آناهیتا گودرزی*: انعکاس خبر ابلاغ طرح تفصیلی جدید شهر تهران که پیرو چندین سال تلاش مستمر متخصصین و کارشناسان شهرسازی و مدیریت شهری تهیه و در بررسی‌های متعدد کارشناسی اصلاح و نهایی شده است، امیدهای فراوانی را در اذهان صاحب‌نظران، مردم و همه دلسوزان در عرصه شهری برانگیخته است، چرا که مدت‌هاست که طرح جامع و تفصیلی قدیمی شهر تهران پاسخگوی کارآمدی در زمینه همه مسائل جدید شهر با همه تنوع، پیچیدگی و تکثر آن نبود.

شهر تهران

طرح جامع جدید شهر تهران برمبنای اصول و راهبردهای توسعه پایدار براساس راهبردهایی چون ارتقای نقش و جایگاه تهران، توسعه اجتماعی و ساماندهی اسکان جمعیت، توسعه اقتصادی و رونق فعالیت شهر تهران، بهبود وضعیت شبکه‌های ارتباطی و نظام حمل‌ونقل و ترافیک، حفاظت از محیط‌زیست و توسعه فضاهای سبز و گردشگری، بهسازی و نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران و...تهیه و تدوین شده است.

همچنین با ترسیم این راهبردها طرح‌های تفصیلی مناطق 22 گانه شهر تهران نیز با توجه به پتانسیل‌ها و ویژگی‌های هر منطقه تهیه شده است. در این طرح، مناطق همانند اندام‌های مختلف پیکره‌ای واحد، به ایفای نقش و وظیفه خود در شهر تهران می‌پردازند، به نوعی که در عین تکثر، در مجموع نمایانگر وحدت در رعایت اصول و مبانی هستند.

از این پس اداره شهر براساس اسناد و ضوابط طرح تفصیلی خواهد بود و شاهد اعمال سلیقه‌ها و تصمیمات مقطعی که به ناگزیر در مواردی اتخاذ می‌‌شد، نخواهیم بود.

در این طرح برای همه سطوح شهری تعیین تکلیف شده و عرصه‌هایی نیز برای طرح‌های عمومی و جهت اختصاص به خدمات شهر پیش‌بینی شده است.

از دیگر نقاط قابل توجه این طرح که راهبردی - ساختاری است برخلاف طرح‌های پیشین، انعطاف در پاسخگویی به مسائل و نیازهای محتمل در طول زمان است. اما نکته بسیار مهم در این طرح کلان و استراتژیک همانند هر طرح دیگری، تحقق یافتن اهداف آن است؛ در این‌خصوص در فصول پایانی طرح جامع شهر تهران، شروط و الزامات تحقق‌پذیری طرح بیان شده‌ است.

از جمله وظایفی که می‌توان برای مجموعه مدیریت شهری در این راستا برشمرد عبارتند از:
الف - قوه مجریه: شهرداری و شورای شهر تهران باید نسبت به برنامه‌ریزی جهت برگزاری جلسات و نشست‌های عام و تخصصی با وزارتخانه‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش، نیرو، بهداشت، سازمان تربیت بدنی و... مرتبط با حیطه وظایف آنها به‌منظور برنامه‌ریزی تأمین خدمات گوناگون مورد نیاز شهری اقدام کرده و به‌طور مستمر ضمن تعامل با نهادهای مذکور پیگیر تحقق خدمات مختلف شهری باشد.

ب- قوه مقننه: تعامل با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌ویژه فراکسیون مدیریت شهری مجلس جهت انعکاس ضرورت‌ها و نیازهای شهری در قالب لایحه و اخذ مصوبات راهگشای اداره امور شهر، همچنین اختصاص مبالغی از بودجه سالانه کشور به شهرداری تهران به‌منظور صیانت از حقوق عمومی به‌ویژه در کلانشهر تهران به‌عنوان پایتخت سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و نیاز به تملک فضاهای سبز، حفظ و نگهداری محدوده‌های جنگلی، روددره‌ها و شریان‌های حیاتی جهت حفظ محیط‌زیست شهر، ارتقای حمل‌ونقل ریلی و... .

ج- قوه قضاییه: ایجاد هماهنگی درخصوص آرای صادره توسط دیوان عدالت اداری، اصلاح قانون ثبت و پیروی از ضوابط و مقررات طرح جامع در تفکیک و افراز اراضی، تنظیم سند و...، دستیابی به وحدت رویه و درنهایت با عنایت به مؤثر بودن همه سازمان‌ها و نهادهای ذی‌مدخل در اداره امور شهر از سویی و همچنین مخاطبان اصلی طرح که شهروندان آن هستند مجموعه مدیریت شهری تهران باید بتواند رسالت عظیم خود را نسبت به معرفی عناصر و ساختارهای طرح‌های تفصیلی مناطق ایفا کند و آگاهی‌بخشی فعال، مستمر و شایسته‌ای را به شهروندان انجام دهد و به این منظور علاوه بر استفاده از رسانه‌های مکتوب، دیداری و شنیداری، با یاری نهادهای عمومی و مردمی ازجمله شورایاری‌های محلات (به سبب دارا بودن نقش نزدیک و بدون واسطه با مردم) به انجام این مهم نایل شود.

* کارشناس شهرسازی در اداره کل شهرسازی و طرح‌های شهری

کد خبر 133439

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز