تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۰

اگر از تخم مرغ زده شده‌اید یا به توصیه پزشک مصرف این ماده غذایی را باید کاهش دهید یا از رژیم غذایی خود حذف کنید و به دنبال جایگزین های گیاهی برای تخم مرغ در دستور العمل‌های غذایی مورد علاقه خود هستید؟ گزینه‌های گیاهی زیادی برای این جایگزینی وجود دارد که به حفظ سلامت شما نیز کمک می‌کند.

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: تخم مرغ در پخت و پز کاربردهای مختلفی دارد، مانند دادن خاصیت خمیری به غذا، اضافه کردن رطوبت یا تامین مقدار زیادی پروتئین مورد نیاز بدن. اما برای این ماده غذایی جایگزین‌های مختلفی در دستور العمل‌های غذایی وجود دارند تا بافت و رنگ و خاصیت یکسان تخم مرغ‌ها را تکرار کنند.

به گزارش تایمز آف ایندیا، جایگزین‌های زیادی از تخم مرغ از مواد معمولی مانند دانه چیا که به راحتی در خانه شما یافت می‌شود تا راه حل‌های خلاقانه تر مانند موز له یا پوره شده و سس سیب، وجود دارد که می تواند به شما در پخت کلوچه‌های مورد علاقه یا پختن یک غذای سالم کمک کند. [آشنایی با روش تهیه پوره میوه] در این مطلب به ۸ جایگزین تخم مرغ اشاره می‌کنیم که می‌توانید بدون به خطر انداختن طعم غذا به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

سس سیب

سس سیب پوره‌ای است که از سیب پخته شده تهیه می‌شود. این ماده غذایی اغلب با ادویه‌های دیگر مانند جوز هندی یا دارچین شیرین می‌شود. این یک جایگزین عالی برای تخم مرغ در پخت است. استفاده از یک چهارم فنجان (حدود ۶۵ گرم) سس سیب برای جایگزینی یک تخم مرغ در دستور العمل‌های غذایی کافی است.

پوره موز

یکی دیگر از جایگزین‌های محبوب تخم مرغ، موز له یا پوره شده است که برای کیک، کلوچه، براونی و پخت سریع نان ایده آل است. می توانید از سایر غذاهای پوره شده مانند کدو تنبل و آووکادو نیز استفاده کنید. برای بهترین نتیجه، هر تخم مرغ را با نصف یک موز بزرگ جایگزین کنید.

دانه چیا

دانه چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳، فیبر و سایر ترکیبات گیاهی مفید است. هنگامی که در پخت استفاده می‌شود، بافتی متراکم و سنگین ایجاد می‌کند که برای وافل، کلوچه، نان و کلوچه مناسب است. خوردن یک کاسه پودینگ دانه چیا بسیار سالم است. برای جایگزینی یک تخم مرغ، ۷ گرم دانه چیا را با سه فنجان آب مخلوط کنید.

توفو

پنیر توفو، ساخته شده از شیر تغلیظ شده سویا، یک جایگزین غنی از پروتئین است. حدود ۶۰ گرم توفو به راحتی می تواند جایگزین یک تخم مرغ شود. محتوای بالای آب آن باعث نرمی غذا می‌شود و طعم خنثی توفو در بسیاری از غذاهای پخته شده به خوبی جواب می‌دهد. همچنین می‌توان از آن در سوپ استفاده کرد.

ماست یا دوغ

ماست و دوغ هر دو سرشار از پروتئین هستند و جایگزین بسیار خوبی برای تخم مرغ می‌شوند به خصوص در غذاهای دارای کیفیت خامه‌ای مانند سالاد تخم مرغ. برای دستیابی به بهترین نتیجه در پخت و پز، از ماست ساده یا بدون شیرینی استفاده کنید.

هوموس

این غذای لبنانی طعم‌دار و خامه‌ای تشکیل شده از نخود و سیر و روغن زیتون بسیار مغذی است و به تنظیم قند خون و ارتقای سلامت قلب کمک می‌کند. هوموس را می‌توان را به عنوان جایگزینی برای بافت تخم مرغ آب پز، به عنوان دیپ یا در ترکیب کلاسیک نان هوموس و پیتا، نان لواش یا نان تافتون استفاده کرد.

حبوبات

حبوباتی مانند لوبیا، نخود و عدس سرشار از پروتئین هستند و می‌توان از آن‌ها در بسیاری از غذاها استفاده کرد. آن‌ها را می‌توان به عنوان جایگزین تخم مرغ در بسیاری از دستور العمل‌ها گنجاند و جایگزینی آسان و مبتنی بر گیاه را ارائه داد.

کره‌های آجیلی

کره‌های آجیلی مانند کره بادام یا کره بادام زمینی می‌توانند جایگزین تخم مرغ در اکثر دستور العمل‌های غذایی شوند. حدود ۶۰ گرم از هر نوع کره آجیل می‌تواند جایگزین یک تخم مرغ شود و طعمی منحصر به فرد به اسموتی‌ها و غذاهای پخته شده اضافه کند.

بیشتر بخوانید:


منبع: همشهری آنلاین