همشهری آنلاین: حفظ و نگهداری از تاریخ اینترنت برای فیزیکدانان اروپایی که آن را ابداع کرده‌اند به همان اندازه دشوار است که کشف اسرار چگونگی آغاز جهان توسط فیزیکدانان سرن.

وب

براساس گزارش فاکس نیوز، دانشمندان سازمان تحقیقات اتمی اروپا، سرن، درجستجوی اولین صفحه وب هستند. تیم برنرزلی در سال 1990 وب را به عنوان یک پروژه غیررسمی و با استفاده از رایانه شرکت NeXT که توسط استیوجابز، بنیان‌گذار شرکت اپل در دهه 80 طراحی شده بود، در سرن ابداع کرد.

دن نویس دانشمندی است که بر وب‌سایت سرن نظارت داشته و پروژه کشف اولین صفحه وب در جهان را در دست داشد. به گفته وی مهم نیست که چه اندازه داده دیجیتال مرتب‌سازی و دسته‌بندی شوند، زیرا کشف نسخه دقیق اولین صفحه وب به خاطر طبیعت اشتراک‌گذاری داده‌ها در اینترنت تقریبا غیر ممکن است.

به گفته وی مفهوم اولین صفحه وب جهان به نوعی بسیار عجیب است، شباهتی به کتاب ندارد زیرا کتابها در طول تاریخ وجود داشته‌اند، اما داده‌ها بازنویسی شده درهم تنیده می‌شوند، این مفهوم به نوعی مفهومی پوچ است.

سرن در ماه آوریل نسخه‌ای متعلق به سال 1992 را که توسط برنرزلی به منظور دسته‌بندی اطلاعات مرتبط با سرن خلق شده‌بود را بازیابی کرد. این یکی از اولین نسخه‌هایی بود که در آن زمان می‌شد آن را یافت و نویس قول داد تا همچنان به جستجوی نسخه‌های دیگری باشد.

پس از اینکه خبر تلاش محققان سرن برای بازیابی اولین نسخه از صفحه وب در رادیو پخش شد، یکی از محققان دانشگاه کارولینای شمالی نسخه ای متعلق به سال 1991 از وب را ارائه کرد. پائول جونز با برنرزلی در سال 1991 طی کنفرانس ملاقات کرده بود، یعنی درست یک سال پس از ابداع وب توسط برنرزلی و به گفته وی برنرزلی صفحه وب را در اختیار وی قرار داده بود و جونز نیز آن را طی سالها از سروری به سرور دیگر انتقال داده بود.

این نسخه در رایانه NeXT متعلق به جونز در پی رمز عبوری که سال‌ها است فراموش شده،‌محبوس شده است. متخصصان در تلاشند تا اطلاعات درون این رایانه را استخراج کنند تا بتوانند کدنویسی اصلی که این صفحه را به وجود آورده بود را به دست بیاورند.

شکل این صفحه که توسط جونز حفظ شده است بسیار آشنا و جالب است،‌هیچ فایل فلشی در آن دیده نمی‌شود و خبری از ویدیو یا تصویر نیست،‌در عوض این صفحه از متنی تشکیل شده که پس‌زمینه‌ای سفید دارد و 19 لینک در آن دیده می‌شود. برخی از این لینک‌ها به روزرسانی شده و همچنان فعالند اما برخی از آنها غیرفعال شده و از کار افتاده‌اند.

با این همه نویس همچنان در جستجوی اولین نسخه از وب است و پروژه‌اش هنوز درحال دسته‌بندی داده‌های به دست آمده از منابع مختلف است. وی معتقد است چند صفحه دیگر وجود دارند که باید به چند ماه قبل از نسخه‌ای که در اختیار جونز است،‌تعلق داشته باشند.

نویس معتقد است دستیابی به اولین نسخه از صفحه وب که بخشی از تاریخ آن محسوب می‌شود از آن رو اهمیت دارد که می‌تواند به بهترین شکل ممکن نشان دهد چگونه علم و دولت‌های آزاد می‌توانند در کنار هم جهان بهتری خلق کنند و جستجو برای یافتن اولین صفحه وب یادآور هدف اصلی سرن،‌یعنی تلاش برای پاسخ دادن به پرسش‌هایی درباره جهان است. وی می‌گوید ما در جستجوی منشا‌ها در جهان هستیم و منشا‌ء‌ها ذاتا بسیار هیجان‌انگیزند.

کد خبر 218504
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز