز دوشنبه به هنگام تقدیم لایحه بودجه سال آینده از مجلس درخواست کرده بود که لایحه بودجه دولت را با کمترین اصلاحات به تصویب برسانند.

محمود احمدی‌نژاد افزود: اجازه دهیم یک بار بودجه‌ای که منطقی تنظیم شده و شاکله متناسبی دارد به اجرا برسد تا در پایان سال ارزیابی کنیم بودجه چه نقاط ضعف و قوتی داشته چراکه هم‌اکنون نمی‌توانیم این ارزیابی را داشته باشیم زیرا شاکله بودجه یک شاکله نامتناسب است. 

غلامعلی حدادعادل، رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در این باره گفت: شکل قبلی لایحه‌ بودجه اشکالاتی داشت که بر مبنای اتفاق‌نظر دولت و مجلس برای پالایش و پیرایش آن تلاش شد زیرا ما معتقد و خواهان شفافیت بودجه‌ای هستیم که تمام مسئولیت‌ها در آن مشخص باشد.

حداد عادل، با بیان این که وظیفه‌ دولت تهیه و تنظیم لایحه‌ بودجه و وظیفه‌ مجلس تصویب آن است، گفت: بودجه فرآیندی است که از دولت شروع و در مجلس به پایان می‌رسد. بنابراین باید با کار کارشناسی مجلس روبه‌رو باشد. زیرا اگر مجلس با پیشنهادات دولت موافق باشد که کار انجام می‌شود اما اگر مخالف باشد قطعاً مجلس نظر مستقل خود را اعمال خواهد کرد.

ناهماهنگی در اعلام ارقام

لایحه بودجه 278 هزار میلیارد تومانی سال 1387 کل کشور، روز دوشنبه از سوی رئیس‌جمهوری به مجلس تقدیم شد.

از این رقم 72 هزار میلیارد تومان آن بودجه عمومی دولت و 206 هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات وابسته به دولت است.

این در حالی است که رئیس‌جمهوری در سخنرانی خود در صحن علنی مجلس به هنگام تقدیم لایحه بودجه، حجم آن را 274 هزار میلیارد تومان، حجم بودجه عمومی دولت را 71 هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت را 203 هزار میلیارد تومان عنوان کرده بود.

تورم 6/15درصدی در بودجه 87

معاون اقتصادی و هماهنگی بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری، نیز در نشستی خبری به تشریح ویژگی‌های بودجه سال آینده پرداخت و از رشد متوسط 6 درصدی حقوق کارکنان دولت در لایحه بودجه خبر داد و تورم 6/15 درصدی برای سال آینده پیش‌بینی کرد.

به گزارش مهر، علی عسگری افزود: بهای پایه هر بشکه نفت در لایحه بودجه سال آتی 7/39 دلار دیده شده است.

وی عیدی پیشنهادی در بودجه 86 را 200 هزار تومان و در بودجه 87 را 250 هزار تومان مطرح کرد.

وی افزود: افزایش حقوق بازنشستگان نیز در سال آینده همانند کارمندان 6 درصد خواهد بود. البته بخشی از بدهی‌های صندوق بازنشستگی در قالب بودجه امسال و اصلاحیه پرداخت می‌شود.

زمانبندی بررسی بودجه 87 در مجلس

حمیدرضا حاج بابایی نماینده همدان و عضو هیأت‌رئیسه مجلس هفتم در پایان جلسه علنی روز دوشنبه مجلس، اظهار داشت: نمایندگان ملت تا 26 دی ماه فرصت دارند پیشنهادهای خود را درباره بودجه 87 به کمیسیون‌های تخصصی ارائه کنند.

وی با بیان اینکه کمیسیون های تخصصی از 27 دی ماه تا 6 بهمن پیشنهادها را بررسی و گزارشی در این زمینه به کمیسیون تلفیق ارسال خواهند کرد، افزود: کمیسیون تلفیق نیز تا 20 بهمن فرصت رسیدگی به لایحه بودجه را خواهد داشت.

این عضو هیأت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد که هیأت‌رئیسه مجلس طی روزهای 21 و 22 بهمن گزارش نهایی کمیسیون تلفیق را در اختیار نمایندگان قرار می‌دهد و از روز 23 بهمن در 3 نوبت کاری بررسی بودجه 87 آغاز خواهد شد و ان‌شاء‌الله تا اوایل اسفند به پایان می‌رسد.

برچسب‌ها