همشهری‌آنلاین: سی‌امین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات به مدیرمسؤولی امیرعباس تقی‌پور و سردبیری امیر لعلی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها منتشر شد.

ماهنامه مدیریت ارتباطات

سی‌امین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شدعلاقه‌مندان به تهیه این ماهنامه می‌توانند از غرفه مدیریت ارتباطات در راهروی رسانه‌های اجتماعی نمایشگاه مطبوعات بازدید کرده و با تخفیف‌ ویژه‌ای شماره جدید این نشریه و شماره‌های گذشته آن را دریافت کنند.

گفتنی است در شماره آبان‌ماه مدیریت ارتباطات، مدیرمسؤول ماهنامه در سرمقاله خود با عنوان به هم خوردن تعادل منابع در رسانه‌های مکتوب و چند پیشنهاد به بهانه برگزاری نمایشگاه مطبوعات نوشته است: روند تولید نشریات چاپی به دلیل‌گران شدن ابزار و وسائل موردنیاز و بویژه کاغذ، با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده است.

در روزهای اخیر اخبار بیشتری از کاهش تعداد صفحات، تأخیر در انتشار و یا توقف انتشار مطبوعات، به دلیل مسائل اقتصادی منتشر می‌شود. در این میان، مطبوعات مستقل و تخصصی بیش از مطبوعات دولتی و یا وابسته به جناح‌های سیاسی و پایگاه‌های قدرت، آسیب‌پذیرند.

اگر همه این‌ها را در کنار مسائلی مانند کاهش قدرت خرید مردم و حذف مطبوعات از سبد کالای خانوار، کاهش شدید آگهی‌ها به عنوان اصلی‌ترین منبع تأمین مادی اکثرنشریات چاپی، مشکلات توزیع و هزینه‌های مالی و اداری قرار دهیم نتیجه خواهیم گرفت که تعادل منابع و مصارف مطبوعات به هم ریخته و یا در حال به هم ریختن است و اگر دیر بجنبیم ممکن است اتفاقات ناخوشایند دیگری در تاریخ مطبوعات مکتوب، به ثبت برسد.

امیرعباس تقی‌پور در ادامه سرمقاله خود برگزاری جلسات هم‌‌اندیشی و هماهنگی بصورت منظم و هفتگی با هدف شناخت مشکلات، بررسی راه‌کارهای غلبه بر مسائل و اتخاذ تصمیماتی که منافع جمیع مطبوعات را پوشش دهد، به اشتراک گذاشتن امکانات رسانه‌ها برای استفاده یکدیگر، استفاده از امکانات گسترده و ارزان‌تر دنیای مجازی از طریق راه‌اندازی نسخه‌های وب یا سامان‌دهی و ارتقای سایت‌های موجود نشریات و تشویق مخاطبان برای خرید نسخه‌های پی دی اف با قیمت کمتر از نشریه کاغذی، اصلاح سیاست‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تخصیص یارانه بیشتر به نشریات منتشر شده در فضای وب به جای نشریات چاپی، بازتر شدن فضای نقد و بررسی مسائل روز در مطبوعات و... را از جمله راهکارهای قابل بررسی برای ساماندهی وضعیت فعلی اقتصاد مطبوعات عنوان کرد.

در شماره اخیر ماهنامه مدیریت ارتباطات، یادداشت‌ها و تحلیل‌هایی به این شرح به چشم می‌خورد: رسانه‌های بیگانه: قرائتی با تحلیل گفتمانی؛ دیپلماسی سازگار و دیپلماسی ناسازگار به قلم دکتر حسن بشیر، نقش رسانه‌ها در تقویت همبستگی اقوام در ایران به قلم فاطمه پورمعصوم، حوزه ارتباطات نیازمند تحول اساسی در تولید ‌محتوا به قلم میثم مرادی‌نیا، روابط‌عمومی؛ طعم تلخ عسل به قلم محسن جعفری‌نیارکی و مسؤولیت اجتماعی شرکت‌ها و سازمان‌ها به قلم لیلا رهبری مقدم.

در ادامه، گفت‌وگویی با دکتر محمد سلطانی‌فر، استاد ارتباطات در مورد جایگاه دیپلماسی رسانه‌ای در دنیای امروز با عنوان افکار عمومی قدرتش را بر دیپلماسی تحمیل می‌کند به چاپ رسیده است. سلطانی‌فر در این گفت‌وگو تصریح کرده است: با توسعه روزافزون ابزارهای ارتباطی به‌ویژه تغییرات سریع رسانه‌های مبتنی بر وب و اینترنت، شیوه‌های بکارگیری دیپلماسی رسانه‌ای و حتی تعریف آن نیز دستخوش تغییر شده است و اساساً موجب شده تا دیپلماسی رسانه‌ای» به پایان حیات کوتاه‌مدت خود نزدیک شود.

امروز دیگر دیپلماسی رسانه‌ای نمی‌تواند جریان هدایتگری افکار عمومی را در اختیار داشته باشد و به همین دلیل جای خود را به دیپلماسی عمومی داده است. اینکه با توسعه ابزارهای ارتباطی مردم نقش مؤثرتری در شکل‌گیری نظام رسانه‌ای ایفا می‌کنند، نقطه آغازین این تغییر دیپلماسی در فضای رسانه‌ای است.

علی البرزی نیز گفت‌وگویی اختصاصی با سفیر سومالی در ایران در خصوص وضعیت رسانه‌ای در این کشور انجام داده و به نقل از او نوشته است که در سومالی فیلترینگ وجود ندارد.

مجید یوفی نیز با مدیرعامل شرکت پیام همشهری در خصوص چگونگی شکل‌گیری ضمیمه راهنمای همشهری و عملکرد آن گفت‌وگو کرده است.

در شماره سی‌ام ماهنامه مدیریت ارتباطات، سعید نوری آزاد نیز به بهانه یک میلیارد نفره شدن فیس‌بوک گزارشی نوشته و برخی پشت‌پرده‌های کاری این شبکه بزرگ اجتماعی را شرح داده است.

رسانه و آموزش هنر عنوان پرونده‌ای است که تحت نظارت حجت‌اله مرادخانی منتشر شده و به نقش رسانه‌ها در آموزش هنر پرداخته است.

در این پرونده مطالب زیر به چشم می‌خورد: افکار عمومی؛ اهرمی برای گسترش آموزش هنر نوشته تارا بهبهانی، نگاهی به تأثیرات رسانه‌ها از منظرمطالعات فرهنگی نوشته آتنا آل یاسین، گفت‌وگو با علیرضا دهقان در خصوص نقش علوم ارتباطات در آموزش هنر با عنوان رسانه‌ها به تمرکز اطلاعات و محتواهای آموزشی کمک‌می‌کنند توسط آرش کبودی، گفت‌وگو با قباد شیوا با عنوان فرهنگ یک مملکت را هنرمندانش حفظ می‌کنند، مصاحبه با بهنام کامرانی، استاد دانشگاه تهران با عنوان هنر دیجیتال فصلی‌نوین در عرصه ارتباطات است توسط بهروز بلمه، درهم‌تنیدگی رسانه، تئاتر و آموزش به قلم بهروز بلمه، گفت‌وگو با استاد محمود عبدالحسینی، پیشکسوت عکاسی با عنوان عکاسی، رسانه‌ای برای انتشار فرهنگ توسط حجت‌اله مرادخانی و جایگاه روابط‌عمومی در گسترش آموزش هنر.

منوچهر دین‌پرست نیز سرپرستی انتشار پرونده‌ای با عنوان «رسانه‌ها و ادبیات» را بر عهده داشت. او در ورودی این پرونده نوشته است: سال‌ها پیش در بسیاری از مطبوعات نوشتن داستان، داستان‌های ادامه‌دار و حتی داستان‌های کوتاه بسیار مرسوم بود. بسیاری از مؤلفین این داستان‌ها سعی داشتند تا با نگارش وقایع تاریخی، جنایی، عشقی، پلیسی و.... مخاطبان رسانه‌های خود را نگه دارند و از سوی دیگر بتوانند نوع بینش و نگرش خود را به آنها القاء کنند. گرچه نام این‌گونه داستان‌ها در مطبوعات بیشتر به پاورقی شهرت داشت، اما بودند کسانی که علاقه بسیاری به خواندن این پاورقی‌ها داشتند و روزنامه را فقط به خاطر این داستان‌ها می‌خواندند. اما سال‌هاست که در فضای رسانه‌های مکتوب و به خصوص روزنامه‌ها نوشتن داستان دیگر مرسوم نیست و این امر منسوخ شده است....

آیا نگارش داستان در مطبوعات امری پیش پاافتاده و تحجرآمیز یا فاقد معنای رسانه‌ای تلقی می‌شود و یا اینکه داستان‌های عامه‌پسند، دیگر نه طرفدار دارد و نه مخاطبان میلی به خواندن داستان دارند. در این پرونده عناوین زیر به چاپ رسیده‌اند: روزنامه‌نگاری ادبی با نگاهی به کتاب روزنامه‌نگاری و رمان اثر داگ آندروود؛ ادبیات و مطبوعات به تدریج از هم دور شدند به قلم صابر صادقی، گفت‌وگو با شروین وکیلی ،عضو انجمن جامعه‌شناسی با عنوان تولیدکنندگان مضمون، ادیب نیستند توسط منصوره قنبرآبادی، گفت‌وگو با علی هادی‌لو، روزنامه‌نگار و پژوهشگر با عنوان نوشته‌های مطبوعاتی توأم خلاقیت‌های ادبی، بدون تاریخ مصرف هستند توسط محسن آزموده و تأملی بر سازوکار روزنامه‌نگاری اهالی ادبیات در این روزگار؛ ژورنالیسم فرمال یا فرمالیسم ژورنال؟ نوشته علی مسعودی‌نیا.

اطلاعات، ارتباطات و دولت الکترونیک عنوان پرونده دیگری است که توسط تقی کمالی و همکاران او در گروه جامعه اطلاعاتی منتشر شده است که مطالب این پرونده عبارتند از: معجزه اقتصادی فناوری اطلاعات و ارتباطات نوشته آزاده مرنی، اقتصاد نشر؛ فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو نوشته سعیده سادات قادری، گفت‌وگو با سیدابراهیم عمرانی، سرپرست مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران با عنوان تولیدات علمی ما براساس نیاز جامعه نیست توسط الهام عبادتی، نقش اطلاعات در اقتصادو ارزش اقتصادی اطلاعات نوشته زهرا بتولی، اقتصاد اطلاعات، عاملی برای رشد اقتصاد علمی کشور نوشته رقیه قربانی بوساری، دست نامرئی اطلاعات در آستین اقتصاد نوشته مهدی فولادگر و مصاحبه با مدیر دفتر مطالعات فن‌آوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان حوزه دولت الکترونیک یک رگولاتور می‌خواهد توسط محیا برکت.

آخرین پرونده این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات به ترجمه پرونده ویژه‌ هفته‌نامه تایم با موضوع 10 عرصه زندگی که تکنولوژی موبایل آنها را تغییر داده است اختصاص دارد که توسط مصطفی مسجدی آرانی تهیه و ترجمه شده است.

در مقدمه این پرونده آمده است: از نبرد برای رسیدن به کاخ سفید گرفته تا راهکارهای اولین ملاقات عاشقانه، زندگی ما به وسیله حضور دائمی تلفن‌ها شکل جدیدی گرفته و روابط در حال تکامل ما با ایده همیشه متصل بودن به کسی و چیزی در حال شکل گرفتن مجدد است. در این گزارش ویژه، تایم نگاهی دارد به نتایج و فرصت‌های این تغییر و آنچه که می‌توان برای بعد انتظار داشت.

مدیریت ارتباطات از طریق وب‌سایت www.prshop.ir قابل تهیه می‌باشد.

کد خبر 189405
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز