جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۵
۰ نفر

محیط زیست> دنیای ما پر از حیوانات عجیب و غریب است؛ جاندارانی با ویژگی‏‌های مختلف. بهناز برق‌گیر که به‌تازگی به جمع سفیران محیط‏‌زیست دوچرخه پیوسته، یکی از این حیوانات را به ما معرفی کرده است.

این پستاندار شگفت‌انگیز

او علاقه‌ی زیادی دارد که اطلاعاتش را در اختیار بقیه بگذارد و به همین دلیل، بعد از خواندن سه کتاب مختلف درباره‌ی حیوانات و جمع کردن اطلاعات، این مطلب را نوشته است.

«پلاتیپوس» (platypus) جانوری از گروه تک‌سوراخیان است. آن‌ها تنها پستاندارانی هستند که تخم می‏‌گذارند! بله، تخم می‏‌گذارند. تا به‌حال سه‌گونه از این پستانداران شناخته شده است: پلاتیپوس، اکیدنه دماغ کوتاه و اکیدنه دماغ‌دراز. همه‌ی این حیوانات در استرالیا و جزیره‏‌های اطراف آن زندگی می‏‌کنند. بدن پلاتیپوس از پوستی نرم پوشیده شده، 45 سانتی‏‌متر طول و نوکی شبیه اردک دارد. دست و پاهایش کوتاه‌اند و پاهایش پره‌هایی دارند که به کمک آن شنا ‌می‌کند و البته می‌تواند در خشکی به سختی بخزد.

این حیوان کوچک‏‌ترین جریان الکتریسیته را دور و برش احساس می‌کند و کرم، صدف، خرچنگ و دیگر جانداران کوچک را در آب شکار ‌می‌کند. این پستاندار عجیب یکی از معدود پستاندارن سمی است؛ چنگالی در پشت پایش به کیسه‌ای سمی‏ وصل است. البته فقط پلاتیپوس نر سمی است و نوع ماده‌اش این کیسه را ندارد. نوزاد پلاتیپوس نابینا و صورتی رنگ است، حدود دو و نیم سانتی‌متر طول بدنش است و مو ندارد. نوزادهای پلاتیپوس، از غده‏‌های روی شکم مادرشان شیر می‏‌خورند. واقعاً این حیوان عجیب و غریب است!

بهناز برق‌گیر، 14 ساله - خبرنگار افتخاری هفته‌نامه‌ى دوچرخه از تهران

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 700

کد خبر 216650
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز