این هوا که شب‌هایش سرد و روزهایش گرم است، هوای کویر نیست.

هفته‌نامه همشهری دوچرخه شماره 623

1-کویر نیست چون ستاره ندارد، بیابان ندارد، سکوت ندارد... کویر نیست چون این‌جا تهران است و چه می‌خواستم بگویم؟

آهان، این هوا بالاخره سرد می‌شود! زمستان در راه است گرچه امسال تابستانِ خیلی گرم و تمام‌نشدنی‌ای داشتیم اما بالاخره هوا که سرد می‌شود و چه می‌خواستم بگویم؟

بله، خواستم بگویم گول این هوا را نخورید. این روزهای معتدل پاییزی، سرما خوردگی خیلی جدی‌تر از زمستان می‌رسد و می‌خواستم بگویم برای این‌که یک‌دفعه آنفلوانزای فصلی نگیرید و اگر گرفتید کل شهر را بیمار نکنید، از همین الان مراقب باشید.

2-نگویید زود است، دیروز گذرم به یک بیمارستان افتاد و در و دیوار را دیدم که پر شده بود از توصیه‌هایی برای پیشگیری از سرماخوردگی.

بعد با دکتر مبینی، پزشک متخصص بیماری‌های داخلی صحبت کردم و او گفت آغاز فصل پاییز زمان خانه تکانی بدن است و با شروع این فصل، بسیاری از افراد دچار سرفه و خلط می شوند که در این حالت، بدن به طور طبیعی مواد زاید را بیرون می‌ریزد. اما در این فصل، سرماخوردگی‌ها هم شروع می‌شوند و برای این‌که سرما خوردگی را نگیریم و به مدرسه نبریم و از آن‌جا به خانه‌های دیگر و... بالاخره به زودی همه با حال نزار سراغ او و دیگر همکارانش نرویم، بهتر است این نکات را یادمان باشد و حتماً به کار ببندیم:

3- او گفت: به طور مداوم دست‌های خود را با آب گرم و صابون بشویید. این کار به‌خصوص پس از حضور در اماکن عمومی مثل فروشگاه‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و مترو، مدرسه و اداره، ضروری است.

یادتان باشد به طور منظم از دستمال یک بار مصرف حاوی الکل استفاده کنید. مصرف میوه و سبزی تازه را که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، افزایش دهید.

و سعی کنید به بینی و چشم خود دست نزنید، زیرا اصلی ترین بخش‌های ورود میکروب به بدن‌اند.

از افرادی که علایم بیماری‌های واگیردار را دارند، چه در محل کار و چه در منزل فاصله بگیرید.

توجه داشته باشید که کیف های پارچه ای زود میکروب‌ها را به خود جذب می کند.

بعضی از نوجوانان عادت به جویدن ناخن دارند. این کار به‌خودی‌خود دردسرساز است و باعث ورود انواع میکروب‌ها و ویروس‌ها به بدن می‌شود.

وقتی دستمال همراهتان نیست برای پیش‌گیری از پراکندگی میکروب‌ها، به جای گرفتن دهان با دست، در قسمت داخل آرنج عطسه یا سرفه کنید.

او گفت اگر هم بیمار شدید خواهشمند است هرچه نکته بهداشتی می‌دانید به کار ببندید تا دیگر همشهریانتان به بیماری شما دچار نشوند. این هم یکی از وظایف شهروندی است.

کد خبر 149127
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز