همشهری آنلاین: حسن روحانی با تأکید بر تقویت رابطه دانشگاه و مردم گفت: اگر اکنون در جامعه رفتارهای پوپولیستی یک شخص، عده‌ای از مردم را به سوی خود جلب می‌کند، به این دلیل است که رابطه نخبگان با مردم تضعیف شده است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس مرکز تحقیقات استرتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام سه‌شنبه 15 اسفند ماه در جمع تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران به طرح مباحثی پیرامون انتخابات ریاست جمهوری سال 92 پرداخت و به موضوعاتی نظیر شکسته شدن فضای کنونی دانشگاه‌ها و فعال‌تر شدن در حوزه سیاسی، انتقاد از افراطی‌گرایی برخی جریانات دانشجویی، رواج حرکت‌های به دلیل ضعف رابطه نخبگان با عموم و ... اشاره کرد. گزیده اظهارات حسن روحانی در جمع دانشجویان به نقل از پایگاه رسمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه آمده است:

  • اگر هنوز فضای انتخابات در کشور و حتی در دانشگاه‌ها به چشم نمی‌خورد و شور و هیجان زیادی مشاهده نمی‌شود، به این معنی نیست که جامعه انتخابات را فراموش کرده و یا نسبت به آن دلسرد است، چون همگان آگاهند که انتخابات تا چه حد در سرنوشت کشور تأثیرگذار خواهد بود. اگر می‌خواهیم نشاط سیاسی به کشور و دانشگاه‌ها برگردد و فضای نامناسب کنونی تغییر کند باید این فضا شکسته شود.
  • هرچند از دید برخی از نخبگان و دانشجویان، افق پیش رو، مبهم و غیرشفاف است، اما خواهان ایجاد فضایی پر نشاط در دانشگاه‌های کشور هستم. دانشگاه‌ها در حوزه سیاسی باید فعال‌تر شوند. در شرایط گذار هستیم و چون احزاب فعالی نداریم، لذا این بار بر دوش دانشگاه‌ها و دانشجویان ما است.
  • همواره با جریان‌های افراطی نیز در دانشگاه‌ها روبه‌رو بوده‌ایم و گاهی احساسات بر عقل و تدبیر پیروز می‌شده و مشکلات را عملاً دو چندان می‌کرده است.
  • گرچه در 7 سال گذشته اجرای قانون گاهی کم‌رنگ بوده، با این حال نباید دلسرد شویم. باید شرایطی را فراهم کنیم تا قانون‌گرایی در جامعه حاکم شود. این کار نیز با تدبیر و مدیریت امکان‌پذیر است. اکنون شرایط کشور عادی نیست، بلکه شرایط فوق‌العاده است؛ و لذا بهتر است، فارغ از تفکرات صرف اصلاح‌طلبانه و یا اصولگرایانه، بیشتر به فکر رفع مشکلات مردم باشیم.
  • در فضای نامناسب و غیرعادلانه فقط گروه معدودی سود می‌برند و عمده مردم زیان خواهند دید. بنابراین باید با حاکم کردن فضای مناسب مانع منتفع شدن گروهی خاص شویم و زمینه را برای نفع اکثریت مردم و کشور فراهم کنیم. باید فضای نامناسب حاکم بر تعاملات بین‌المللی نیز شکسته شود. وقتی شورای امنیت سازمان ملل با بهانه‌های واهی پرونده هسته‌ای را در اختیار دارد، معنای آن این است که فضای حاکم بین ما و جهان امنیتی است. باید فضای ما با جهان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و فضای تعامل باشد.
  • اگر اکنون در جامعه رفتارهای پوپولیستی یک شخص، عده‌ای از مردم را به سوی خود جلب می‌کند، به این دلیل است که رابطه نخبگان با مردم تضعیف شده است. باید رابطه دانشگاه، دانشجویان و مردم تقویت شود. اکنون در اکثر روستاهای کشورمان حداقل یک یا دو دانشجو در دانشگاه مشغول تحصیل هستند، اینها می‌توانند آگاهی‌های لازم را به جامعه خود منتقل کنند و در صورتی که این انتقال صورت ‌گیرد، شرایط عمومی بسیار متفاوت خواهد بود.
کد خبر 204159
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز