گروه شهری - محمد باریکانی: بیش از 400 زندانی ایرانی در شرایطی اسفناک در زندان‌های مالزی نگهداری می‌شوند و 60زندانی ایرانی محکوم به اعدام نیز که به جرم مواد‌مخدر در زندان‌های مالزی به‌سرمی‌برند 10سال است که در قفس نگهداری می‌شوند. این تنها بخشی از یک خبر منتشر شده در هفته‌های اخیر بود که در رسانه‌ها منتشر شد.

گردشگرانی که با هدف مواد‌مخدر سفر ‌کنند به قفس می‌روند


درحالی‌که خبر نگهداری زندانیان ایرانی تبار در قفس‌های زندان‌های مالزی در نوع خود اسفبار و قابل طرح است، راشیدی بن حسب‌الله معاون وزیر گردشگری مالزی در هتل لاله تهران در نشست کارگروه گردشگری 8کشور عضو کشورهای در حال توسعه با عنوان D8 حضور یافت تا گزارش پیشرفت‌های کشورش در صنعت گردشگری را به اعضای دیگر که ایران نیز ریاست این گروه را برعهده دارد ارائه کند. دولت مالزی تأکید می‌کند که این تعداد از زندانیان ایرانی که در میان آنها ایرانیانی که با هدف گردشگری به آن کشور سفر کرده بودند حضور دارند به جرم فعالیت در قاچاق مواد‌مخدر به زندان محکوم شده و در قفس نگهداری می‌شوند.
ماجرای ایرانی‌های زندانی در کشورهای خارجی که قربانی برخی جرائم شده‌اند و پیگیری وضعیت آنها از سوی وزارت خارجه ایران در سال‌های اخیر به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اداره اجتماعی وزارت خارجه و البته بخش ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه بوده است.

براساس خبرها تعدادی از ایرانی‌های زندانی در کشور مالزی که شرایط اسفباری دارند و حتی در قفس نگهداری می‌شوند، گردشگرانی بوده‌اند که قربانی حمل مواد‌مخدر توسط مافیای بین‌المللی شده‌اند.مالزی به‌عنوان یکی از برترین مقاصد گردشگری در جهان و دارنده ردیف نخست 10مقصد برتر گردشگری جهانی در منطقه آسیا همواره مورد توجه گردشگران از سراسر جهان بوده است و براساس آنچه در برخی خبرها آمده است بسیاری از زندانیان ایرانی در مالزی گردشگرانی هستند که قربانی باندهای قاچاق مواد‌مخدر شده‌اند. براساس این خبر گردشگرانی که قربانی فعالیت باندهای بین‌المللی قاچاق مواد‌مخدر شده‌اند و اکنون در شرایط بسیار بد در زندان‌های مالزی نگهداری می‌شوند با تورهای ارزانقیمت گردشگری از شهرهای مختلف کشور به مالزی سفر کرده‌اند که چمدان بار به آنها داده شده و به آنها گفته شده است که قرار است از مالزی کالا وارد ایران کنند.

400 زندانی، 60 محکوم به اعدام ایرانی

براساس آنچه رسانه‌ها در مالزی اعلام کرده‌اند، ۳۱‌تن از 60زندانی محکوم به اعدام در قفس در مالزی از میان 400زندانی ایرانی در آن کشور که برخی‌شان نیز با هدف گردشگری به مالزی رفته و قربانی باندهای بین‌المللی قاچاق مواد‌مخدر شده‌اند، روزانه یک ساعت در طول ۲۴ ساعت شبانه روز آن هم به‌مدت 2/5‌ساعت در صبح و شب اجازه بیرون آمدن از قفس و راه رفتن با پابند در کریدور زندان را دارند. این خبر در حالی منتشر شده است که گروه D8 در تهران 15 مصوبه جدید گردشگری به کارگروه گردشگری این گروه افزود و این در حالی است که حضور معاون وزیر گردشگری مالزی در این نشست فرصت مناسبی برای پیگیری وضعیت گردشگران زندانی در مالزی برای مسئولان ایرانی ایجاد می‌کرد.

انتشار خبر چگونگی نگهداری زندانیان ایرانی در مالزی که در میان آنها گردشگران قربانی باندهای بین‌المللی مواد‌مخدر و فعالیت تبهکارانه آنها نیز وجود دارد کافی بود تا روزنامه همشهری در حاشیه این نشست به گفت‌وگو با راشیدی بن حسب‌الله معاون وزیر گردشگری مالزی در نشست گروه 8کشور در حال توسعه در تهران بنشیند و با او درخصوص وضعیت ایرانیان زندانی در مالزی و دلیل نگهداری آنها در قفس صحبت کند. زندانیانی که در میان آنها گردشگرانی نیز حضور دارند که به علت ناآشنایی زبانی یا ندانستن قوانین کشور مالزی سال‌هاست در زندان‌های آن کشور به‌سرمی‌برند و براساس خبرهای منتشر شده دچار بیماری‌های پوستی و عفونی شده‌اند.

از راشیدی بن حسب‌الله می‌پرسم دلیل نگهداشتن زندانیان ایرانی در قفس‌های مالزی چیست؟ ممکن است در بین آنها گردشگرانی وجود داشته باشند که به‌دلیل ناآشنایی با زبان و یا ندانستن قوانین داخلی مالزی قربانی باندهای تبهکار شده باشند. وضعیت آنها چه می‌شود؟ می‌پرسم در ایران مردم برای یک سردرد جزئی از قرص‌های استامینوفن یا کدئین استفاده می‌کنند و این یک موضوع کاملا معمولی است نه اقدام تبهکارانه درحالی‌که در برخی کشورها همراه داشتن یک عدد قرص استامینوفن کدئین‌دار قاچاق مواد‌مخدر محسوب می‌شود و گردشگری که چند عدد از این قرص - که استفاده از آن در ایران رایج است - به همراه داشته باشد گاه متهم به اعدام و یا حبس ابد می‌شود. آیا کشور مالزی این موضوعات را در برخورد با ایرانی‌های مسافر به آن کشور درنظر دارد؟

رتبه نخست گردشگری، بدون مواد مخدر

معاون وزیر گردشگری مالزی در پاسخ به سؤالات همشهری می‌گوید: ایرانی‌ها رتبه نخست گردشگران ورودی به مالزی را به‌خود اختصاص داده‌اند و وقتی در مورد صنعت گردشگری سخن می‌گوییم از ایرانی‌هایی صحبت می‌کنیم که با هدف گردشگری به مالزی آمده‌اند. متأسفانه برخی از گردشگران برای قاچاق مواد‌مخدر به مالزی سفر می‌کنند و برای این فعالیت براساس قانون مالزی آن شخص باید زندانی شود.

حسب‌الله می‌گوید: گردشگری که مواد‌مخدر به همراه داشته باشد در مالزی باید به قفس برود و آنجا بازجویی شود و به سؤالات پاسخ بدهد که البته پلیس مالزی در برخورد با این قبیل جرائم بسیار حرفه‌ای است. معاون وزیر گردشگری مالزی گفت: مردم همه جهان می‌توانند با هدف گردشگری به مالزی سفر کنند و آنجا به تفریح و فراغت بپردازند اما به آنها می‌گوییم که هرگز به مواد‌مخدر فکر نکنند. به گفته راشیدی بن حسب‌الله درصورتی که ایرانی‌های زندانی در مالزی قادر به صحبت کردن به زبان‌های خارجی نباشند در آن صورت با ارتباطی که سفارت ایران در مالزی داریم با کمک گرفتن از سفارت ایران با این زندانی‌ها صحبت می‌کنیم و اگر محکوم شوند آنها را به زندان می‌فرستیم. گردشگران ایرانی سالانه در صدر فهرست گردشگران مالزی در منطقه آسیا قرار دارند و براساس آنچه وزارت گردشگری مالزی می‌گوید، مسافران ایرانی موجب شکوفایی صنعت گردشگری آن کشور و ارزآوری خوب برای مالزی هستند.

کد خبر 221852

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز