همشهری آنلاین: رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: اکنون 11 استان کشور با پدیده آبیاری مزارع با فاضلاب خام مواجه هستند که البته بیشتر آن مربوط به استان تهران است.

مزرعه صیفی

دکتر محمد کاظم ندافی در گفت‌وگو با ایسنا ، با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت کاهش اراضی کشاورزی که با فاضلاب خام آبیاری می‌شوند، گفت: متاسفانه تا سال 89-90 حدود 8000 هکتار زمین کشاورزی در کشور با فاضلاب خام آبیاری می‌شدند. وزارت بهداشت عمدتا با استفاده از روش‌های حقوقی و قضایی این موضوع را پیگیری و در جهت کاهش آن تلاش کرده است.

وی افزود: به دنبال اقدامات انجام شده از سوی وزارت بهداشت، اکنون 40 درصد از اراضی که با فاضلاب خام آبیاری می‌شدند، کاهش یافته است. باید گفت این امر حقیقتا برای وزارت بهداشت کاری بسیار سنگین و دشوار بود.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه با پیگیری‌های انجام شده اکنون توانسته‌ایم زمین‌های کشاورزی که با فاضلاب خام آبیاری می‌شوند را به 5000 هکتار کاهش دهیم، افزود: توان و انرژی زیادی از همکاران ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی صرف این موضوع شده است.

ندافی ادامه داد: طبق مصوبات هیات وزیران، انتظار ما آن است که استانداران، وزارت کشاورزی و سایر سازمان‌ها نیز در این زمینه وارد عمل شده تا با معرفی کشت‌های جایگزین و روش‌های اصولی بتوانیم این پدیده را کنترل کنیم.

مردم سبزیجات را ضدعفونی کرده سپس مصرف کنند

وی افزود: از آنجا که پدیده آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب خام همچنان در کشور وجود دارد، توصیه می‌شود مردم سبزیجاتی را که به صورت خام مصرف می‌شوند را طی چهار مرحله شست‌وشو، ضدعفونی و گندزدایی کنند.

اقدام وزارت بهداشت برای عرضه سالاد و سبزیجات سالم بسته‌بندی شده با مجوز سازمان غذا و دارو

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به اقدامات انجام شده با همکاری سازمان غذا و دارو برای تهیه سالاد و سبزیجات بسته‌بندی شده اشاره کرد و ادامه داد: با همکاری سازمان غذا و دارو اکنون در چند استان کشور کارخانه‌های پیشرفته‌ای را در بخش خصوصی تجهیز کرده‌ایم تا سالاد را به صورت بسته‌بندی شده و با مجوز سازمان غذا و دارو عرضه کنند.

ندافی افزود: توصیه ما آن است که سایر استانداران نیز در این زمینه کمک کنند تا با مشارکت بخش خصوصی بتوانیم تمام سالاد و سبزی مصرفی مردم را با فرآیندهای صنعتی سالم‌سازی کرده و در اختیار آنها قرار دهیم. اما باز هم تاکید می‌شود که کنترل پدیده آبیاری مزارع با فاضلاب خام به مشارکت‌ سازمان‌های دیگر نیاز دارد.

کد خبر 222188
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز