نمی‌دانم در روزهای آخر سال و این 22 روزی که از آغاز سال نو گذشته، هر کدام از ما چه‌قدر به سر و روی شهر دقت کرده‌ایم.

سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران و سازمان زیباسازی شهر با کمک شماری از هنرمندان سعی کردند عمو نوروز را به گوشه‌گوشه‌ی شهر بیاورند و با نمادهای نوروزی حال و هوای شهر را تازه کنند. 

روزهای آخر سال حتی در آن شلوغی‌ها و راه‌بندان‌ها و رفت و آمد تند و با عجله، حتماً در شهر، مثلاً در مراکز خرید یا ایستگاه مترو، عمو نوروز را دیده‌ای که با پیام‌های بهارانه به روی شهروندان لبخند می‌زد که: «دلت را آب و جارو کن که فصل نوبهار آمد.»

 امسال سازمان فرهنگی هنری، شهرداری تهران در اسفند و فروردین، با مجموعه برنامه‌ی فصل دل‌تکانی حال و هوای شهر را نوروزی کرد و در خیلی از فرهنگ‌سراها برنامه‌ی موسیقی، شب شعر و نشست‌های فرهنگی برگزار کرد.

محمد‌علی قندهاری،‌ معاون فرهنگی سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران درباره‌ی فصل دل‌تکانی به خبرنگار دوچرخه می‌گوید: «در سال‌های گذشته سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران طرح استقبال از بهار را برگزار می‌کرد که بیش‌تر برنامه‌هایش در فرهنگ‌سراها برگزار می‌شد. امسال فکر کردیم به جای این‌که مردم به فرهنگ‌سراها بیایند ما برنامه‌هایمان را به مراکزی ببریم که مردم به‌خاطر خرید و آماده شده برای سال نو  جمع هستند.»

او از تلاش و برنامه‌ریزی سازمان فرهنگی، هنری برای شناساندن شخصیت عمو نوروز به کودکان و نوجوانان می‌گوید که از گروهی از تصویرگران کودک و نوجوان خواسته‌اند برای معرفی شخصیت عمو نوروز تصویرگری کنند و در نهایت طرح  محمد‌رضا دوست‌محمدی برگزیده می‌شود.

به گفته‌ی قندهاری از تصویر عمو نوروز در بسته‌های فرهنگی برنامه‌ی فصل دل‌تکانی استفاده شد. این بسته‌ها را سازمان فرهنگی، هنری برای توزیع در میان کودکان  و نوجوانان آماده کرد و شامل چند مسابقه‌، ماسکی با چهره‌ی عمو نوروز و سبزه‌ی عمو نوروز  می‌شد.»

معاون سازمان  فرهنگی، هنری هم‌چنین می‌گوید: «کتاب‌هایی هم با شخصیت عمو نوروز  تهیه کردیم، با عنوان «عمو نوروز و خانم قدقدا»،‌ «عمو نوروز و  آقا موشه» و ...»

برنامه‌ی فصل دل‌تکانی شامل این پنج مسابقه می‌شد: «10 سؤالی پیامکی»، «بهترین دل‌نوشته»، «داستان نویسی»، «طراحی کارت تبریک» و «عکس». مهلت شرکت در این مسابقه‌ها تا 15 فروردین بود و قرار است آخر فروردین برنده‌های این مسابقه‌ها معرفی شوند.

در همین روزهای شلوغ یا تعطیل، تعدادی از عکاسان هنرمند هم بیکار ننشستند و تازه شدن رنگ و روی شهر را در قاب عکس‌هایشان ثبت کردند. آن‌ها از نمادهای نوروزی و تخم‌مرغ‌های رنگی متنوع سطح شهر گرفته تا بیرون آمدن مردم در روز سیزده به‌در یا روز طبیعت یا گشت و گذار در باغ گل‌های کرج و... عکس گرفتند. در این چند نما، شما را به تماشای لحظه‌هایی دیدنی از این روزها دعوت می‌کنیم.

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

۲۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۳