تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۲

میوه پاپایا یا پاپایای هاوایی یک میوه خوشمزه و سرشار از مواد مغذی است که در مناطق گرمسیری رشد می‌کند. این میوه دارای پوستی نازک و براق است که داخل آن پر از دانه‌های سیاه رنگ و براق است. این میوه دارای طعم شیرین و ملسی است و معمولا به صورت ترشی و سس در تهیه غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: پاپایا یک میوه گرمسیری سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است. برخی از ترکیبات موجود در پاپایا ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشند و سلامت قلب را بهبود بخشند.

خوشمزه و سرشار از مواد مغذی

منشا پاپایا در آمریکای مرکزی و جنوب مکزیک است اما اکنون در بسیاری از نقاط دیگر جهان رشد می کند. این میوه حاوی آنزیمی به نام پاپائین است که می‌تواند زنجیره‌های پروتئینی سخت موجود در گوشت ماهیچه ها را از بین ببرد. به همین دلیل، هزاران سال است که مردم از پاپایا برای نرم کردن گوشت استفاده می‌کنند. این میوه شکلی شبیه به گلابی دارد و می‌تواند تا ۵۱ سانتی متر طول داشته باشد. پوست پاپایا در زمانی که هنوز نرسیده سبز و در هنگام رسیدن نارنجی است در حالی که گوشت آن زرد، نارنجی یا قرمز است. یک پاپایای کوچک ۱۵۲ گرمی حاوی:

اثرات آنتی اکسیدانی قوی

آنتی اکسیدان‌ها، از جمله کاروتنوئیدهای موجود در پاپایا، می توانند رادیکال‌های آزاد را خنثی کنند. رادیکال‌های آزاد مولکول های واکنشی هستند که در طول متابولیسم بدن شما ایجاد می‌شوند. آن‌ها می‌توانند استرس اکسیداتیو را افزایش دهند که می‌تواند منجر به بیماری شود. مطالعات نشان می‌دهد که پاپایای تخمیر شده می‌تواند استرس اکسیداتیو را در افراد مسن و افراد مبتلا به پیش دیابت، کم کاری تیروئید خفیف و بیماری کبدی کاهش دهد

خواص ضد سرطانی

تحقیقات نشان می‌دهد که لیکوپن موجود در پاپایا می‌تواند خطر سرطان را کاهش دهد. همچنین ممکن است برای افرادی که تحت درمان سرطان هستند مفید باشد. پاپایا ممکن است با کاهش رادیکال‌های آزاد که به بهبود سرطان کمک می‌کنند، عمل کند. علاوه بر این، پاپایا ممکن است اثرات منحصر به فردی داشته باشد که در سایر میوه‌ها مشترک نیست. در میان ۱۴ میوه و سبزیجات با خواص آنتی اکسیدانی شناخته شده، تنها پاپایا فعالیت ضد سرطانی در سلول‌های سرطان سینه نشان داد.

بهبود سلامت قلب

افزودن پاپایا بیشتر به رژیم غذایی ممکن است سلامت قلب شما را تقویت کند. مطالعات نشان می‌دهد که میوه‌های سرشار از لیکوپن و ویتامین C ممکن است به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کنند. آنتی اکسیدان‌های موجود در پاپایا ممکن است از قلب شما محافظت کند و اثرات محافظتی کلسترول HDL خوب را افزایش دهد. در یک مطالعه، افرادی که مکمل پاپایای تخمیر شده را به مدت ۱۴ هفته مصرف کردند، نسبت به افرادی که دارونما دریافت کردند، التهاب کمتر و نسبت بهتری از کلسترول بد به خوب داشتند.نسبت بهبود یافته با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است.

مبارزه با التهاب

التهاب مزمن ریشه بسیاری از بیماری‌ها است و غذاهای ناسالم و انتخاب سبک زندگی اشتباه می‌توانند روند التهابی را تحریک کنند. مطالعات نشان می‌دهد که میوه‌ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان مانند پاپایا به کاهش نشانگرهای التهابی کمک می‌کنند. به عنوان مثال، یک مطالعه اشاره کرد که مردانی که مصرف میوه‌ها و سبزیجات سرشار از کاروتنوئید را افزایش دادند، کاهش قابل توجهی در CRP، یک نشانگر التهابی خاص داشتند.

بهبود هضم

آنزیم پاپائین موجود در پاپایا می تواند هضم پروتئین را آسان تر کند. مردم مناطق گرمسیری پاپایا را دارویی برای یبوست و سایر علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) می‌دانند. در یک مطالعه، افرادی که به مدت ۴۰ روز یک رژیم غذایی مبتنی بر پاپایا مصرف کردند، بهبود قابل توجهی در یبوست و نفخ داشتند . نشان داده شده که دانه‌ها، برگ‌ها و ریشه‌های این میوه نیز برای درمان زخم در حیوانات و انسان‌ها می‌تواند موثر باشد.

محافظت در برابر آسیب‌های پوستی

پاپایا علاوه بر اینکه بدن شما را سالم نگه می‌دارد، می‌تواند به پوستی شاداب‌تر و جوان‌تر به نظر برسد. اعتقاد بر این است که رادیکال‌های آزاد به دلیل فعالیت بیش از حد مسبب بسیاری از چین و چروک، افتادگی و سایر آسیب‌های پوستی است که با افزایش سن رخ می‌دهد. ویتامین C و لیکوپن موجود در پاپایا از پوست شما محافظت می‌کند و ممکن است به کاهش این علائم پیری کمک کند.

بیشتر بخوانید:

منبع: همشهری آنلاین