همشهری آنلاین: تحلیلگر معروف آمریکایی اذعان کرد آمریکا جنگ مخفی برضد ایران به راه انداخته است.

farid zakaria

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان‌، مجری این شبکه گفت: اگر تصاویر منتشر شده ایران درباره هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی درست و واقعی باشد و اینکه ایرانی‌ها یا سامانه هدایت آن را هک کرده یا اینکه به هر شیوه دیگری به زمین نشانده باشند، به هرحال این مساله نشان دهنده شروع نوعی جنگ مخفی آمریکا بر ضد ایران است. آیا اینطور نیست؟

فرید زکریا اندیشمند سیاسی و تحلیلگر مجله نیوزویک در سی ان ان گفت  بی‌تردید همینطور است. نباید فراموش کرد که آمریکا در عملیات مخفیانه برضد ایران بسیار فعال است.

هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا یکی از مولفه‌های مورد استفاده برای این منظور است. درعین حال آمریکا از شمار زیادی از مخالفان رژیم ایران و همچنین گروه‌های خاص حمایت مالی میکند که در مرزهای ایران فعالیت میکنند.

در عین حال درباره این هواپیمای بدون سرنشین باید توجه داشت که آیا ایران از شیوه‌های نامتقارن یا جنگ نامتقارن برای برخورد با آمریکا استفاده می‌کند یا خیر.

ایران نمی‌تواند هواپیمای بدون سرنشین بسازد و درنتیجه احتمالا مقامات ایرانی به این نتیجه رسیده‌اند که در سامانه هدایت هواپیماهای بدون سرنشین مذکور نفوذ کنند و با هک کردن آنها، این پرنده‌ها را به زمین بنشانند و البته درست هم هست با توجه به اینکه خسارتی به این هواپیما وارد نشده است، ایرانی‌ها به نوعی سامانه این هواپیما را هک کرده‌اند.

این اقدام، مصداق بسیار جالبی از جنگ نامتقارن است. چینی‌ها از این شیوه‌ها در تقابل با آمریکا استفاده کرده‌اند و ایران نیز بی تردید این مساله را بررسی می‌کند.

مجری شبکه در ادامه درپاسخ به سوالی درباره پیامدهای سرنگونی این هواپیمای آمریکایی گفت: اینکه گفته می‌شود ایرانی‌ها نمی‌دانند با این هواپیمایی که در اختیار دارند چه کار کنند به هیچ وجه درست نیست. اینگونه اظهارات احمقانه است.

ایران کشوری بسیار پیشرفته است. جامعه ایران پیشرفته است. ایرانی‌ها سانتریفیوژ میسازند و برنامه هسته‌ای دارند. در ساخت هواپیماهای بدون سرنشین نیز از فناوری‌های بسیار پیشرفته استفاده می‌شود. ایرانی‌ها به این نوع فناوری علاقه مند هستند.

در ساخت این هواپیماها از فناوری‌های بسیار جدید آمریکا استفاده شده است. در عین حال باید توجه داشت ایرانی‌ها در حال حاضر، چیزی را در اختیار دارند که روس‌ها و چینی‌ها خواهان آن هستند.

شیوه‌های مختلفی وجود دارد که از طریق آن ایران می‌تواند فناورهای موجود در این هواپیماهای بدون سرنشین را به چین یا روسیه بدهد و درعین حال بتواند مسوولیتش را در انتقال این اطلاعات انکار کند.

ایران می‌تواند عکس‌ها یا طرح کلی این هواپیما را به پکن و یا روسیه بدهد. با این اوصاف، این هواپیما می‌تواند بعنوان یک برگ برنده در دست ایران در تعامل با دیگر کشورها باشد.

کد خبر 153400
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز