همشهری آنلاین: توضیح درباره دستگیری 3 مرزبان توسط پاکستان، شهادت سرباز ایرانی ‌با 14 گلوله‌مرزبانان‌آذربایجانی، برنامه تامین معیشت مرزنشینان، نجات شناور ایرانی توسط آمریکاییها و استفاده از پهپاد ایرانی برای کنترل مرز مهمترین اظهارات فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی است.

ذوالفقاری سردار

به گزارش مهر، سردار حسین ذوالفقاری  در نشست خبری با اشاره به کشف 50 تن مواد مخدر از سوی ماموران مرزبانی در 9 ماهه امسال اظهار داشت: این میزان کشفیات نسبت به مدت مشابه سال قبل 18 درصد افزایش داشته است. همچنین کشفیات سلاح قاچاق نسبت به مدت مشابه سال گذشته 73 درصد افزایش یافته است.

 به گفته ذوالفقاری، میزان کشفیات مشروبات الکلی امسال 80 درصد افزایش یافته است این در حالیست که میزان درگیری با اشرار 17 درصد و سوخت قاچاق یک درصد کاهش داشته است.

 فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی از کاهش 24 درصدی کشف گیرنده ماهواره  خبر داد و افزود: به نظر می رسد طرح جمع آوری ماهواره در داخل کشور و برخورد با توزیع کنندگان عامل کاهش کشفیات گیرنده‌های ماهواره است. همچنین در این مدت میزان دستگیری متجاوزان مرزی به دلیل بهبود کنترل ها 26 درصد و تردد عابران غیر مجاز از کشور 16 درصد کاهش یافته است.

 احداث 300 کیلومتر جاده مرزی با بودجه سال 89

 وی با بیان اینکه همزمان با تخصیص بودجه سال 89 طرح انسداد مرز 300 کیلومتر جاده مرزی آغاز شد تاکید کرد: همچنین در این مدت 90 کیلومتر سیم خاردار، 106 کیلومتر کانال، 20 کیلومتر دیوار بتنی و 249 واحد مرزی ایجاد شد. ضمن اینکه تعداد زیادی رادار و دوربین های دید در شب نیز به تجهیزات مرزبانی اضافه شد.

 بهبود وضعیت برخورد با قاچاقچیان همزمان با تصویب قانون جدید مبارزه با قاچاق

 فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی با بیان اینکه قانون جدید مبارزه با قاچاق تا پایان امسال نهایی می‌شود، تاکید کرد: با تصویب این قانون مبارزه با قاچاقچیان وضعیت بهتری پیدا می‌کند و دستاوردهای خوبی در این زمینه خواهیم داشت. ضمن اینکه طرح جامع مرز در شورای عالی امنیت ملی مطرح شده است و شورای مرز نیز به زودی تشکیل شده و تمام برنامه‌های مرزی در این شورا مطرح و در رابطه با آن تصمیم گیری می‌شود.

 اجرای طرح ملی مانیتورینگ مرز

 سردار ذوالفقاری از اجرای طرح ملی مانیتورینگ مرز خبر داد و افزود: در این طرح مرز در مرکز کشور و مرکز شهرستانها به صورت زنده رصد می‌شود.

 طرح مکانیزاسیون معابر رسمی

 به گفته فرمانده مرزبانی ناجا، طرح مکانیزاسیون معابر رسمی کشور به زودی اجرایی می‌شود و طی آن 30 معبر رسمی برای تردد خودروها، تشخیص هویت و تردد افراد مکانیزه می شود.

 استفاده از تجهیزات جدید دریابانی

 ذوالفقاری از استفاده از تجهیزات جدید دریابانی و جذب نیروهای متخصص در رشته‌های الکترونیک و مکانیک  خبر داد و گفت: امسال جذب نیرو در دریابانی به صورت تخصصی انجام می‌شود ضمن اینکه ساخت شناور گلف توسط متخصصان داخلی در دستور کار قرار گرفته است. این در حالیست که مهندسی رزمی نیز به منظور حفظ امنیت مرزها و نگهداری از تجهیزات مرزی به زودی راه اندازی می شود.

 استفاده از پهپادهای داخلی برای کنترل مرز

 فرمانده مرزبانی کشور با اشاره به استفاده از پهپادهای داخلی برای کنترل مرزها تاکید کرد: تست برخی از پهپادها انجام شده است و کارآیی آنها مورد تایید مرزبانی قرار گرفته است. نیازها و خواسته‌های خودمان را به سازندگان پهپاد اعلام کرده‌ایم و ارتباط خود را نیز با صنعت برقرار کردیم.

 نجات شناور ایرانی از دست دزدان دریایی سومالی توسط شناور آمریکایی

 وی در خصوص نجات یکی از شناورهای صیادی ایران توسط آمریکایی‌ها، گفت: در یک ماه گذشته یکی از شناورهای صیادی ایران که به سمت اقیانوس هند در حرکت بود توسط دزدان دریایی سومالی در باب المندب با 13 خدمه دزدیده شد. ضمن اینکه دزدان دریایی از این شناور برای سایر سرقت‌های خود استفاده می‌کردند. در چند روز گذشته یکی از شناورهای آمریکا در اقیانوس اطلس با دزدان دریایی مواجه می‌شود و طی یک درگیری موفق می‌شوند این شنارو را از دست دزدان دریایی نجات داده و 13 خدمه این شناور سالم به کشور بازگشتند.

 تداوم رایزنی‌ها برای آزادی سه مرزبان دستگیر شده در پاکستان

 سردار ذوالفقاری در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد دستگیری 3 مرزبان ایرانی در داخل خاک پاکستان، تاکید کرد: چندی قبل ماموران مرزبانی در عمق 5 کیلومتری ایران با سه دستگاه خودرو حامل مواد مخدر درگیر و موفق شدند یک خودرو از آنها را متوقف کنند. همچنین یکی از قاچاقچیان در درگیری با ماموران کشته، 2 نفر دستگیر و یک نفر نیز مجروح شد. در ادامه ماموران با تعقیب 2 دستگاه خودرو فراری به تعقیب یکی از خودروها در روستای صیادان پرداختند و خودرو دیگر که در منطقه مرزسر که نصف آن در مرز ایران و نصف دیگر در مرز پاکستان است مورد تعقیب ماموران قرار گرفت که سه نفر از ماموران به صورت سهوی، 50 متر وارد خاک پاکستان شده و مرزبانان آنها را دستگیر می‌کنند.

 وی ادامه داد: در بررسی‌های اولیه مشخص شد قاچاقچی کشته شده ایرانی  بوده که پدر و مادرش در قسمت ایرانی روستای مرز سر سکونت دارند اما پدربزرگ این فرد که در قسمت پاکستانی زندگی می‌کند با اعلام شکایت بر علیه مرزبانان باعث شد تا مرزبانان همچنان در اختیار نیروهای پاکستانی باشند. تا روز گذشته سه مرحله مذاکرات میان دو طرف انجام شد و با توجه به اعلام رضایت پدر و مادر فرد کشته شده و با توجه به قرارداد سال 1339 با پاکستان در مورد عودت نیروها و مردمی که به صورت سهوی وارد خاک دو کشور می‌شوند امیدواریم این نیروها به زودی آزاد شوند.

 شهادت مرزبان ایرانی با 14 گلوله / جمهوری آذربایجان رفتار دوگانه دارد

 سردار ذوالفقاری در پاسخ به سئوالی در مورد اظهارات مقامات آذربایجانی مبنی بر قاچاق مواد مخدر از مرز ایران، گفت: چندی قبل که ماموران مرزبانی آذربایجان به صورت مسلحانه وارد خاک ایران شده بودند و یکی از آنها به حالت تهاجمی در پی نزدیکی به ماموران مرزبانی بود با اخطار نیروهای ما دو مرزبان آذربایجانی اسلحه خود را زمین گذاشته اما یکی از آنها به صورت تهاجمی در حال نزدیکی به ماموران بود که مرزبان ما به قصد زدن پای این افسر آذربایجانی گلوله‌ای را شلیک می‌کند اما گلوله به اشتباه به شکم این فرد برخورد و فوت می کند. مرزبانی آذربایجان در ابتدا ادعا می‌کند که درگیری در داخل خاک آن کشور بوده است اما نیروهای ما جنازه را به مرز ایران منتقل کرده‌اند.

 وی به شهادت مامور مرزبانی توسط نیروهای آذربایجانی اشاره کرد و افزود: پس از حادثه مرگ مرزبان آذربایجانی نیروهای این کشور یک سرباز غیر مسلح ما را با 14 گلوله به شهادت رساندند که نشان از تیراندازی عمدی ماموران آذربایجانی دارند. اگر آنها ادعای تعامل و همکاری دارند رفتار و گفتار آنها نباید متفاوت باشد.

 به گفته ذوالفقاری، اتهامات وارده به ایران مبنی بر قاچاق اعضای بدنی توسط هلال احمر از این کشور و ترانزیت مواد مخدر از ایران ادعایی کذب بیش نیست و شایسته مسئولان یک کشور نیست که چنین اتهاماتی را وارد کنند. شهادت 4 هزار نفر در مرزهای شرقی برای جلوگیری از مواد مخدر تنها یکی از سندهای ایران برای مقابله با مواد مخدر است. همه کشورها پس از ایران در نقشه مدیون ما هستند.

 فرمانده مرزبانی کشور ادامه داد: نمی‌توانیم ادعای دوستی آذربایجانی‌ها را با این رفتارهای دوگانه بپذیریم. آنها باید بدانند که ما اجازه می‌دهیم با خودروهایی که فاقد ایمنی هستند آذوقه و سوخت را به نخجوان منتقل کنند.

 تیراندازی افغانها به ماموران مرزبانی و کشاورزان

 سردار ذوالفقاری در مورد اختلافات مرزی با افغانستان این مشکل را از سمت کارشناسان افغانی دانست و تاکید کرد: هم اکنون مشکلاتی در مرزهای میلک، دو کوهانه و دوقارون وجود دارد که ما از افغان‌ها خواستیم برای بررسی خط مرزی و روشن شدن ادعاهای خود کارشناسانی را به مرز اعزام کنند اما طی 2 سال گذشته افغان‌ها هیچ اقدامی در این رابطه انجام ندادند ضمن اینکه تا کنون مذاکرات دو جانبه در سطح مرزبانی، استانداران، وزارت امور خارجه انجام شده است اما تا کنون کارشناسی برای تعیین خط مرز اعزام نشده است. البته یک بار چندی پیش کارشناسانی به مرز آمدند اما پس از قرار دادن شاخص در نقطه مرزی حاضر نشدند صورتجلسه را امضا کنند.

 وی ادامه داد که روز پیش نیز سفیر ایران اعلام کرد افغان‌ها به دنبال تهیه و تامین هلیکوپتر برای اعزام کارشناسان هستند اما نمی‌دانیم یک هلیکوپتر تا کنون برای آنها مهیا نشده است. خواسته ایران یک خواسته حقوقی است که باید یک روز مورد پذیرش قرار گیرد و با ثبت قرارداد مشکلات حل شود. اگر آنها مرز را قبول دارند نمی‌دانیم چرا به سمت کشاورزان و افسران ما تیراندازی می‌کنند؟ نمی‌دانیم با چه زبانی با افغانها حرف بزنیم؟ از نظر ما جایی که خاک جمهوری اسلامی ایران است ما نیز حضور داریم و به زودی بر اساس اعلام سازمان جغرافیایی و مقامات سیاسی هرکجا که خاک ما باشد اعمال حاکمیت می‌کنیم.

 مهلت 6 ماهه عامل افزایش قاچاق سلاح به کشور

 ذوالفقاری مهلت 6 ماهه برای تحویل سلاح شکاری و اعطای مجوز را یکی از عوامل افزایش قاچاق سلاح به کشور دانست و گفت: اصل اهداف قانون در این رابطه روشن است ولی مدت 6 ماهه انگیزه خوبی برای برخی سودجویان به منظور قاچاق سلاح به کشور است.

 تهیه طرح کنترل قاچاق و تامین معیشت مرزنشینان

 فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی در پاسخ به سئوال دیگری در مورد تامین معیشت مرزنشینان گفت: ساماندهی بازارچه‌های مرزی، توجه به معیشت مرزنشینان و امتیازات و تسهیلاتی که برای ملوانان و غیر ملوانان مرزی در نظر گرفته شده است 3 موضوع مهم در امر ورود کالا و تبادلات مرزی است. معیشت مرزنشینان با امنیت مرز گره خورده است و ما از هر برنامه‌ریزی قانونی که بتواند به معیشت مرزنشینان کمک کند حمایت می‌کنیم. اگر نیازهای حداقلی مرزنشینان تامین نشود انگیزه خوبی برای انجام اقدامات خلاف قانون ایجاد می‌شود. با توسعه استحکامات مرزی و کنترل مرز و نصب سیم خاردار سعی می‌کنیم تا از ورود کالا قاچاق جلوگیری کنیم اما سیم خاردار نمی‌تواند جلوی شکم گرسنه را بگیرد.

 وی تاکید کرد: اخیرا وزیر کشور از سوی رئیس جمهور مامور شده است که با حضور دستگاه‌ها و استان‌های مرزی راه‌های حمایت از مبادلات قانونی را بررسی و ظرف 6 ماه برای تامین معیشت و کنترل قاچاق طرح کاملی را اجرایی کند.

 ذوالفقاری در پایان با اشاره به همکاری‌های مناسب ایران با کشورهای همسایه تاکید کرد: هم اکنون همکاری‌های خوبی با کویت، قطر، امارات، عربستان و عمان داریم و نشست‌های گارد ساحلی به صورت مداوم برگزار می شود ضمن اینکه سعی می‌کنیم ارتباط بی سیم میان ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس را افزایش دهیم. ضمن اینکه در حوزه مرزبانی با عراق نیز در عالیترین نقطه قرار داریم.

کد خبر 156696
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز