همشهری آنلاین: قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در خصوص وضعیت سهمیه سوخت آژانس‌ها، وانت‌ بارها و موتور سکلیت‌ها توضیحاتی ارائه کرد.

سوخت سهمیه

به گزارش ایسنا، عبدالله جلالی در نشست خبری که با محوریت ساماندهی آژانس‌ها و وانت بارها انجام شد، با بیان اینکه آژانس‌ها در کشور دارای وضعیت‌های متفاوتی هستند افزود: برخی از آژانس‌ها تحت نظر اتحادیه صنفی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و دسته‌ای دیگر در طرح‌های کوچک تحت پوشش شهرداری‌ها قرار دارند که این موضوع موجب شد جمع‌آوری اطلاعات و ساماندهی آژانس‌ها سرعت کافی را نداشته باشد.

 وی افزود: برای برطرف کردن این مشکل تولید و ابطال کارت سوخت آژانس‌ها در شرایطی که به صورت دستی انجام می‌شد از اول دی ماه به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

 جلالی در ادامه با اشاره به تخلفات کرایه‌ای برخی آژانس‌ها اظهار کرد: گزارشاتی مبنی بر تخلفات کرایه‌ای آژانس‌ها به دست ما رسید که در این زمینه از وزارت بازرگانی خواهش کردیم بر این موضوع نظارت داشته باشد و با هر تخلف کرایه‌ای در جابجایی برخورد کند.

 وی با تاکید بر آمادگی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت برای برخورد با متخلفان بیان کرد: حمایت‌های دولتی مانند بیمه و سوخت از این افراد قطع یا از مجموعه فعال خارج می‌شوند. در این زمینه شهروندان نیز می‌توانند با تماس با شماره 124 وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین شماره پیامک 3000020 ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در این زمینه اطلاع رسانی کنند.

 قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با بیان اینکه در حال حاضر سهمیه سوخت آژانس‌ها برابر با 300 لیتر در ماه است افزود: تعداد کل تاکسی‌های دارای کارت سوخت در حال حاضر 220 هزار خودرو در کشور است که پراکندگی آن به صورت استانی در کشور نیز مشخص شده است و با ساماندهی مکانیزه آژانس‌ها رسیدگی به اطلاعات دقیق و توزیع مناسب آنها در بین استان‌ها نیز تسهیل می‌شود.

 وی همچنین از بازنگری در نرخ آژانس‌ها خبر داد و گفت: بازنگری در نرخ آژانس‌ها نیز برای تناسب نرخ کرایه با آن شهر در حال انجام است.

 جلالی همچنین از پرداخت الکترونیکی آژانس‌ها برای شناسایی آمار این خودروها خبر داد و گفت: رانندگان باید یک دوره آموزشی را نیز برای دریافت درجه بگذرانند. این درجه‌بندی که از رتبه پنج شروع می‌شود شامل اخلاقیات، آشنایی راننده برای کار کردن در این زمینه، شرکت و موفقیت در دوره‌های آموزشی، حسن سابقه خدمت و سطح ایمنی و راحتی خودرو می‌شود.

 قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در ادامه با بیان اینکه یک میلیون و 200 هزار وانت بار در قالب درون شهری و برون شهری ثبت نام و شناسایی شده‌اند، افزود: چنانچه در مردادماه سال جاری 25 درصد از سوخت وانت بارهایی که در طرح شناسایی شرکت نکردند، کسر شد امسال نیز 700 هزار وانت باری که از قافله ساماندهی عقب ماندند منتظر مرحله بعدی کسر سهمیه سوخت تا حد خودروهای شخصی باشند.

 جلالی افزود: وانت بارهای شناسایی شده بتدریج فراخوان و برای راننده خودرو کارت هوشمند صادر می‌شود.

 وی در خصوص کسر سهمیه سوخت این گروه از وانت بارها توضیح داد: در دوره گذشته سهمیه سوخت وانت بار دوگانه سوز نوع یک مشابه وانت پیکان از صد لیتر به 75 و وانت بار تک سوخت از 200 لیتر به 150 لیتر کاهش یافت. همچنین سهمیه سوخت وانت بار دوگانه سوز مشابه نیسان وانت از 200 لیتر به 150 و وانت بار تک سوخت از 400 لیتر به 300 لیتر کاهش یافت که این کاهش سهمیه در مرحله بعدی نیز به سطح 60 لیتر مانند خودروهای شخصی تنزل پیدا می‌کند.

 وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر هفت میلیون و 800 هزار موتورسیکلت کارت سوخت دریافت می‌کنند، افزود: بخشی از این رقم ممکن است اصلا وجود نداشته باشد و بیش از یک میلیون موتورسیکلت نیز توسط پلیس راهور توقیف شده‌‌اند و بخشی دیگر هم در طرح ملی تعویض پلاک شرکت نکرده‌اند.

 جلالی با بیان اینکه سن فرسودگی هر موتورسیکلت 12 سال تعیین شده است افزود: موتورسیکلت با داشتن آلودگی‌های متعدد صوتی، زیست محیطی و همچنین ناامنی و ایمنی بسیار پایین بیشترین سهم تصادفات داخل شهر را به خود اختصاص داده است.

 قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اشاره به موتورسیکلتی که سه تا شش ماه از توقیف آن می‌گذرد و دارای سن فرسودگی بیش از 10 سال است افزود: کارت سوخت این دسته از موتورهای توقیف شده باطل، موتور به عنوان اسقاطی تلقی می‌شود تا دیگر به چرخه خرید و فروش باز نگردند.

 وی افزود: موتورسیکلت‌های دارای سن فرسودگی زیر 10 سال نیز برای تغییر پلاک باید به سیستم شماره گذاری مراجعه نمایند. امکان خدمات دهی به آن دسته از موتورسیکلت‌هایی که برای تغییر پلاک مراجعه نکنند صورت نمی‌گیرد و ممکن است ارائه خدمات بنزینی نیز به این گروه قطع شود.

 وی همچنین با اشاره به اینکه ارزش خود موتورسیکلت در برخی موارد بسیار کمتر از جریمه است گفت: بزودی از موتورسیکلت‌های بنزینی خریداری شده حمایت سوختی انجام نمی‌شود و حمایت‌ها تنها به موتورسیکلت‌های برقی تعلق می‌گیرد. این طرح بعد از تصویب در ستاد هدفمندی یارانه‌ها در یک تا دو هفته آینده اجرا می‌شود که در صورت تصویب، سهمیه سوخت موتورسیکلت‌های بنزینی جدید قطع خواهد شد و لذا خط تولید موتورسیکلت‌های بنزینی هم بهتر است برقی شوند.

 وی همچنین در پایان در پاسخ به یکی از خبرنگاران مبنی بر تصمیم‌گیری جدید در مورد قیمت سوخت گفت: هیچ پیشنهاد جدی برای قیمت و میزان سهمیه سوخت دی ماه داده نشده و این میزان ممکن است مانند آذرماه اعلام شود.

کد خبر 153837
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز