گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: با اینکه مسئولان هنری ارشاد همواره از کمبود بودجه گلایه دارند و به‌دلیل گرانی دلار برای برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره‌های فجر ابراز نگرانی می‌کنند، اما سفرهای مدیران دولتی با بودجه دولتی به جشنواره‌های خارجی همچنان ادامه دارد.

جشنواره بین المللی موسیقی ومکس

سفرهای مدیران به جشنواره‌های معتبر بین‌المللی دنیا همواره با حاشیه‌های بسیار همراه بوده است، حاشیه‌هایی که مرتبط با نبود هیچ دستاوردی از این سفرها برای هنر کشورمان است. این‌بار هم مسئولان دفتر موسیقی به همراه حمید‌شاه‌آبادی(معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سیدمحمد میرزمانی (مدیرکل دفتر موسیقی) و علی ترابی (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) به جشنواره موسیقی «ومکس» رفتند.

نمایشگاه ومکس یکی از نمایشگاه‌های جهانی معتبر موسیقی است که هر ساله به‌صورت گردشی در کشورهای مختلف برگزار می‌شود. هر ساله در این نمایشگاه بیش از ۵۰۰ شرکت فعال در زمینه موسیقی حضور دارند و از فرصت‌های ممکن برای گسترش فرهنگ موسیقی کشور خود به دیگر کشورها استفاده می‌کنند. همزمان با برگزاری نمایشگاه بیش از صد برنامه اجرای زنده موسیقی نیز در سالن‌های مختلف شهر برگزارکننده اجرا می‌گردد که شرکت در آنها برای ثبت‌نام‌کنندگان نمایشگاه رایگان است. این دوره از جشنواره از 26مهر تا 30مهرماه در یونان برگزار شد و نکته جالب این است که با اتمام جشنواره هنوز مدیران هنری چمدان‌های خود را برای بازگشت به ایران نبسته‌اند. طی دو سال و چندماهی که حمید شاه‌آبادی بر صندلی معاونت تکیه‌زده است، او با گروهی از ملازمان به جشنواره‌های آوینیون، ادینبورگ و نمایشگاه دوسالانه هنر ونیز رفته است. اگرچه همان موقع به حضور او و رهاورد سفرهای او اعتراض شد، اما به‌نظر می‌رسد که رویه او تغییر نخواهد کرد. البته باید متذکر شد که حمید شاه‌آبادی در مدت مدیریت خود خردادماه امسال به همراه محمد میرزمانی به کویت رفت تا شاهد اجرای ارکستر ملی به رهبری بردیا کیارس باشد. همچنین چهار ‌ماه بعد مدیرکل دفتر موسیقی به لبنان رفت تا ارکستر سمفونیک تهران را که این روزها با مشکلات فراوانی دست به گریان است تنها نگذارد.

با وجود اینکه مدیران هنری ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی را در اجراهای بین‌المللی تنها نگذاشته‌اند، اما این روزها این دو ارکستر دولتی با وجود مشکلات فراوان ازجمله مشکلات مالی، تنها هستند. آخرین اجرای ارکستر ملی به نیمه‌های شهریور‌ماه امسال برمی‌گردد؛ زمانی که ارکستر ملی به رهبری آرش گوران به نفع زلزله‌زدگان در شیراز روی صحنه رفت. اگر از اجرای ارکستر ملی در کویت بسیار استقبال شد و با وجود اینکه صحبت‌هایی برای اجرای رپرتوار بعدی ارکستر با آثار کامبیز روشن روان مطرح شد، اما به‌نظر می‌رسد که با وجود آماده بودن رپورتوار، نوازندگان، رهبر و حضور شورای فنی ارکسترملی شامل ارسلان کامکار، هوشنگ ظریف، حسین علیزاده، فردین خلعتبری ارکستر ملی برنامه‌ مشخصی برای آینده ندارد. مشکلاتی که همه در مقابل آن سکوت کرده‌اند.

اما از سوی دیگر ارکستر سمفونیک تهران بعد از آخرین اجرایش در بیروت، زمان اجرای بعدی‌اش مشخص نیست. شایعاتی مبنی بر عدم‌اجرای تمرینات و عدم‌پرداخت بموقع حقوق نوازندگان این ارکستر به گوش می‌رسد. اما محمدرضا صفی، مدیر داخلی ارکستر سمفونیک تهران در مورد این مسائل به این جملات کوتاه بسنده کرده: «ارکستر تمرین دارد، از سوی دیگر حقوق نوازندگان هم پرداخت شده‌است.» او درباره چگونگی برنامه‌ و زمان اجرای بعدی ارکستر سمفونیک تهران در مقام مدیر داخلی و هماهنگ‌کننده کنسرت اظهار بی‌اطلاعی می‌کند؛ «زمان اجرا و قطعات هنوز مشخص نشده است.»

درحالی‌که سفر مدیران دولتی بدون هیچ اطلاع‌رسانی تا بعد از جشنواره ومکس هم ادامه دارد، هنگامه اخوان، موزیسن سنتی به سایت فریادگر با اشاره به سفرهای مدیران دولتی گفت: کارشناسان دفتر موسیقی وزارت ارشاد هشت‌ماه است که حقوق نگرفته‌اند.

او به عدم‌دریافت حقوق اعضای شورای موسیقی، شورای شعر و دیگر شوراها اشاره کرد و گفت: مسئولان موسیقی وزارت ارشاد اعم از دفتر موسیقی و انجمن موسیقی هردو می‌گویند که بودجه‌ای برای پرداخت حقوق‌ها ندارند اما سؤال اینجاست اگر حقیقتا بودجه موسیقی کشور تا این اندازه کم است که حتی کفاف حقوق کارشناسان آنجا را هم نمی‌دهد چگونه است که خود این مدیران به شکل مداوم به سفرهای گروهی رفته و هزینه‌های هنگفتی را به موسیقی کشور تحمیل می‌کنند؟

شامگاه یکشنبه دوم مردادماه سال1390 حمید شاه‌آبادی معاون هنری به همراه سیدعباس عظیمی (مشاور سابق)، حسین مسافر‌آستانه (مدیرکل وقت هنرهای نمایشی)، هادی مرزبان، داریوش ارجمند، تاجبخش فناییان و محمود عزیزی با بودجه دولتی به جشنواره آوینیون فرانسه سفر کردند. این در حالی است که این سفر در سکوت و بدون ارائه یک برنامه‌ریزی مناسب انجام شد و گروه زمانی به جشنواره رسید که بخش اصلی جشنواره بین‌المللی تئاتر آوینیون فرانسه رو به پایان بود، شهریورماه سال1389 هم وی به‌همراه حسین پارسایی مدیرعامل وقت بنیاد رودکی به جشنواره ادینبورگ رفت. در جشنواره ادینبوربگ هیچ گروه ایرانی شرکت نداشت و در جشنواره آوینیون تنها گروه ایرانی به نماش «تنها سگ اولی می‌داند چرا پارس می‌کند مکبث» به کارگردانی ابراهیم پشتکوهی به‌دلیل مسائل مالی و عدم‌همراهی مسئولان دولتی از سفر بازماند. هرگز رهاورد این سفرها با بودجه دولتی مشخص نشد، آن هم زمانی که بودجه بخش هنر بسیار کم است و خصوصا هنرمندان تئاتری همواره از عدم‌تسویه بموقع دستمزدهای خود گلایه‌مند هستند.

کد خبر 188868

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز