قصه‌ها مثل سرزمین‌های زیبایی هستند که دنیای کودکی ما با آن‌ها گره خورده‌اند. کتاب‌ها‌ی زیبا می‌توانند رؤیاهای کودکی‌ را زیباتر کنند.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه، شماره‌701

حالا یک‌بار دیگر داریم به یک جشن کتاب نزدیک می‌شویم. آخر قرار است شانزدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان  از شنبه 15 تا چهارشنبه 18  تیر  به مدت چهار روزبرگزار می‌شود.

برنامه‌های جنبی متنوع

به گزارش دوچرخه، حمید نوایی لواسانی، دبیر شانزدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌گوید:

«امسال اجرای برنامه‌های جنبی متنوعی، هم‌زمان با جشنواره در نظر گرفته شده که یکی از آن‌ها برپایی نمایشگاه کتاب‌هایی است که در جشنواره‌های مختلف داخلی یا خارجی صاحب عنوان شده‌اند.»

نوایی لواسانی هم‌چنین به کارگاه‌های  تخصصی اشاره می‌کند و  می‌گوید:«در بخش دیگر نمایشگاه کارگاه‌های مختلفی برگزار می‌شود و کارشناسان فهرستی از کتاب‌های مناسب  و برتر  تهیه می‌کنند و در اختیار خانواده ها و مخاطبان قرار می‌دهند  تا از این فهرست استفاده کنند. این فهرست برای نهاد‌های دولتی هم که برای خرید کتاب مراجعه می‌کنند، مفید خواهد بود.»

دبیر جشنواره‌ی شانزدهم با اشاره به هم‌زمانی روزهای برگزاری جشنواره با سال‌مرگ مهدی آذریزدی (روز 18 تیر) که روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نام گرفته، می‌افزاید که بنیاد آذر یزدی از شهر یزد هم در این نمایشگاه حضور خواهد داشت.

دیدار با نویسندگان و تصویرگران

به‌گفته‌ی نوایی لواسانی:« در روزهای نمایشگاه غرفه‌هایی هم برای دیدار خوانندگان و خانواده‌ها با هنرمندان و نویسندگان  و تولید کنندگان کتاب کودک و نوجوان در نظر گرفته شده است.»

 برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع‌هایی مانند  بررسی کتاب‌های کودک و نوجوان در 30 سال گذشته  و  هویت‌یابی کودکان و نوجوانان از جمله  برنامه‌های این جشنواره خواهد بود.

نوایی هم‌چنین از معرفی جشنواره‌های بین‌المللی فعال در حوزه‌ی کتاب کودک و نوجوان توسط کتابخانه‌ی مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به‌عنوان یکی دیگر از برنامه‌های جنبی جشنواره خبر می‌دهد.

808 کتاب در مرحله‌ی اول

او در اشاره  به کار  داوری آثار یادآور می‌شود که تا به حال، با بررسی 808 عنوان کتاب، داوری مرحله‌ی اول این جشنواره به انجام رسیده است.

دبیر جشنواره هم‌چنین می‌گوید:« برای تشویق نویسندگان و ناشرانی که در حوزه‌ی کتاب کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند، این جشنواره از این به بعد به شکل سالیانه بر گزار می‌شود. »

البته او  از برخی ناشران گله دارد و می‌گوید: «متأسفانه برخی ناشران کودک و نوجوان کارهایی منتشر شده‌ی خود را در اختیار ما قرار نمی‌دهند و با این کار حقوق مؤلفان را نادیده می‌گیرند. البته ما سعی می‌کنیم بخشی ازکتاب‌ها را خودمان تهیه کنیم، اما ممکن است بعضی‌کتاب‌ها دیده نشوند.»

در جشنواره‌ی امسال کتاب‌هایی که چاپ اول آن‌ها در سال 1391 برای گروه‌های سنی خردسالان، کودکان و نوجوانان منتشر شده، در9 بخش‌ از جمله شعر، داستان تألیفی، داستان ترجمه، علمی و آموزشی، دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، تصویرگری و بخش ویژه داوری می‌شوند.

کد خبر 217534
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز